امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خیلی خیلی فوری
#1
Sad 
خانمی هستم با دو فرزند کبیر که شوهرم فوت کرده. منزلی داشتم که دو طبقه، 12 سال ساخت، که ترک هایی در منزل وجود دارد به ویژه در طبقه پایین و نشست کرده است. به علت مشکل مالی و ناتوانی در تعمیر آن دو ماه و نیم پیش اقدام به فروش آن به قیمت 185 میلیون تومان نمودم. قولنامه از طریق بنگاه نوشته شد و خریدار دو بار منزل را رویت نموده قرار شد 15 مهر در دفتر خانه برای تنظیم سند حاضر باشیم. در این دو ماه خریدار اصرار داشت تا به طبقه پایین اسباب کشی کند ولی من اجازه ندادم. بنگاه استعلام ها را یک ماه بعد از قولنامه به من داد تا آماده کنم(هر چند دیر این کار را انجام داد). من هم چهار روز قبل از 15 مهر به دفترخانه تحویل دادم ولی دفترخانه 10 روز بعد از 15 مهر آنها را آماده تنظیم سند کرد. چون در قولنامه تاریخ تعیین شده همزمان برای تنظیم سند و تحویل منزل 15 مهر بود. خریدار به من اصلا فرصت نداد و فردای همان روز مجبور کرد تا منزل را تخلیه کنم و گفت ما تمام پول را به بنگاه داده ایم و می توانی از بنگاه پولت را بگیری. وقتی به بنگاه مراجعه کردم گفت تا تنظیم سند نشده من اجازه ندارم 60 میلون تومان باقی مانده را به شما بدهم. اکنون که به دفتر خانه مراجعه میکنم میگویند همه مدارک آماده است همراه خریدار مراجعه بنمایید تا سند به نام خریدار زده شود. ولی متاسفانه خریدار میگوید که منزل شما نشست کرده و من هنگام رویت منزل دقت نکردم و باید 10-20 میلون تومان از مبلغ معامله کسر کنید در غیر این صورت من برای تنظیم سند در دفترخانه حاضر نمیشوم. با هزار دردسر توانستم 20 میلیون تومان از 60 میلیون تومان را از بنگاه تحویل بگیرم. لطفا راهنمایی کنید کوتاه ترین راه برای اینکه به پولم برسم چیست؟ اگر او شکایت کند چکار میتواند بکند؟
پاسخ
#2
من کارم فوری است لطفا یکی جواب بده.
پاسخ
#3
با سلام خدمت شما دوست گرامی و با عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخگویی به سوال شما
از اظهارات شما چنین بر می آید که در هنگام فروش خانه به عیب و ایرادی که در آن بود اطلاع داشته اید که این مساله اگر اثبات شود برای خریدار خیار تدلیس ایجاد کرده و او می تواند معامله را کلاً فسخ کند . در ادامه با توجه به اینکه در حین عقد مورد معامله یعنی خانه دارای عیب بوده بنابراین خریدار می تواند به استناد ماده ی 422 قانون مدنی یا ارش اخذ نماید و یا اینکه معامله را فسخ کند . ارش همان ما به التفاوت قیمت مبیع ( خانه ) معیوب و سالم است . از طرفی درصورتی که خریدار در حین رویت خانه متوجه عیب و خرابی آن بود باشد و با علم به این خرابی باز هم خانه را بخرد طبق ماده ی 423 قانون مدنی حق فسخ معامله را به استناد خیار عیب ندارد . اما می دانیم که معمولاً مشتری خانه ای را که معیوب باشد نمی خرد پس می تواند ادعا کند که در هنگام رویت به عیب خانه ملتفت نگردیده که در این صورت ماده ی 424 وارد است و مشتری می تواند معامله را فسخ کند .
بصورت ساده بگوییم : تنها راه ممکن برای شما توافق با خریدار است یعنی همان میزانی که به نظر می رسد عیب واقعی خانه ی شما است از مبلغ معامله کم کنید به عبارتی همان 10 یا 20 میلیون ، در غیر اینصورت خریدار می تواند معامله را فسخ کند ، پس راحتترین و سریع ترین راه ممکن برای وصول مبلغ فروش این است که با خریدار سازش و توافق کنید و از صدور اختلاف جداً جلوگیری کنید چه آنکه اگر بین شما اختلافی حاصل شود و در نتیجه خریدار شکایت کند مدت زمان زیادی به طول می انجامد که تکلیفتان معلوم شود و البته پیش از آنکه چنین مدت زمان درازی را برای حصول نتیجه بپیمایید می توانیم بگوییم تکلیف از همین اکنون روشن است زیرا با توجه به آنچه گفتید شکست شما در دعوی معلوم است . از اینرو بهترین راه سازش با خریدار است .
پاسخ
#4
با تشکر از پاسخ کاملتان، سوال دیگرم این است که خریدار ترکهای خانه را دیده و بنگاهی هم به او اشاره کرده.با توجه به این موضوع که در قولنامه نیز آمده که خانه طبق رویت خریدار معامله قطعی می باشد و خیار غبن و خیار تدلیس از طرفین ساقط می گردد، باز او حق دارد معامله را فسق کند یا نه؟ سوال دیگرم هم این است که اگر او فسخ کند ضرر و زیان معامله را چه کسی باید بدهد؟ سوال آخرم این است که اصولا در این حالت که ما خانه را به او تحویل داده ایم بنگاه چه مبلغی را میتواند برای سند نزد خود نگه دارد؟ آیا حق دارد ۴۰ میلیون تومان نگه دارد؟
پاسخ
#5
درخصوص مورد اسقاط خیار غبن و تدلیس تنها راه ممکن برای قطعیت عقد نیست زیرا خیار عیب را ساقط نکرده اید . با اینوصف ابتدا باید از شما سوال کنم که منظورتان از اینکه خانه نشست کرده دقیقاً چیست ؟ و این نشست قبل از رویت خریدار بوده یا بعد از آن ؟
اما درباره ی اینکه خریدار ترکهای خانه را دیده و بنگاهی هم به او اشاره کرده ، باید گفت صرف وجود ترک در خانه نمی تواند خریدار را متقاعد کند که وضعیت خانه بسیار معیوب است و این ترکها می تواند منجر به نشست خانه شود چه آنکه ممکن است خریدار به این ترکها به عنوان عیوب عادی و معمول که ممکن است در هر خانه ای باشد نگریسته و آن را جدی نپنداشته زیرا اگر این ترکها و عیوب را جدی می دانست معمولاً اقدام به خرید خانه نمی کرد و یا اگر هم می خرید در هنگام عقد آنرا لحاظ می نمود و قیمتی را که مبتنی بر عیب بوده تعیین می کرد و می پرداخت در حالیکه او قیمت توافقی را بدون در نظر گرفتن عیب پرداخت . بر این اساس طبق ماده ی 424 قانون مدنی که می گوید :
عیب وقتی محسوب است که مشتری در زمان بیع عالم به آن نبوده است ، اعم از این که این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب واقعاً مستور بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده است .
ترکهای خانه که به عنوان عیوب آن می باشد طبق آنچه شما گفتید مورد رویت خریدار واقع گردیده اما احتمالاً این رویت به نوع عیب نبوده بلکه به ظاهر عیب بوده یعنی خریدار فکر نمی کرده که ترکهای موجود خللی در خانه ایجاد می کند به عبارتی دیگر ابتدا خانه را دیده و ترکهای آن را هم رویت نموده اما بعداً که خواسته خانه را بگیرد و در آن ساکن شود متوجه شده که خانه نشست کرده ، که اگر صورت قضیه دقیقاً همین باشد به نظر می رسد به استناد ماده ی 413 ق.م هم خیار رویت داشته و می تواند معامله را فسخ کند .
در ادامه تنها درصورتی خریدار نمی تواند معامله را فسخ کند که با علم و آگاهی و اطلاع کامل از وضعیت خانه آنرا معامله کرده باشد .
درخصوص سوال دوم شما اگر فسخ را حق خریدار بدانیم و اگر خریدار از این حق استفاده کند و همچنین چون به نظر می رسد شما عیب خانه را از خریدار پنهان نموده اید و تمام مشکل و عیب آنرا به او نگفته اید و همین عدم اطلاع دهی شما منجر به فسخ معامله گردیده به نظر میرسد ضرر و زیان فسخ هم بر عهده ی شماست ، هرچند در پاسخ به این سوال هم باید دید متن قولنامه چیست .
درخصوص سوال سوم شما هم بنگاه طبق قولنامه می تواند مبلغی را نگه داشته تا سند در دفترخانه تنظیم گردد که تنظیم سند در دفترخانه به معنای تمام شدن معامله است و تنها در همین صورت است که بنگاهی می تواند حق دلالی خود را بگیرد بنابراین طبق قولنامه و توافق طرفین با بنگاهی است .
نکته : درباره ی نشست خانه توضیح بیشتری بدهید .
پاسخ
#6
با سلام مخاطب محترم بنده بدون روئیت اسناد و مدارک حضرتعالی نمی توانم هیچگونه اظهار نظر معقولانه و حقوقی نمایم و بیانات دوست عزیزمان تراوشات فکری و حقوق و شخصی ایشان می باشد و جنبه عملی زمانی می یابد که پرونده از هر حیث برسی شود لذا با توجه به پیشرفت قیمتها و عدم تعادل و ثبات قیمتها و بالا رفتن قیمتها فسخ این معامله به نفع شماست و در مورد پولتان بنگاهی چکاره است که پولتان را ندهد و همچنین کسی که ادعای فسخ نموده باید به شما خسارت بده و نه شما حضرتعالی از هرگونه اقدامی قبل از مشاوره با یک وکیل خبره و دارای سابقه کاری بالا اجتناب نموده و گول حرفهای عوام فریب بعضی از فرصت طلبها را نخورید شما میتوانید به صورت رایگان از مشاورین قوه قضائیه در مجتمع های قضائی و یا از وکلای مجرب کانون وکلا که زحمت کشیده همه روزه در محل کانون وکلا به صورت رایگان مشاوره مینمایند استفاده نمائید زیرا مورد حضرتعالی بسیار حساس و نیاز مند روئیت مدارک توسط یک وکیل سابقه دار که طمع در آمد نداشته باشد بوده
پاسخ
#7
با تشکر. در خصوص نشست خریدار ترکها را قبول میکند ولی اکنون که در خانه مستقر است متوجه شده که آب از لوله فاضلاب مشترک آشپزخانه و حمام به داخل چاه تخلیه نمی کند و آب به زیر آشپزخانه و حمام نفوذ کند و همین باعث شده ساختمان نشست کند و او فکر میکند که ما این موضوع را دانسته و به او نگفته ایم در صورتی که ما در طی ۷ سال که طبقه پایین را به اجاره داده بودیم اصلا متوجه این موضوع نشده ایم. و اکنون که این مورد را بازگو میکند بنگاهی به او می گوید که تو تعمیر کن ما مبلغ را به شما میدهیم. من ۲.۵ میلیون تومان راضی شده ام تا به او بدهم ولی او باز از آمدن به دفتر خانه و تنظیم سند امتناع میکند در ضمن هر موقع که به بنگاهی میگوییم رسید ۴۰ میلیون تومان را که ۱۵ مهر خریدار به حساب بنگاهی واریز کرده به ما نشان بدهد او نشان نمیدهد و فقط میگوید پول در حساب من است. آیا ممکن است خریدار مبلغ ۴۰ میلیون تومان را نتوانسته جور کند شاید با این بهانه ها می خواهد معتل کند تا پول را جور کند؟ آیا اگر من به دادگستری مراجعه کرده و خواهان مابقی مبلغ را بکنم به باقی پولم میرسم یا نه؟
پاسخ
#8
از نظر بنده حضرتعالی باید ابتدا از بنگاهی با توجه به اینکه ملک مذکور را تسلیم خریدار نموده اید تحت عنوان خیانت در امانت شکایت کنید تا اگر احتمالاً وجهی نز ایشان بوده را یا به صندوق دادگستری تحویل یا به شما تحویل نماید و اگر بنا به نظر حضرتعالی وجهی در کار نبوده و ا بیم تبانی باشد بنگاهی را تحت عنوان کلاهبردار تحت تعقیب قراردهید و وجود مشکل بوجود آمده با توجه به روئیت و قبول از عهده شما خارج میباشد چون در املاک قدیمی هر لحظه امکان خرابی وجود داشته و یا وجود دارد و از نظر من این هزینه ها از عهده شما خارج است به این استدلال که اگر مشکلی وجود نداشت که خانه نشست و ترک نمیخورد و این وظیفه خریدار است که نسبت به رفع عیوب قبلی اقدام نماید و ذاتاً شما سوء نیت در عدم نشان دادن نداشته اید و آیا شما به دفترخانه بروید و عدم حضور ایشان را دریافت نموده اید و در صورت در یافت عدم حضور می توانید دادخواست مطالبه وجه بدهید
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فوری فوری شکایت حقوقی از ۲۸ فرد متوفی وچند نفر سهامدار ومالک حمید حمیدپور 0 1,411 ۲۷ دي ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۲۸ : ۰۲
آخرین ارسال: حمید حمیدپور
  مشکل در گرفتن خسارت تصادف (طرف خیلی مارمولکه) soooot 8 9,995 ۱۹ آبان ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۰۷ : ۰۳
آخرین ارسال: soooot
Question درخواست راهنمایی فوری فوری فوری لطفا yahyaaaa 5 6,482 ۲۱ خرداد ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۵۹ : ۲۲
آخرین ارسال: مـــدافـــع عـــدالـــت
  لطفا راهنمائی کنید فوری دعوا میان چند نفر و زخمی شدن شخص دیگری rezatest 1 4,085 ۳ اسفند ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۳۸ : ۱۳
آخرین ارسال: حکمت
  چه هزینه هایی به یک ملک که به ارث مانده تعلق میگیرد؟(خیلی فوری) rezae 6 8,585 ۲ اسفند ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۵۶ : ۲۰
آخرین ارسال: کیومرث بتیانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان