انجمن حقوقی هامون
تخلف از مقررات اساسنامه توسط دبیرکل - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن حقوقی هامون (https://www.vakil.net/forum)
+-- انجمن: تالار پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی متفرقه (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- انجمن: پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=8)
+--- موضوع: تخلف از مقررات اساسنامه توسط دبیرکل (/showthread.php?tid=144)



تخلف از مقررات اساسنامه توسط دبیرکل - hossein23 - ۱۲ فروردين ، ۱۳۹۱

دبیر کل یک مؤسسه عمومی غیر دولتی مذکور در قانون فهرست برخلاف مقررات اساسنامه آن مؤسسه و بدون داشتن اختیار و صلاحیت در فروش و همچنین بدون رعایت تشریفات لازم برای فروش، اقدام به فروش اموال آن مؤسسه نموده است. حال سؤال اینجاست که آیا با توجه به اصل محدودیت اختیارات مدیران در مؤسسات و شرکت های دولتی (برخلاف شرکت های خصوصی) می توان این مبایعه نامه را به استناد تعارض صریح با مقررات اساسنامه ابطال نمود؟ و آیا مقررات اساسنامه مؤسسات عمومی در برابر طرف معامله مؤسسه مزبور قابل استناد می باشد؟


RE: تخلف از مقررات اساسنامه توسط دبیرکل - vakil - ۱۵ فروردين ، ۱۳۹۱

(۱۲ فروردين ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۳۴ : ۲۰)hossein23 نوشته است: دبیر کل یک مؤسسه عمومی غیر دولتی مذکور در قانون فهرست برخلاف مقررات اساسنامه آن مؤسسه و بدون داشتن اختیار و صلاحیت در فروش و همچنین بدون رعایت تشریفات لازم برای فروش، اقدام به فروش اموال آن مؤسسه نموده است. حال سؤال اینجاست که آیا با توجه به اصل محدودیت اختیارات مدیران در مؤسسات و شرکت های دولتی (برخلاف شرکت های خصوصی) می توان این مبایعه نامه را به استناد تعارض صریح با مقررات اساسنامه ابطال نمود؟ و آیا مقررات اساسنامه مؤسسات عمومی در برابر طرف معامله مؤسسه مزبور قابل استناد می باشد؟

سلام
دوست عزیز حدود اختیارات و نحوه عملکرد مدیران یک شرکت یا موسسه توسط اعضاء تعیین می شود که این تصمیم در اساسنامه آن موسسه قید می گردد . در مسئله شما در صورتی که مدیر عامل اختیارات لازم جهت فروش اموال موسسه را نداشته است، میتوانید به استناد مفاد اساسنامه دادخواست ابطال آن را ارائه نمائید و مفاد اساسنامه موسسه در هر مرجعی قابل استناد است .