امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خیلی خیلی فوری
#5
درخصوص مورد اسقاط خیار غبن و تدلیس تنها راه ممکن برای قطعیت عقد نیست زیرا خیار عیب را ساقط نکرده اید . با اینوصف ابتدا باید از شما سوال کنم که منظورتان از اینکه خانه نشست کرده دقیقاً چیست ؟ و این نشست قبل از رویت خریدار بوده یا بعد از آن ؟
اما درباره ی اینکه خریدار ترکهای خانه را دیده و بنگاهی هم به او اشاره کرده ، باید گفت صرف وجود ترک در خانه نمی تواند خریدار را متقاعد کند که وضعیت خانه بسیار معیوب است و این ترکها می تواند منجر به نشست خانه شود چه آنکه ممکن است خریدار به این ترکها به عنوان عیوب عادی و معمول که ممکن است در هر خانه ای باشد نگریسته و آن را جدی نپنداشته زیرا اگر این ترکها و عیوب را جدی می دانست معمولاً اقدام به خرید خانه نمی کرد و یا اگر هم می خرید در هنگام عقد آنرا لحاظ می نمود و قیمتی را که مبتنی بر عیب بوده تعیین می کرد و می پرداخت در حالیکه او قیمت توافقی را بدون در نظر گرفتن عیب پرداخت . بر این اساس طبق ماده ی 424 قانون مدنی که می گوید :
عیب وقتی محسوب است که مشتری در زمان بیع عالم به آن نبوده است ، اعم از این که این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب واقعاً مستور بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده است .
ترکهای خانه که به عنوان عیوب آن می باشد طبق آنچه شما گفتید مورد رویت خریدار واقع گردیده اما احتمالاً این رویت به نوع عیب نبوده بلکه به ظاهر عیب بوده یعنی خریدار فکر نمی کرده که ترکهای موجود خللی در خانه ایجاد می کند به عبارتی دیگر ابتدا خانه را دیده و ترکهای آن را هم رویت نموده اما بعداً که خواسته خانه را بگیرد و در آن ساکن شود متوجه شده که خانه نشست کرده ، که اگر صورت قضیه دقیقاً همین باشد به نظر می رسد به استناد ماده ی 413 ق.م هم خیار رویت داشته و می تواند معامله را فسخ کند .
در ادامه تنها درصورتی خریدار نمی تواند معامله را فسخ کند که با علم و آگاهی و اطلاع کامل از وضعیت خانه آنرا معامله کرده باشد .
درخصوص سوال دوم شما اگر فسخ را حق خریدار بدانیم و اگر خریدار از این حق استفاده کند و همچنین چون به نظر می رسد شما عیب خانه را از خریدار پنهان نموده اید و تمام مشکل و عیب آنرا به او نگفته اید و همین عدم اطلاع دهی شما منجر به فسخ معامله گردیده به نظر میرسد ضرر و زیان فسخ هم بر عهده ی شماست ، هرچند در پاسخ به این سوال هم باید دید متن قولنامه چیست .
درخصوص سوال سوم شما هم بنگاه طبق قولنامه می تواند مبلغی را نگه داشته تا سند در دفترخانه تنظیم گردد که تنظیم سند در دفترخانه به معنای تمام شدن معامله است و تنها در همین صورت است که بنگاهی می تواند حق دلالی خود را بگیرد بنابراین طبق قولنامه و توافق طرفین با بنگاهی است .
نکته : درباره ی نشست خانه توضیح بیشتری بدهید .
پاسخ }
سپاس شده توسط


پیام‌های داخل این موضوع
خیلی خیلی فوری - توسط android5 - ۳۰ مهر ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۳۶ : ۲۱

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فوری فوری شکایت حقوقی از ۲۸ فرد متوفی وچند نفر سهامدار ومالک حمید حمیدپور 0 1,411 ۲۷ دي ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۲۸ : ۰۲
آخرین ارسال: حمید حمیدپور
  مشکل در گرفتن خسارت تصادف (طرف خیلی مارمولکه) soooot 8 9,995 ۱۹ آبان ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۰۷ : ۰۳
آخرین ارسال: soooot
Question درخواست راهنمایی فوری فوری فوری لطفا yahyaaaa 5 6,482 ۲۱ خرداد ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۵۹ : ۲۲
آخرین ارسال: مـــدافـــع عـــدالـــت
  لطفا راهنمائی کنید فوری دعوا میان چند نفر و زخمی شدن شخص دیگری rezatest 1 4,085 ۳ اسفند ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۳۸ : ۱۳
آخرین ارسال: حکمت
  چه هزینه هایی به یک ملک که به ارث مانده تعلق میگیرد؟(خیلی فوری) rezae 6 8,585 ۲ اسفند ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۵۶ : ۲۰
آخرین ارسال: کیومرث بتیانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان