امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فسخ قرارداد پیش خرید مواد صنعتی
#1
سلام

بنده حدود چهار ماه پیش یک قرارداد بابت پیش خرید مقادیری مواد صنعتی به مبلغ 40 میلیون تومان با یک شرکت خصوصی (سهامی خاص) امضا کرده ام. تاریخ تحویل مواد اول اسفند بوده است ولی تاکنون به دلایل مختلف شرکت از تحویل مواد خودداری کرده است. البته در قرارداد قید شده که در صورت عدم تحویل مواد در موعد مقرر حق فسخ با خریدار بوده و مبلغ 3 میلیون تومان نیز به عنوان خسارت در نظر گرفته شده است.
بنده تقاضای فسخ قرارداد را از شرکت نمودم اما هنوز مبلغی به بنده پرداخت نشده است. فقط یک برگ چک 37 میلیون تومانی به تاریخ 5 اردیبهشت دریافت کرده‌ام که صاحب چک را بنده نمیشناسم و چک در وجه مدیر شرکت است و مدیر شرکت پشت آن را امضا کرده است. ولی تاکنون از پرداخت مابقی 6 میلیون تومان مبلغ فسخ قرارداد خودداری کرده است. البته طبق اطلاعاتی که بنده بدست آوردم این چک به احتمال زیاد پاس نخواهد شد.

ضمنا قرارداد فقط در یک نسخه تنظیم شده که نزد اینجانب است.

در خصوص فسخ این قرارداد قبلا مشاوره ای با یک وکیل داشته ام اما هنوز ابهاماتی برایم وجود دارد که مزاحم شما شدم.

1- جای مبلغ خسارت فسخ قرارداد در زمان امضا خالی بوده و حدود 10 روز بعد از امضای قرارداد تکمیل شده است. آیا این مورد در صورت درخواست کارشناسی از طرف شرکت قابل اثبات است؟ و در صورت اثبات آیا بنده نمیتوانم ادعایی در خصوص دریافت خسارت از فسخ قرارداد داشته باشم؟
2- در قرارداد قید شده که شرکت یک برگ چک بدون تاریخ به مبلغ کل قرارداد به عنوان ضمانت به امانت نزد خریدار میگذارد ولی در زمان عقد قرارداد بنده این چک را دریافت نکردم و بعدا هم شرکت از دادن چک به دلایل مختلف امتناع کرد. چگونه میتوانم ثابت کنم که چکی دریافت نکردم؟
3- بابت دریافت چک 37 میلیونی رسید نداده ام و وکیلی که با ایشان مشورت کردم توصیه کردند این چک را از طریق یک شخص ثالث معتمد برگشت زده و جدا از قرارداد پیگیری کنم. این کار چه مزیتی دارد و چه معایبی؟
4- در صورت برگشت خوردن چک آیا میتوانم قبل از ارائه دادخواست، درخواست صدور قرار تامین خواسته از ظهر نویس چک داشته باشم.
5- در مورد خود قرارداد چطور؟ آیا میتوانم بعد از ارسال اظهارنامه فسخ، قبل از ارائه دادخواست، درخواست صدور قرار تامین خواسته از شرکت داشته باشم.
6- آیا از هم اکنون نسبت به ارائه اظهارنامه و فسخ قرارداد اقدام کنم یا تا سر رسید تاریخ چک صبر کنم؟ به عبارتی آیا ارائه اظهارنامه این فرصت را به شرکت نمیدهد که قبل از رسیدن تاریخ چک نسبت به نقل و انتقال اموال و دارایی های شخصی و شرکتی اقدام کند؟

متشکرم
پاسخ
#2
با سلام خدمت جنابعالی
با توجه به اظهارات شما روشن است وقتی شما تقاضای فسخ قرارداد به خاطر عدم انجام تعهد از شرکت نمودید و در ازاء آن مدیر شرکت که نماینده ی شرکت هم می باشد چکی به مبلغ 37 میلیون تومان به شما داده هرچند این مبلغ کل مبلغ درخواستی شما نیست با اینوصف این عمل مدیر شرکت خود فسخ ضمنی قرارداد می باشد به همین منظور از تاریخ اخذ چک نه وصول مبلغ آن درواقع قرارداد بین شما و شرکت فسخ شده قلمداد می گردد . از اینجهت نیازی به ارائه ی اظهارنامه نمی باشد . درخصوص سوالات مطروحه ، درباره ی سوال اول باید روشن گردد که آیا شما به تنهایی و بدون توافق شرکت بعد از 10 روز مبادرت به تعیین مبلغ خسارت نموده اید ؟ به عبارتی آیا شما خود در قرارداد دست برده اید یا با توافق قبلی شرکت بوده ؟ اگر بدون توافق قبلی بوده و شما مستقلاً چنین بندی به قرارداد اضافه نموده اید باید گفت دقیقاً کارشناس می تواند با تعیین تفاوت بین زمان نگارش قرارداد و زمان اضافه نمودن بندی به عنوان خسارت یا وجه التزام نه تنها ادعای شما را مبنی بر درخواست خسارت رد کند بلکه عمل شما به نوعی جعل محسوب می شود .
درباره ی سوال دوم باید گفت اگر عبارت داخل در قرارداد به این مضمون باشد که « شرکت یک برگ چک بدون تاریخ به مبلغ کل قرارداد به عنوان ضمانت به امانت نزد خریدار میگذارد » ، باید گفت با توجه به اصل عدم شما تکلیفی بر اثبات اینکه چکی دریافت نکردید ندارید زیرا در عبارت آمده به امانت می گذارد نه اینکه به امانت گذاشته است ، می گذارد مربوط به آینده است و هنوز چکی به امانت گذاشته نشده اما گذاشته است مربوط به گذشته است و با امضای زیر این عبارت و قرارداد شما تایید نموده اید که چکی نزد شما به امانت گذاشته شده است . بنابراین اگر عبارت قرارداد این باشد که چکی نزد شما به امانت گذاشته شده است در اینصورت شما باید ثابت کنید که اینچنین نیست .
در ادامه روشن نشده که آیا چکی که به مبلغ 37 میلیون به شما داده شده به خاطر فسخ قرارداد بوده یا امانت ؟ اگر پس از اعلام فسخ شما به شرکت این چک به شما داده شده باشد به نظر میرسد بابت فسخ و برگشت دادن مبلغ شما بوده و همچنین چون این چک به مبلغی پایین تر از کل مبلغ قرارداد است بنابراین می توان بیشتر به این نتیجه قائل بود که این چک بابت تضمین یا امانت نبوده بلکه در ازا فسخ قرارداد بوده است .
درخصوص سوال سوم اگر مدیر شرکت صرفاً پشت چک را امضا کرده و نامی از انتقال گیرنده که شما باشید را نیاورده باشد شما می توانید همان چک را به شخص ثالث داده و او اقدام کند و از این طریق گذشته از اینکه در دعوی جداگانه ای فسخ قرارداد را بخواهید از طریق این چک اهرم فشار دیگری داشته باشید . اما وصول مبلغ چک و سپس فسخ قرارداد و دوباره درخواست کردن مبلغ قرارداد کار صحیحی نیست .
درباره ی سوال شماره ی 4 پاسخ مثبت است ، شما می توانید طبق ماده ی 108 قانون آیین دادرسی مدنی قبل از ارائه دادخواست درخواست تامین خواسته نمایید ، ضمن اینکه ظهرنویس چک و صادر کننده ی چک هردو در برابر شما مسئولیت تضامنی داشته و می توانید بر علیه هردو اقامه ی دعوی کنید .

بطور کلی درخصوص مساله ی مطروحه ، شما هم می توانید تا سررسید چک صبر کنید و پس از سررسید چک درصورت وصول مبلغ چک درباره ی مابقی پول خود دادخواست بدهید . ناگفته نماند که چون شما چک را از ظهرنویس دریافت کردید به همین خاطر باید طبق ماده 315 قانون تجارت مواعد را رعایت کنید و اگر چک در همان مکانی که صادر شده باید تادیه شود 15 روز مهلت دارید وجه آنرا مطالبه کنید . ( البته جنبه ی مدنی مطالبه ی اسناد تجاری هم وارد است . )
راه دوم این است که در صورتی که چک در موعد مقرر وصول نشد هم می توانید آنرا برگشت زده و وجه آنرا مطالبه کنید و هم می توانید دادخواست فسخ قرارداد و دریافت خسارات ارائه نمایید . مزیتی که ارائه ی دادخواست فسخ قرارداد دارد این است که پس از پیروزی شما در دعوی شما به همه ی خواسته ی خود بصورت یکجا می رسید . البته ناگفته نماند که شما همین الان هم می توانید دادخواست فسخ بدهید . درخصوص اظهارنامه هم باید گفت پیرو گفته های پیشین ما درصورتی که بتوان ارائه ی چک 37 میلیونی از ناحیه ی مدیر شرکت را به شما درواقع فسخ ضمنی قرارداد تلقی کرد که به نظر می رسد همینگونه است ( مگر آنکه دلیلی خلاف آن ثابت شود و ثابت شود این چک پیرو قرارداد و به عنوان امانت گذارده شده ) دیگر نیازی به اظهارنامه نیست . اما از نظر شکلی چون ممکن است برای درخواست تامین خواسته شما نیاز پیدا کنید که به طریقی ثابت کنید قرارداد را فسخ نمودید به اظهارنامه ی ابلاغی نیاز پیدا کنید . به هرحال فسخ قراداد را باید یا با اظهارنامه و یا به طریقی دیگر از جمله همان چک 37 میلیونی اثبات کنید .
پاسخ
#3
آقای بابایی بابت پاسخ کاملی که دادین متشکرم.
در مورد بند مربوط به خسارت باید عرض کنم که قرارداد دست نویس نیست و چاپی بوده و بند مربوط به حسارت هم از ابتدا وجود داشته فقط جای مبلغ آن خالی بوده و طبق توافق شفاهی که 10 روز بعد از امضای قرارداد انجام شده این قسمت تکمیل شده. حالا سوالی که برای من پیش اومده اینه که آیا طرف میتونه ادعا کنه که توافقی در این مورد با من نشده و این بند باطل بشه؟

در مورد چک ضمانت هم عین متن قرارداد به این صورت هست: «فروشنده برای تضمین انجام تعهدات مندرج در این قرارداد یک فقره چک بدون تاریخ به مبلغ کل قرارداد تحویل خریدار می نماید که در صورت انجام تعهدات پس از تحویل کالا به فروشنده عودت داده خواهد شد.»

مجددا از راهنمایی های خوبتون تشکر میکنم
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جرم خرید ، فروش و استفاده از saeid1346 5 7,140 ۹ شهريور ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۴۰ : ۱۸
آخرین ارسال: saeid1346
  فسخ قرارداد مجید بابایی 3 5,950 ۷ تير ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۴۳ : ۱۲
آخرین ارسال: حکمت
  آیا میتوانم قرارداد رهن را فسخ کنم؟ ctrlz 3 7,886 ۱۹ خرداد ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۳۴ : ۱۶
آخرین ارسال: حکمت
  خرید پارکینگ مزاحم mahdi111 2 9,227 ۹ بهمن ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۲۲ : ۲۰
آخرین ارسال: کامیاب
  شکایت از همسایه در منطقه صنعتی shakery_mehran 1 5,083 ۱۷ آذر ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۴۸ : ۱۳
آخرین ارسال: حکمت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان