۲۴ دي ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۳۲ : ۱۸
در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را پیرامون بهبود نام دامنه و URLها به شما ارائه کنیم، اما قبل از هر چیز توجه به این نکته بسیار مهم است که استفاده از ساختارها و ترفندهایی که در این مقاله به شما ارائه شده، برای تمامی صفحاتی که در طراحی سایت تولید میکنید لازم و ضروری نیست. اگر بتوانید از این ترفندها در صفحات خود بهره بگیرید، ممکن است صفحات شما بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرند اما عدم استفاده از آنها به معنی نادیده گرفتن این صفحات توسط موتورهای جستجو نخواهد بود. گوگل و بینگ پیوسته الگوریتمهای خود را برای برطرف کردن چالشهای فنی جستجو بهبود میدهند، اما اگر بتوانید با استفاده از تکنیکهای سئو روند ارائهی نتایج به مخاطب را برای موتورهای جستجو آسانتر کنید، بیشتر مورد توجه این موتورها قرار خواهید گرفت.
1) تا حد امکان از یک دامنه و زیردامنه استفاده نمایید
شواهد بسیاری این فرضیه را اثبات میکند که ممکن است با انتقال یک محتوا از دامنهی اصلی به یک زیر دامنهی ثانویه، ترافیک آن صفحه تا حد زیادی از دست برود. استفاده از هر روشی که روند امتیازدهی موتورهای جستجو به یک دامنه را پیچیدهتر کند ممکن است روند انتقال اندیسهای کسب شده به دامنه را با مشکل روبرو نماید و رتبهی آن دامنه را کاهش دهد.
البته نمیتوان گفت که استفاده از چند دامنهی ناهمنام همواره به ضرر سایت خواهد بود و استفاده از یک دامنهی خاص تنها راه ممکن برای تولید محتوا و راه اندازی وبلاگ است. در صورتی که امکان استفاده از یک دامنه وجود نداشته باشد، استفاده از چند دامنه برای انتشار محتوا بهتر از عدم انتشار آنها است، اما اگر وبلاگ و محتوای شما با دامنهی اصلی تولید شوند، عملکرد بسیار بهتری در رتبهبندیها خواهند داشت.
2) هر چه URL شما برای کاربران خواناتر باشد، بهتر است
از آنجا که موتورهای جستجو نحوهی ارتباط مخاطب با وب سایت ها را رصد مینماید، هرچه ارتباط شما با مخاطب مطلوبتر باشد، ارتباط موتورهای جستجو نیز با شما مطلوبتر خواهد بود. خوانا بودن یک مقولهی ذهنی است اما هر چه ارتباط یک URL با محتوای درون صفحهی آن بیشتر باشد، مخاطب با دید بازتری روی آن کلیک مینماید و این موضوع میتواند نرخ بازگشت مخاطب از سایت شما را نیز کاهش دهد. کاهش این نرخ از دید موتورهای جستجو دور نمیماند و این فاکتور مثبت در ارتباط با مخاطب، باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو لینک شما را لینکی محبوب از دیدگاه مخاطب قلمداد کرده و رتبهی آن را در نتایج جستجوها بهبود دهد.
3) استفاده از کلیدواژهها در URL ایدهی خوبی به نظر میرسد
استفاده از کلیدواژههای هدف در URL به چند دلیل میتواند مفید باشد:
اول اینکه کلیدواژهی موجود در URL به کسانی که آدرس شما را در ایمیلها، شبکههای اجتماعی و لینکها مشاهده میکنند کمک میکند تا دریابند در صفحات موجود در سایت شما با چه محتواهایی موتجه خواهند شد.
ثانیا بسیار اتفاق میافتد که URL از جایی کپی شده و در جای دیگر paste شود. در صورتی که در یک لینک از انکر تکست (anchor text) استفاده نشده باشد، URL نقش انکر تکست را ایفا مینماید (انکر تکست همچنان یکی از ورودیهای قدرتمند در الگوریتمهای رتبهبندی به شمار میآید).
از سوی دیگر کلیدواژههایی که در نتایج جستجو در URL ظاهر میشوند، یکی از مهمترین پارامترهای مورد نظر جستجوکنندگان برای انتخاب لینک مورد نظرشان به حساب میآیند.
1) تا حد امکان از یک دامنه و زیردامنه استفاده نمایید
شواهد بسیاری این فرضیه را اثبات میکند که ممکن است با انتقال یک محتوا از دامنهی اصلی به یک زیر دامنهی ثانویه، ترافیک آن صفحه تا حد زیادی از دست برود. استفاده از هر روشی که روند امتیازدهی موتورهای جستجو به یک دامنه را پیچیدهتر کند ممکن است روند انتقال اندیسهای کسب شده به دامنه را با مشکل روبرو نماید و رتبهی آن دامنه را کاهش دهد.
البته نمیتوان گفت که استفاده از چند دامنهی ناهمنام همواره به ضرر سایت خواهد بود و استفاده از یک دامنهی خاص تنها راه ممکن برای تولید محتوا و راه اندازی وبلاگ است. در صورتی که امکان استفاده از یک دامنه وجود نداشته باشد، استفاده از چند دامنه برای انتشار محتوا بهتر از عدم انتشار آنها است، اما اگر وبلاگ و محتوای شما با دامنهی اصلی تولید شوند، عملکرد بسیار بهتری در رتبهبندیها خواهند داشت.
2) هر چه URL شما برای کاربران خواناتر باشد، بهتر است
از آنجا که موتورهای جستجو نحوهی ارتباط مخاطب با وب سایت ها را رصد مینماید، هرچه ارتباط شما با مخاطب مطلوبتر باشد، ارتباط موتورهای جستجو نیز با شما مطلوبتر خواهد بود. خوانا بودن یک مقولهی ذهنی است اما هر چه ارتباط یک URL با محتوای درون صفحهی آن بیشتر باشد، مخاطب با دید بازتری روی آن کلیک مینماید و این موضوع میتواند نرخ بازگشت مخاطب از سایت شما را نیز کاهش دهد. کاهش این نرخ از دید موتورهای جستجو دور نمیماند و این فاکتور مثبت در ارتباط با مخاطب، باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو لینک شما را لینکی محبوب از دیدگاه مخاطب قلمداد کرده و رتبهی آن را در نتایج جستجوها بهبود دهد.
3) استفاده از کلیدواژهها در URL ایدهی خوبی به نظر میرسد
استفاده از کلیدواژههای هدف در URL به چند دلیل میتواند مفید باشد:
اول اینکه کلیدواژهی موجود در URL به کسانی که آدرس شما را در ایمیلها، شبکههای اجتماعی و لینکها مشاهده میکنند کمک میکند تا دریابند در صفحات موجود در سایت شما با چه محتواهایی موتجه خواهند شد.
ثانیا بسیار اتفاق میافتد که URL از جایی کپی شده و در جای دیگر paste شود. در صورتی که در یک لینک از انکر تکست (anchor text) استفاده نشده باشد، URL نقش انکر تکست را ایفا مینماید (انکر تکست همچنان یکی از ورودیهای قدرتمند در الگوریتمهای رتبهبندی به شمار میآید).
از سوی دیگر کلیدواژههایی که در نتایج جستجو در URL ظاهر میشوند، یکی از مهمترین پارامترهای مورد نظر جستجوکنندگان برای انتخاب لینک مورد نظرشان به حساب میآیند.