امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
درخواست مهریه
#1
سلام.لطفا در مورد اولین جلسه درخواست مهریه در دادگاه مشاوره میخوام.چه مدارکی نیاز هست و چگونه برگذار میشود؟
پاسخ
#2
سلام
ماده107 قانون آئین دادرسی مدنی را ملاحظه فرمائید انچه شما از دادگاه خواسته اید دادگاه مکلف به رسیدگی وصدورحکم میباشد بعضآ دیده ام که درمحاکم حقوقی مطالبه مهریه قاضی از زوج سئوال میکند قبول داری که بدهکار هستی با پاسخ مثبت زوج حکم قاطع دعوی مستند به اقرارقطعی صادرمینماید

مستندات خوانده اعم از لایحه وسایر به تعدادخواندگان+یک نسخه باید باشد که نسخه اضافی به خواهان ارائه میگردد
ما بیشتر،
از برداشتهایمان آزار میبینیم تا از واقعیتها...............
پاسخ
#3
(۱۹ شهريور ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۱۴ : ۱۴)بیتا996 نوشته است: سلام.لطفا در مورد اولین جلسه درخواست مهریه در دادگاه مشاوره میخوام.چه مدارکی نیاز هست و چگونه برگذار میشود؟

باسلام مخاطب گرامی
با توجه به ماده 108 ق.ا.د.م که جناب حکمت برای تسریع کار صحیحا" ومطابق مقررات قانونی ارشاد فرمودند . درادامه درجهت سیر مراحل مطالبه مهریه نظرتان را به مطالب ذیل معطوف میدارم
مهریه: مهریه مال معین یا چیزی است که قائم مقام مال است که در عقد نکاح بر ذمه مرد قرار میگیرد و در صورت مطالبه زن، وی مکلف است مهریه اش را بپردازد و این حق ارتباطی به طلاق و نفقه ندارد.
اگر مهریه وجه نقد یا در حکم نقد مانند سکه و طلا باشد زن با در دست داشتن سند رسمی ازدواج میتواند به دفتر ازدواج و یا دایره اجرای ثبت (مستقر در اداره ثبت اسناد محل وقوع ازدواج) مراجعه و در فرم خاصی که در آن دایره موجود است تقاضای صدور اجرائیه کند
اجرائیه به شوهر ابلاغ میشود و به او ۱۰ روز مهلت داده خواهد شد تا طلب همسرش را پرداخت کند. در صورتی که شوهر در این مدت دین خود را نپردازد زن میتواند با معرفی اموال و دارایی شوهر به اجرای ثبت، تقاضا کند اموال او توقیف شود و نیز میتواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حسابهای بانکی او را توقیف کند.
همچنین زن میتواند تقاضای توقیف حقوق شوهر را از سازمانها و مؤسسه های دولتی و یا خصوصی داشته باشد و تا میزان یک چهارم حقوق (مادام که شوهر متأهل است) و نیز یک سوم آن را (در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده) توقیف کند.
اگر مهریه سکه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آن را بپردازد، قیمت روز مطالبه آنها (روزی که زن آن را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه میکند) ملاک اجرای قانونی حکم است. اگر سند ازدواج رسمی نباشد، زن برای مطالبه مهریه خود باید از طریق تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام کند.
مواد قانونی: ـ ماده ۱۰۷۸ – هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد. ـ ماده ۱۰۷۹ – مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود معلوم باشد. ـ ماده ۱۰۸۰ – تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است. ـ ماده ۱۰۸۲ – به مجرد عقد، زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
زوجه میتواند با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه ویژه خانواده، مهریه خود، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل را مطالبه نماید و همزمان تقاضای توقیف اموال همسرش را نیز بنماید.
هزینه تمبر دادخواست مطالبه مهریه بابت یک میلیون تومان اول مهریه، پانزده هزار تومان تمبر و بابت مابقی مهریه به ازای هر یک میلیون تومان، بیست هزار تومان تمبر الصاق میگردد.
همچنین زن میتواند از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی مهریه خود را مطالبه نماید به این صورت که قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و تقاضای صدور اجرائیه نماید سپس با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند که البته به میزان نیم عشر دولتی هزینه اجرایی پرداخت مینماید که بعداً این هزینه از شوهر اخذ خواهد گردید که در این راستا مالی اعم از وجه نقد یا مال منقول (ماشین – موبایل…..) و یا مال غیر منقول (ملک) توقیف میگردد البته به شرط اینکه جزء مستثنیات دین نباشد.
در صورتی که مردمالی جهت توقیف و پرداخت مهریه نداشته باشد و مستمری بگیر نیز نباشد. زن میتواند به استناد ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب سال ۱۳۷۷ تقاضای بازداشت یوم الادای وی را بنماید. ۲ – قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی:
هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تأدیه ننماید دادگاه او را الزام به تأدیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفاء مینماید و در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تأدیه حبس خواهد کرد.
ماده حق حبس: حقی است که به زوجه تعلق میگیرد و زن میتواند بعد از عقد ازدواج، شروع زناشوئی و تمکین را منوط به اخذ مهریه نماید که در اینصورت شوهر مکلف است مهریه و نفقه وی را بپردازد.
مواد قانونی: ـ ماده ۱۰۸۵ – زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد. این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.
ـ ماده ۱۰۸۶ – اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمیتواند از حکم ماده قبل استفاده کند ـ معذلک حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.
مهریه × متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ÷ متوسط شاخص بها در سال قبل از مطالبه
امیدوارم پاسخ سوال شمارا تمام وکمال ارائه داده باشم . مطالب فوق مطابق روش جاریست که البته از دوستان عزیز وگرامی نیز ارشاد وراهنمائی بیشتر وبهتر رانیز مسئلت دارم
پاسخ
#4
با سپاس فراوان از شما عزیزان
اگر زوجه حاضر به تمکین نباشد چه صورتی پیدا میکند؟به خاطر اذیت و ازار زوج خانه را ترک کرده است.ایا حق داشتن مهریه از او سلب میشود؟
پاسخ
#5
مهریه سند رسمی وپرداخت آن برذمه زوج میباشد که حتی درتامین خواسته نیاز به سپرده جهت اجرای تامین به صندوق دادگستری جهت توقیف اموال زوج ندارد حال اگرزوجه تمکین نماید یا اصلآ تمکین ننماید این حق قانونی ساقط نخواهدشد حتی پرداخت آن بروراث پس از فوت درصورت داشتن اموالی منتقل خواهدگردید
ما بیشتر،
از برداشتهایمان آزار میبینیم تا از واقعیتها...............
پاسخ
#6
با تشکراز استادم جناب حکمت وپاسخ نافذ وقانونی ایشان
مخاطب گرامی بعرض برسانم
زوجه قبل از ازدواج ( عروسی ) نیمی از کل مهریه را مالک است
وپس از ازدواج مالک تمام مهریه
ومیتواند تا مهریه به او تحویل وپرداخت نگردد از تمکین خودداری نماید
اما درصورت ازدواج عدم تمکین مساوی با محرومیت از نفقه است درشرایط خاص نه بخاطر عدم تمکین یکریال اثری در میزان مهر ندارد ودرصورت درخواست زوجه ؛ زوج مکلف به پرداخت کل مهریه است . نه یک ریال کم نه یک ریال زیاد
در پست قبلی با مواد مقرر قانونی پاسخ سوال درساعت 29. 02 مورخ 20 / 6 / 94 کاملا ومفصلا" اعلام شده است ملاحظه بفرمائید (ماده ۱۰۸۶ – اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمیتواند از حکم ماده قبل استفاده کند ـ معذلک حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.) و ماده ۱۰۸۵ – زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد. این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.
خدانگهدار
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلایل اشتباه بودن مهریه بالا vakil 4 18,838 ۱۱ اسفند ، ۱۳۹۹, ساعت --> ۲۴ : ۱۸
آخرین ارسال: shafizadeh
  شرایط پرداخت نکردن مهریه talaunicurn 0 1,409 ۴ مهر ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۴۹ : ۱۳
آخرین ارسال: talaunicurn
  نحوه مطالبه مهریه زن از شوهر taraneh1370 28 31,496 ۲۹ آذر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۳۲ : ۱۵
آخرین ارسال: هشتگ11
  حضانت کامل فرزند پسر توسط مادرش و درخواست طلاق internet 31 32,941 ۲۹ آذر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۴۸ : ۱۱
آخرین ارسال: هشتگ11
  طلاق توافقی و مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی vakil 0 4,934 ۲۲ شهريور ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۰۵ : ۰۲
آخرین ارسال: vakil

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان