امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وقتی اقساط مهریه پرداخت نشود
#1
به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، مهریه یک بدهی است که با نظر دادگاه به جای پرداخت یکباره به شکل قسطی دریافت می شود و این مساله هیچ تاثیر خاصی در ماهیت آن ندارد. برخی مردان تصور می کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت «حال» درمی آید و اصطلاحا این دین «حال» می شود و با منتفی شدن حالت «اقساط» مرد مجبور خواهد شد تا تمامی آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.

البته مهریه از سوی اعضای خانواده، دوستان، پیک موتوری و غیره هم قابل پرداخت است تا هیچ مردی به بهانه هایی مانند: حضور در ماموریت کاری، بیماری احتمالی، گرفتاری شغلی و غیره از زیر پرداخت این دین شانه خالی نکند. در اغلب دادگاه ها هم بابت پرداخت مهریه از فرد مراجعه کننده امضا گرفته می شود تا حضور او در دادگاه اثبات شود.

در پرداخت سکه نیز معمولا امکان انجام هیچ تقلبی وجود ندارد زیرا به دلیل برخی تقلب های گسترده مدتی است در اغلب دادگاه های خانواده فضایی برای فروش سکه به وجود آمده که مردان با مراجعه به این بخش، سکه مورد نیاز خود را تهیه و فروشنده نیز در پاکتی سربسته این سکه را قرار داده و به دست مرد میدهد. مردان پس از دریافت این پاکت باید به شعبه اجرای احکامی که در آن پرونده دارند مراجعه کرده و با بیان این عبارت که «میخوام سکه بدم» پرونده خود را دریافت کنند.

پرونده اجرای احکام به دست مدیر این بخش داده می شود و او بعد از دریافت سکه رسیدی دوبرگی را امضا می کند. یک برگ از این رسید به مرد داده می شود و برگ دیگر در پرونده قرار می گیرد. تاریخ دریافت سکه نیز بسته به حکم صادره متفاوت است. اگر حکم تقسیط مهریه در دادگاه بدوی با عدم اعتراض هر دو طرف به قطعیت برسد، تاریخ ابلاغ حکم ملاک زمان پرداخت مهریه است.مثلا اگر حکمی در روز هفدهم ماه به مرد ابلاغ شود او باید هفدهم هر ماه برای پرداخت مهریه مراجعه کند. درباره دادگاه تجدیدنظر این مساله ملاک نیست و پرداخت مهریه باید از تاریخ صدور حکم انجام شود. مثلا اگر دادگاه در تاریخ پانزدهم ماه حکم خود را صادر کند و این حکم ده روز بعد به دست مرد برسد، مرد باید قسط اول خود را مطابق با تاریخ صدور حکم بپردازد و از این پس در تاریخ پانزدهم هر ماه برای پرداخت سکه به اجرای احکام مراجعه کند.

می توان پرداخت مهریه را هم بر اساس تاریخ مشخصی منظم کرد و مثلا با جلو انداختن یک قسط، قسط های بعدی را در اول، وسط یا آخر ماه داد. اگر هم تاریخ پرداخت مهریه با یک روز تعطیل مصادف باشد، باید روز بعد برای پرداخت مهریه به دادگاه مراجعه کرد.

در مجموع بهتر است مردان بدهکار مهریه را هم مانند یکی از اقساط زندگی خود فرض کنند و تلاش کنند در این مورد هم خوش حساب باشند.

رسید دومی که در پرونده اجرای احکام قرار می گیرد، برای این است تا بعد از مراجعه زن و پس از احراز هویت او، توسط زن امضا و مزین به اثر انگشت می شود و پس از آن سکه به او تحویل داده شود. برخلاف تحویل سکه، دریافت آن معمولا فقط شامل حال زن میشود و اعضای خانواده و اقوام نمی توانند برای دریافت سکه به دادگاه مراجعه کنند.

انتهای پیام/
پاسخ
#2
سلام
آیا درخصوص اینکه در صورت عدم پرداخت این دین(مهریه)، مهریه از حالت اقساط به حالت «حال» درمی آیدمستند قانونی وجوددارد؟
ما بیشتر،
از برداشتهایمان آزار میبینیم تا از واقعیتها...............
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلایل اشتباه بودن مهریه بالا vakil 4 18,838 ۱۱ اسفند ، ۱۳۹۹, ساعت --> ۲۴ : ۱۸
آخرین ارسال: shafizadeh
  شرایط پرداخت نکردن مهریه talaunicurn 0 1,409 ۴ مهر ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۴۹ : ۱۳
آخرین ارسال: talaunicurn
  نحوه مطالبه مهریه زن از شوهر taraneh1370 28 31,496 ۲۹ آذر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۳۲ : ۱۵
آخرین ارسال: هشتگ11
  طلاق توافقی و مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی vakil 0 4,934 ۲۲ شهريور ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۰۵ : ۰۲
آخرین ارسال: vakil
  طلاق و اموال شوهر و مهریه 1000 سکه به چه شکل هست! internet 3 8,859 ۲۹ بهمن ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۵۸ : ۱۶
آخرین ارسال: hamid79

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان