امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خرید اتومبیل چپی بعنوان رنگ نشده
#1
با سلام
حدود یک هفته قبل یک اتومبیل پژو206 مدل 90 خریداری کردم که بعد از تعویض پلاک و اخذ سند قطعی متوجه شدم که اتومبیل مذکور قبلاً چپ شده بوده و به علت تصا[/size]دف شدید اکثر قسمتهای اتاق تعویض و رنگ شده است و طبق بررسی که انجام دادم حدود 4-5 میلیون تومان آن را گران تر خریده ام آیا میتوان اقدام قانونی کرد و نتیجه گرفت؟ لطفاً راهنمائی فرمائید
پاسخ
#2
با سلام خدمت شما دوست گرامی
درخصوص سوال شما درصورتی که فروشنده درخصوص اتومبیل دروغی گفته که وصف موهومی از قبیل سالم بودن و بی رنگ بودن را به آن نسبت بدهد شما می توانید به استناد خیار تدلیس ( فریب ) طبق ماده ی 439 قانون مدنی معامله را فسخ کنید . راه حل دوم استفاده از خیار عیب است . درصورتی که شما در هنگام خرید اتومبیل اطلاعی از وضعیت آن نداشته اید و نمی دانستید که خودرو تصادفی است می توانید به استناد ماده ی 422 قانون مدنی معامله را فسخ کنید و یا اینکه معامله را فسخ نکنید و تنها مابه التفاوت قیمت سالم با قیمت ناسالم را از فروشنده اخذ کنید . به نظر می رسد با توجه به اینکه فرمودید حدود 4-5 میلیون تومان آنرا گرانتر خریده اید بهتر آن باشد که معامله را فسخ کنید .
نکته :
درصورتی که شما صرفاً به خاطر قیمت معامله پشیمان شده اید می توانید از خیار غبن هم استفاده نموده و معامله را فسخ کنید اما اگر به خاطر عیوبی که در اتومبیل وجود دارد خواهان فسخ معامله هستید بهترین راه استفاده از خیار عیب است .
پاسخ
#3
با سلام مخاطب محترم جنابعالی به قرارداد خود رجوع کنید و تمام اظهارات دوست عزیزمان آقای بابای بدون خواندن قراردا د بوده و اظهارات دوست عزیزمان زمانی صحیح است که در قرارداد تصریح شده باشد یعنی با این مثال ساده اگر در قرارداد شما قید شده باشد اتوموبیل با شرایط موجود به روئیت خریدار رسیده و یا با روئیت به خریدار تحویل گردید شما هیچ کاری نمی توانید بکنید فقط مطابق قرارداد و شروط مندرج در قرارداد و در این موضوع را باید حتماً با ارائه اصل قرارداد برسی نمود
پاسخ
#4
درخصوص خیار عیب باید گفت که این خیار مبتنی بر ظاهر مبیع نیست بلکه مبتنی بر عیوبی است که در مبیع وجود دارد اما از نظر ظاهری روشن نیست و خریدار هم از آن آگاه نیست به همین خاطر صرفاً رویت خریدار ناآگاه نمی تواند خیار عیب را از او ساقط کرده ولو اینکه در قرارداد ذکر شود که مبیع به رویت خریدار رسیده . ماده ی 422 ، 423 و 424 قانون مدنی همین معنا را افاده می کند . تنها درصورتی که فروشنده از عیوب مبیع تبری کرده باشد طبق ماده ی 436 قانون مدنی ، خریدار حق رجوع به او را ندارد .
و اما درخصوص فرمایشات جناب تیموری باید عنوان کنم که البته در پیگیری و ابراز نظر نسبت به هر پرونده ای باید به اصل پرونده رجوع نموده مخصوصاً به مفاد قراردادی که مصدر عقود و تعهداتند . با اینوصف نباید از نظر دور داشت که پاسخ ما در این انجمن صرفاً بر مبنای سوالیست که مطرح می شود و چون ارائه ی قرارداد معمولاً در انجمن صورت نمی گیرد ناگزیریم تمامی شقوقی را که مربوط به سوال است بررسی نموده و بر اساس همان شقوق ارائه ی پاسخ نماییم هرچند رجوع به وکلا قطعاً بهتر خواهد بود .
پاسخ
#5
(۵ آبان ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۴۸ : ۱۳)Hamed-babaei نوشته است: درخصوص خیار عیب باید گفت که این خیار مبتنی بر ظاهر مبیع نیست بلکه مبتنی بر عیوبی است که در مبیع وجود دارد اما از نظر ظاهری روشن نیست و خریدار هم از آن آگاه نیست به همین خاطر صرفاً رویت خریدار ناآگاه نمی تواند خیار عیب را از او ساقط کرده ولو اینکه در قرارداد ذکر شود که مبیع به رویت خریدار رسیده . ماده ی 422 ، 423 و 424 قانون مدنی همین معنا را افاده می کند . تنها درصورتی که فروشنده از عیوب مبیع تبری کرده باشد طبق ماده ی 436 قانون مدنی ، خریدار حق رجوع به او را ندارد .
و اما درخصوص فرمایشات جناب تیموری باید عنوان کنم که البته در پیگیری و ابراز نظر نسبت به هر پرونده ای باید به اصل پرونده رجوع نموده مخصوصاً به مفاد قراردادی که مصدر عقود و تعهداتند . با اینوصف نباید از نظر دور داشت که پاسخ ما در این انجمن صرفاً بر مبنای سوالیست که مطرح می شود و چون ارائه ی قرارداد معمولاً در انجمن صورت نمی گیرد ناگزیریم تمامی شقوقی را که مربوط به سوال است بررسی نموده و بر اساس همان شقوق ارائه ی پاسخ نماییم هرچند رجوع به وکلا قطعاً بهتر خواهد بود .


در پاسخ به برادر عزیز معروض میدارم در کشور جمهوری اسلامی ایران و در قوه قضائیه و محاکم ایران متاسفانه تنها چیزی که حکم فرما میباشد بخشنامه دستورالعمل و رویه قضائی و احکام شرعی می باشد و حکم و نظر فقط نظر شخص قاضی و در مرجع بالاتر هم متاسفانه به صورت شکلی و فرمایشی می باشد زیرا اگر در کشور ایران قوانین جاری محترم بود آیت الله لاریجانی به خودشان اجازه نمی دادند که شب بخوابند و بدون کارشناسی و برسی با بخشنامه قانون را نقض نمایند همانگونه که مستحضرید اعمال ماده 2 را ملغی اثر نموده و موارد بسیار دیگر که از حوصله بحث خارج می باشد نظر حضرتعالی هرقدر هم کامل و نص صریح قانون باشد باز هم نظر نظر قاضی پرونده و اقناء وجدانی ایشان بوده هرچند هم خلاف قانون باشد لذا پاسخ بنده این است که نباید مشاوره ای به اشخاص داد که در آن بیان نشود که از نظر بنده چون این نظر و استنباط حضرتعالی می باشد و نه نظر دیگران لذا حتماً باید پرونده کاملاً برسی شود زیرا متاسفانه هرکس فانون را آنگونه که خوشش می آید تفسیر میکند همانگونه که مستحضرید هریک از اساتید حقوق در کشور ما دارای نظرات مختلفی بوده و بر نظر خود پافشاری نموده و کوتاه نی آیند و هر یک مکتب مستقل حقوقی داشته و هر وکیل و یا قاضی رسیدگی کننده ای هم مقلد و پیرو یک یا چند نظر بوده پس اظهار نظر کلی بسیار خطا و خلاف عقل و منطق حقوقی بوده لذا بیان صاحب نظر در ارائه نظرات باعث تحکیم و اعتبار بخشی به پاسخ بوده و جلوگیری از گمراهی مینماید و در پاسخ حضرتعالی در مورد اینکه اگر بیان فرمودید خودتا پاسخ داده اید وفق ماده 436 حق رجوع ندارد پس ماکه قرارداد و محتوای آنرا ندیده ایم نباید نسبت به نظر خود مصر باشیم حضرتعال اگر وکیل باشید هم حق دارید و هم میتوانید آدرس خود را به ایشان داده و با روئیت پرونده اظهار نظر و یا قبول وکالت فرمائید به شرط اینکه مدیریت محترم سایت چنین اجازه ای را به مشترکین خود بدهد زیرا کلیه مشترکین میهمان مدیریت سایت بوده و حق سوء استفاده ندارند
پاسخ
#6
از بابت حسن توجه و دقت نظر شما کمال سپاس و قدردانی را دارم و بیش از پیش تشکر می کنم بابت فعالیتی که در انجمن دارید . درخصوص مورد و فرمایشات جنابعالی البته کاملاً درست است از این جهت که حقوق علمی اعتباری بوده و اختلاف نظر در آن بسیار زیاد است . به عنوان نمونه نظرات دکتر کاتوزیان با دکتر امامی در بیشتر مواقع اختلاف دارد و همچنین فقها هم ساز دیگری می زنند . من حیث المجموع علوم انسانی خاصیت چندگانگی دارد نظیر همین نظریه پردازی ها را در فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی هم داریم . لذا با توجه به اینکه حقوق هم علمی اعتباری و چندگانه است ارائه ی نظری قطعی و کامل و یقینی بدور از عنصر عقلانیت است . در دادگاهها بین دو شعبه ی مجاور نظریه ها و آرا متفاوت است و حتی بین خود مدیر دفترها هم به همین ترتیب هرکدام به نحوی عمل می کند هر کدام برای خودش یک رییس تمام عیار است . بر همین مبنا باید بگویم بله البته نمی توان بصورت قطعی اظهار نظر کرد منتهی ما سعی می کنیم نزدیک ترین پاسخ را از نظر استدلال حقوقی و متن قانون ارائه کنیم و اینکه ممکن است در دادگاه به نحو دیگری عمل شود محل نظر ما نیست چه آنکه اصل قانون و استدلال بر پایه ی آن است . به هرحال امیدوارم تلاش ما را به فال نیک بگیرید .
پاسخ
#7
ممنون از درک بالا و قبول واقعیات تلخ امور حقوقی و قضائی در ایران ما باید در این سایت به فکر دوستی بیشتر و همفکری بیشتر برای حل مشکلات خود و مراجعه کنندگانمان باشیم و تلاش کنیم صادقانه و بدور از کبر و غرور و بیان نظریات خودمان و یا علمای حقوقی و یا در صورت اطلاع از رویه های قضائی خود و هموطنانمان را یاری کنیم و اگر هم وکیل هستیم صادق بوده و در صورت قبول مدیریت سایت و با همکاری ایجاد فعالیت سالم حقوقی نموده و اگر هم در این وادی هدف هر کس نظرش کسب در آمد بوده سعی کنیم درآمدی سالم داشته باشیم و از دروغ گفتن و یا بیانات غره کننده و گول زننده پرهیز کنیم باتشکر مجدد از دوست گرامی
پاسخ
#8
(۵ آبان ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۵۳ : ۱۸)kamyab.teymouri نوشته است: ممنون از درک بالا و قبول واقعیات تلخ امور حقوقی و قضائی در ایران ما باید در این سایت به فکر دوستی بیشتر و همفکری بیشتر برای حل مشکلات خود و مراجعه کنندگانمان باشیم و تلاش کنیم صادقانه و بدور از کبر و غرور و بیان نظریات خودمان و یا علمای حقوقی و یا در صورت اطلاع از رویه های قضائی خود و هموطنانمان را یاری کنیم و اگر هم وکیل هستیم صادق بوده و در صورت قبول مدیریت سایت و با همکاری ایجاد فعالیت سالم حقوقی نموده و اگر هم در این وادی هدف هر کس نظرش کسب در آمد بوده سعی کنیم درآمدی سالم داشته باشیم و از دروغ گفتن و یا بیانات غره کننده و گول زننده پرهیز کنیم باتشکر مجدد از دوست گرامی

سلام
دوست عزیز جناب آقای تیموری
ضمن خیر مقدم به جنابعالی و تشکر از فعالیت های شما در انجمن خودتان . لازم می دانم مواردی را خدمتتان عرض نمایم .
انجمنی که در حال حاضر وجود دارد متعلق به تمام کسانی است که در آن عضویت دارند و به نوعی جهت راهنمایی و ارشاد هموطنانی که دارای سوالات و مشکلات حقوقی هستند ، تلاش می کنند . ارزش کار همکاران و دوستان حقوقی که بدون چشم داشتی در حال فعالیت در انجمن هستند ، قابل قیاس ریالی نیست و از این بابت مجدداً از همه تقدیر می شود .
انجمن حقوقی و سایت موسسه حقوقی هامون یک مرجع غیر انتفاعی است که در قبال کلیه خدمات مشاوره ای که ارائه می نماید ، هیچ گونه مبلغی را دریافت نمی کند . علاوه بر آن روزانه بالای صد مورد مشاوره رایگان تلفنی نیز از طرف موسسه به افراد مختلف ارائه می شود . احتمال اینکه از بین این افراد شخصی نیاز به وکیل داشته باشد نیز وجود دارد . کسب در آمد برای هر کسی آزاد است به شرطی که به اعتبار سایت لطمه ای وارد نشود . در ضمن اینکه موسسه از همکاری با وکلای کاردان و باسوادی مثل جنابعالی نیز استقبال می کند .
یکی از راههای به روز نگه داشتن اطلاعات حقوقی و کسب علوم جدید مباحثه و تبادل نظر است . بنده به عنوان کوچکترین عضو خانواده بزرگ حقوقی از اطلاعات و علم به روز اساتیدی همچون جنابعالی بهره می برم که از قافله عقب نمانم .
اجرا شدن یا نشدن قانون در محاکم ، مقوله ای است که از توان من و شما خارج است . رویه حاکم بر دادگاههای ما حداقل برای امثال بنده به عنوان یک وکیل و همکارانم معلوم و مشخص است . اما چیزی که مهم است راهنمایی بر اساس قوانین موجود است نه جو موجود در دادگاهها . به غیر از تعدادی از موضوعات حقوقی مطرح شده در دادگاهها که به صورت روتین در خصوص آنها حکم صادر می گردد ، در سایر موارد سلیقه ای و بدون در نظر گرفتن قوانین موجود تصمیم گیری می شود . و این خلاف عدالت و هدف غایی وجود مراجع قضائی است . اما وظیفه بنده و دوستان وکیل و اساتید حقوق و قانون راهنمایی افراد در حد قانون است . انجام دادن اعمال خارج از قانون از افرادی که خود را مرد قانون قلمداد می کنند بدور از خصایص حرفه ای وکالت است . مقابله با این گونه رفتارهای زننده که بوی تعفن آن هر انسانی را منقلب می کند ، وظیفه من و شماست .
انشالله با حضور مداوم خود در انجمن باعث رونق و پر بارتر شدن آن خواهید شد . تمامی سعی ما برقراری محیطی مبتنی بر اخلاق با فرهنگ والای انسانی می باشد . با آغوشی باز از پیشنهادات و انتقادات شما دوستان استقبال می کنیم .

با احترام
فرید خدائی فر
مدیر سایت
جهت اخذ مشاوره رایگان با دفتر مؤسسه تماس بگیرید : ۶۶ ۱۷ ۵۷ ۶۶ ۰۲۱ / ۴۳۴۹ ۸۵۷ ۰۹۱۲
پاسخ
#9
با درود به کلیه عزیزانی که وقت گذاشته و اینجانب را از نظراتشان مستفیذ فرمودند
با توجه به اینکه قیمت خودرو در چند روز اخیر مخصوصاً پژو 206 بسیار بالا رفته است فکر می کنم با وجود ارائه اظهار نامه و خیار تدلیس و فسخ قرارداد(که در آن یک بند مربوط به همین مسئله هست) فروشنده با کمال میل معامله را فسخ و ثمن معامله را عودت می نماید و بازهم به قیمتی بالاتر در حال حاضر آن را به فروش خواهند رساند. آیا میتوان مابه تفاوت آن را در آن زمان که قیمت پائین بوده و اینجانب خودرو را به به قیمت بالاتر خریده ام دریافت کرد؟ با سپاس
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خرید یک ملک با صلح نامه یا مبایعنامه؟ محمد رضایی 2 3,643 ۷ آذر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۵۴ : ۱۴
آخرین ارسال: محمد رضایی
  خرید قولنامه با سند عادی محمد رضایی 6 6,396 ۷ آبان ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۵۹ : ۱۵
آخرین ارسال: محمد رضایی
  فسخ قرار داد خرید ملک mg_mahyar 3 5,967 ۲۴ دي ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۲۲ : ۱۴
آخرین ارسال: baleshto
  مراحل خرید سهم الارث یکی از وراث در حالتی که ملک سند ندارد mps 2 6,089 ۱۹ بهمن ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۵۰ : ۲۰
آخرین ارسال: کامیاب
  راهنمایی فوری راجع به خرید ملک محمد لي 1 5,180 ۲۵ دي ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۴۱ : ۱۸
آخرین ارسال: کامیاب

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان