(۲۵ تير ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۰۷ : ۰۰)کامیاب نوشته است: کاربر محترم این بیان نظر بنده نبوده بلکه نظر شارع بوده و هست لذا از نظر بنده و برداشت بنده این است که شارع مقدس به هیچ وجه حکمی صادر نمی کند که خلاف عقل و منطق و اصول عملی باشد شارع در این مورد هم احساس و عاطفه مادری را در نظر گرفته و هم جایگاه و مهر پدری را و با توجه به موارد بسیار این چنین حکم نموده این موضوع سنگین هم نیست چون عامل اصلی و بوجود آورنده و پرداخت کننده هزینه و مخارج زندگی را شارع مرد میداند و همچنین نفقه نگهداری فرزند هم تا مدت معینه به عهده پدر بوده و موارد بسیار دیگر که از بحث کلامی خارج است لذا کسی که توان مالی داشته ملاک بوده چطور که وقتی به دلیل اعتیاد و یا زندانی بودن و بدی رفتارو..... باشد حضانت را به عهده مادر گذاشته لذا کمی مداقعه در اصول میتوان دریافت شارع مقدس کلیه احکامش با اصول عملی و بر اساس عقل و تدبیر بوده این نظر و برداشت شخصی بنده بوده و با لطف و بیانات دوستان بر آن شدم که این تغییر را در اظهاراتم اضافه کنم و بگویم سن دوسال برای فرزند ذکور و سن 7 سال برای فرزند اناث این نظر شارع بوده اما در قانون مدنی ماده 1169 حضانت و نگهداری را سن 7 سالگی مقرر نموده و بنده شخصاً قائم به نظر شارع بوده تا نظر قانون و در این مورد حتی اگر قاضی رسیدگی کنده مجتهد باشد یا رسیدگی نمیکند و پرونده را به شعبه دیگر ارجاع میکند و یا در صورت رسیدگی برای آن قاضی ملاک شرع بوده تا قانون
درود بر استاد کامیاب . . .
در تائید فرمایش شما باید عنوان کنم بنده نیز دقیقا قائل ب همین نظریه هستم . . . چرا ک وقتی نفقه و سایر مخارج فرزند ب عهده پدر است حضانت فرزند نیز باید تابع همین اصل میشد ک متاسفانه فقط تا سال 82 اینگونه بوده . . . نکته حائز اهمیت این است ک مقنن باید ب وضعیت مالی یعنی منبع در آمد مادر نیز توجه مینمود . . . .چرا ک هر چند نفقه فرزند تا مدت معین ب عهده پدر بوده لیکن نفقه فقط ضروریات زندگی فرزند را تحت پوشش قرار میدهد و آنطور ک باید و شاید کفاف زندگی کودکانه فرزند را ک هر روز خواسته ی جدیدی در دنیای پیرامون خود احساس میکند نمی نماید . . . . و بعضا مادر با هزینه هایی رو ب رو میشود ک نمیداند چگونه و ب چ شکلی از عهده آنها بر آید . . . . و همین امر موجب بروز پرونده های اختلافی دیگری خواهد شد . . . . .لذا شاغل بودن مادر میتواند تا حدودی از هزینه های ناخواسته حاصل از حضانت فرزند بکاهد . . . . اما علی الظاهر این موضوع فقط مورد توجه " شارع " بوده . . . . .
تنها یک قانون ثابت است ، هیچ قانونی ثابت نیست !!!