امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سند عادی هبه
#10
خیر ! هبه نامه عادی است ودفاتراسنادرسمی به معاملات عادی عملی انجام نمی دهند وفقط اگرممکن باشد وانجام بدهند شایدبشود یکی یا امضاء شاهدرا گواهی نماید (گواهی امضاء )یا اینکه میتوان شاهد را به دفترخانه ببرید واز وی یک اقرار نامه بمنزله شاهد بودن به موضوع هبه تنظیم گردد ضمن اینکه شهادت گواه رسمی شده کمی هبه نامه را قوت می بخشد . بهرتقدیر موضوع عادی زمانی رسمی میگردد که درمرجع قضائی ویا رسمی موردتائید قرارگرفته باشد . جواب سوالم را اعلام نفرمودید ملک درتصرف کیست ؟
براساس ماده 795 قانون مدني، هبه عقدي است كه به موجب آن يك نفر مالي را به رايگان به شخص ديگري تمليك مي‌كند؛ به عبارت ديگر او مال خود را به طور مجاني به ملكيت ديگري در مي‌آورد.
در اين عقد سه طرف وجود دارد: واهب، متهب و عين موهوبه؛ واهب كسي است كه مالش را تمليك مي‌كند، متهب كسي است كه مال به ملكيت او در مي‌آيد و عين موهوبه هم مالي است كه مورد هبه واقع مي‌شود.
***دریافت مال، لازمه وقوع عقد هبه است
طبق قانون، عقد هبه واقع نمی‌شود، مگر با قبول متهب و قبض او. با توجه به اين تعريف، مادامي كه متهب مال را قبض (دريافت) نكرده باشد، عقد هبه منعقد نشده است؛ بنابراين رجوع هم موضوعيت نمی‌یابد و واهب می‌تواند هر زمان كه بخواهد آن مال را پس بگيرد.

اگر عقد هبه منعقد و عين موهوبه هم قبض شده باشد، واهب در صورتي می‌تواند از عقد رجوع كند و مال موهوبه را پس بگيرد كه دو شرط محقق شده باشد:
1-عين موهوبه موجود باشد
2- حق رجوع واهب از بين نرفته باشد. شرط اول كه روشن است؛ چنانچه عين مال از بين رفته باشد؛ ديگر امكان رجوع وجود نخواهد داشت.
*رجوع از هبه

براي رجوع از هبه‌نامه، واهب به دادگاه حقوقي مراجعه و دادخواست ارائه می‌کند. در محکمه نیز يكي از اين دو حالت ديده می‌شود: نخست اینکه هبه ثبت شده و داراي سند رسمی است. در این حالت واهب بدون اینکه نیاز باشد هبه را به اثبات برساند درخواست رجوع خود را مطرح می‌کند.

اما دیگری، زمانی است که هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده است. (هبه‌نامه عادی یا هبه شفاهی). در این حالت واهب مکلف است تا در دادگاه نخست انعقاد عقد هبه را به اثبات برساند آنگاه اعلام کند که می‌خواهد از عقد رجوع کند
خدانگهدار بخوانید
پاسخ }
سپاس شده توسط


پیام‌های داخل این موضوع
سند عادی هبه - توسط بیتا - ۱۰ اسفند ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۰۳ : ۲۰
RE: سند عادی هبه - توسط محمد رضایی - ۱۷ آذر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۴۹ : ۱۵
RE: سند عادی هبه - توسط vakil - ۲۲ آذر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۰۳ : ۰۱

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خرید قولنامه با سند عادی محمد رضایی 6 6,396 ۷ آبان ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۵۹ : ۱۵
آخرین ارسال: محمد رضایی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان