امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پس گرفتن وسايل بعد از طلاق
#1
سلام به شما عزيزان

همونطور كه در جريان مشكل بنده هستيد ، متاسفانه پس از گذشت يك ماه جلسه برگزار نشد
و خانواده عروس پس از 4 سال به همه جا و همه چيز رسيدن و الان با خوشحالي ميخوان به قول خودشون معامله رو فسخ كنند !!! متاسفانه مصرفي بودن و الان همه ميگن راحتي و رفاه خودت در اين هست كه هرچه زودتر جدا بشي ولي خب اين چهار سال عمر كه برنخواهد نگشت ولي وسايل و طلا و جواهراتي كه داديم رو ميخوايم بوسيله قانون ( نه مسجد و ريش سفيدي و ... ) برگردونيم!

الان يه سري وسايل هست حدود 20 ميليون تومان كه جهيزيه دختر بوده ولي ما خريديم!! چون گفتن ما بلوچ هستيم و رسم و رسوم ما اين هست !!! بعد فهميديم كه دروغ گفتن البته ...
اينها مال 4 سال قبل هستش و فاكتورش موجوده ... سوال اول: آيا به نرخ قديم حساب ميشه؟!

مهريه 70 سكه تمام بهار بوده و دختر در اين چهار سال تمكين نكرده و باكره هم هست ، حالا اگه اونها مشتاق جدايي هستن بازم مهريه تعلق ميگيره بهشون؟ يعني همون نصفش؟
چون بنده تا آخرين لحظه ميگم طلاق نميدم! چون دوستان ميگن كه اگه طلاق بدي هنوز بايد مهريه هم بدي !

يه سري طلا و جواهرات حدود 20 ميليون هست اينم به نرخ قديم كه فاكتور داريم ...

ولي اصل قضيه اينجاست: طلا و جواهرات و سكه ها و پول ها و نميدونم گوشي هاي موبايل و لپ تاپ و دوربين عكاسي 5 ميليوني و ... كه هيچ فاكتوري ازشون موجود نيست
آيا اينها در قانون ما قابل برگشت هست؟!
پاسخ
#2
سلام
طلاقی که بین شما میخواد واقع بشه بنام طلاق توافقی است حال هرچه توافق کنید براساس اون دادگاه تصمیم قانونی اتخاذ خواهد نمود بحث اینکه شما چی تحت عنوان عرف جامعه خودتان تحت عنوان جهیزیه خریداری کردید میتوانید درتوافقات بگنجانید
اینکه توافق به چه مقداراز مهریه میتواند باشد بحث مفصلی است اما میتوانید حتی زیاده برمهریه وجهیزیه هم مطالبه کنید وحتی از باب قاعده تهاتر به عنوان مهریه محاسبه کنید بعض مواقع باید از حق گذشت تا به آرامش درون رسیده بنده میدانم الان شمادرچه وضعیت روحی هستید پس به پیشنهاد اخیرقدری تفکر کنید
مهریه حق قانونی زوجه است حتی اگرغیرمدخوله باشد به مقدارنیمی از مهریه واما اینکه حتی اگربخواهید طلاق هم ندهید از طریق دادگاه با پیوست فاکتورها،استناد به گواهی گواهان،درنهایت درخواست قراراتیان سوگند اموال خودرا مطالبه نمائید.
امیدوارم حق مطلب راباندک پاسخ ادا کرده باشم
ما بیشتر،
از برداشتهایمان آزار میبینیم تا از واقعیتها...............
پاسخ
#3
ممنون از زحمات جناب حکمت نظر بنده در مورد سوالات شما به شرح ذیل بوده

اينها مال 4 سال قبل هستش و فاكتورش موجوده ... سوال اول: آيا به نرخ قديم حساب ميشه؟!
اگر اموال تحویلی توسط شما دارای سیاهه و فاکتور بوده عین مال باید مسترد گردد اگر عین مال نباشد قیمت آن به نرخ روز و اگر آن اموال مصرف شده باشد و موجود باشد نیز باید علاوه بر استرداد مال ارش (اختلاف قیمت کالای نو و دست دوم) نیز پرداخت گردد

مهريه 70 سكه تمام بهار بوده و دختر در اين چهار سال تمكين نكرده و باكره هم هست ، حالا اگه اونها مشتاق جدايي هستن بازم مهريه تعلق ميگيره بهشون؟ يعني همون نصفش؟
بله نصف مهریه باید توسط زوج پرداخت گردد

چون بنده تا آخرين لحظه ميگم طلاق نميدم! چون دوستان ميگن كه اگه طلاق بدي هنوز بايد مهريه هم بدي !
فرقی ندارد مهریه حق شرعی و قانونی زن میباشد که باید بنا به حکم قانون پرداخت شود

يه سري طلا و جواهرات حدود 20 ميليون هست اينم به نرخ قديم كه فاكتور داريم ...
طلا و جواهر نیز مانند لوازم بوده اگر موجود باشد عین و اگر نباشد باید معادل وزن آن طلا جواهر مسترد گردد در طلا و جواهرات مهم وزن بوده و قیمت هم به روز میباشد

ولي اصل قضيه اينجاست: طلا و جواهرات و سكه ها و پول ها و نميدونم گوشي هاي موبايل و لپ تاپ و دوربين عكاسي 5 ميليوني و ... كه هيچ فاكتوري ازشون موجود نيست
در مورد هرکونه وسایل و لوازمی که مدعی عدم وجود فاکتور و اسناد و مدارک میباشد به نظر بنده هیچ کاری نمیتوانید بکنید ولی شاید عده ای از دوستان معتقد باشند با طرح دعوی و ارائه شهود و یا جلسه قسامه بتوانید کاری بکنید

آيا اينها در قانون ما قابل برگشت هست؟!
اگر هدایا باشد و عقد بهم خورد بله
این نظر شخصی بنده بوده
بالا ترین محکمه وجدان است.و بالاترین پشتوانه مطالعه و تفکر در امور.تلفن دفتر انجمن جناب خدائی فر46 30 92 66 - 021 جهت تماس
پاسخ
#4
با سلام و کسب اجازه از دوستان و تشکر از پاسخهای کامل ایشان،
چنانچه پس از عقد نکاح هدایایی از طرف زوجین و یا بستگان آنها به طرف دیگر تقدیم شود با توجه به ماهیت حقوقی چه تنها در موارد ذیل آن هدایا قابل مطالبه و استرداد خواهد بود :
▪ مال مورد هبه باقی بوده و از بین نرفته باشد . به عنوان مثال چنانچه هدیه یک دستگاه وسیله نقلیه بوده که از ناحیه زوج به زوجه هدیه شده باشد و این وسیله در اثر تصادف و یا آتش سوزی و امثال آن تلف شده باشد قابل استرداد و مطالبه نخواهد بود .
در این فرض بر خلاف هدایای قبل از عقد حتی قیمت آن نیز با وجود اینکه از نوع هدایای ذاتاً قابل نگاه داشتن است قابل مطالبه نیست چه بر اثر تقصیر متهب تلف شده باشد چه غیر آن .
▪ در صورتی که هبه از نوع معوض نبوده و چنانچه از نوع معوض بوده باشد عوض داده نشده باشد . به عنوان مثال واهب شرط کند که در قبال وسیله نقلیه ای که هبه می کند یک دستگاه موتوسیکلت دریافت نماید که در این صورت چنانچه واهب وسیله نقلیه را داده باشد و موتوسیکلت را تحویل گرفته باشد واهب حق رجوع به وسیله نقلیه را نخواهد داشت.
▪ مال مورد هبه از مالکیت متهب خارج نشده باشد . به عنوان مثال چنانچه هدیه گیرنده وسیله نقلیه را فروخته باشد یا با به رهن دادن آن به دیگری متعلق حق غیر کرده باشد واهب حق مطالبه مال مورد هبه را نخواهد داشت . همچنین است زمانی که در مال مورد هبه تغییری حاصل شده باشد که از حالت اولیه آن خارج گردیده باشد به عنوان مثال شمش طلا تبدیل به سکه های طلا شده باشد که در این حالت مال مورد هدیه را نمی توان مطالبه کرد . تبدیل مال به مال دیگر مثلاً تبدیل وسیله نقلیه ای که هدیه شده به وسیله نقلیه دیگری از طریق خرید و فروش نیز از این نوع است.

اما در مورد مهر ،در طلاق توافقي وضعيت مهر بستگي به توافق طرفين دارد هر توافقي كنند دادگاه محترم مي شمارد چنانچه دليل موجهي براي طلاق داشته باشد منعي براي مطالبه مهريه ندارد

ضمنا
فقط اگر درخواست طلاق از طرف مرد داده شود ضمن بررسی در صورت باکره بودن زن ،پس از صدور رای حكم به پرداخت نیم مهریه میشود وگرنه زن مالك كل مهریه است و هر وقت بخواهد میتواند كل انرا درخواست كند
تنها چیزی که در دنیا می توانی تغییرش دهی،

خودت هستی

و با این کار دنیا را متحول می کنی .
پاسخ
#5
تشكر از شما ... خب الان حدود 250 گرم طلاي 18 عيار به زوجه داده شده كه فاكتورهاي آن دست بنده موجود است!
طوري كه از صحبت هاي شما برداشت كردم، اگر بنده درخواست برگشت اين طلاها رو بكنم زوجه ميتونه با همين ترفند! ( ببخشيد بنده اسمش رو ميزارم ترفند) از دادن طلاها امتناع كنه؟! يعني بره طلاها رو تبديل به سكه كنه ! چون شما فرموديد اگر شمش طلا به زوجه داده بوديم و بره تبديل به سكه يا طلا بكنه ما نميتونيم شمش خودمون رو ازشون پس بگيريم! ( برداشت بنده اين بود)
پاسخ
#6
سلام خدمت مخاطب محترم....بله دقیقا
تنها چیزی که در دنیا می توانی تغییرش دهی،

خودت هستی

و با این کار دنیا را متحول می کنی .
پاسخ
#7
شرايط باز پس گرفتن هداياي نامزدي



از آنجايى كه ماهيت حقوقى هداياى قبل از عقد نكاح با هداياى پس ازعقد كه ازطرف زوجين و يا بستگان به آنها داده مى شود تا حدودى متفاوت است و بيان خلاصه اى در باب هداياى قبل از ازدواج مى تواند به روشن شدن بحث هداياى پس از ازدواج كمك نمايد، فلذا بدواً به صورت گذرا اشاره اى به وضعيت حقوقى هداياى قبل از ازدواج خواهيم داشت، سپس ماهيت حقوقى و چگونگى استرداد هداياى پس از ازدواج موردبررسى قرارخواهدگرفت.
قانون مدنى صرفاً وضعيت حقوقى هداياى قبل از عقد نكاح را روشن نموده و اشاره اى به هداياى پس از ازدواج نكرده است بدين جهت بايستى ماهيت حقوقى آنها را، تحت ساير عناوين قانونى جست وجو نمود.
مواد ۱۰۳۷ و ۱۰۳۸ قانون مدنى به ترتيب چنين بيان نموده است كه: «هريك از نامزدها مى تواند درصورت به هم خوردن وصلت منظور هدايايى را كه به طرف ديگر يا ابوين او براى وصلت منظور داده است مطالبه كند اگر عين هدايا موجود نباشد مستحق قيمت هدايايى خواهدبود كه عادتاً نگاه داشته مى شود مگر اينكه آن هدايا بدون تقصير طرف ديگر تلف شده باشد.»
«مفاد ماده قبل، از حيث رجوع به قيمت درموردى كه وصلت منظور در اثر فوت يكى ازنامزدها به هم خورد محسوس نخواهدبود.»
بنابراين باتوجه به مواد فوق مى توان دريافت كه چنانچه قبل از عقد نكاح از طرف نامزدها يا ابوين آنها هدايايى به طرف ديگر داده شده است در تمام موارد، قابل مطالبه نيست بلكه تنها تحت شرايطى، طرف اهداكننده حق مطالبه آن هدايا را خواهدداشت. آن شرايط به شرح ذيل عبارتند از:
۱- وصلت منظور به هم خورده و بنا نباشد ازدواج صورت گيرد. دراين صورت هدايايى كه هريك از طرفين به طرف ديگر يا ابوين او داده است قابل مطالبه و استرداد خواهدبود.
۲- اين هدايا به منظور و در راستاى وصلت طرفين و نه به انگيزه ديگرى تقديم شده باشد.
۳- چنانچه عين هدايا موجود است عين قابل مطالبه و استرداد است لكن چنانچه عين موجود نيست صرفاً قيمت هدايايى قابل مطالبه است كه عادتاً نگاه داشته مى شود مثلاً هدايايى مصرف شدنى كه با مصرف عين آن از بين مى رود از شمول اين بند خارج است. هدايا از نوع البسه و عطور از اين گونه اند.
۴- قيمت هداياى نگاه داشتنى كه تلف شده اند درصورتى قابل مطالبه است كه بدون تقصير هديه گيرنده تلف نشده باشد.
۵- به هم خوردن وصلت به جهت فوت يكى از طرفين نباشد.
اما درخصوص هداياى پس از عقد نكاح همانطور كه بيان گرديد مقرراتى تحت عنوان هداياى پس از عقد نكاح در قانون مدنى و ساير قوانين به چشم نمى خورد لكن به نظر مى رسد تقديم هدايا از مصاديق همه است كه بدين جهت بررسى مقررات قانون مدنى راجع به هبه پرداخته تا موضوع هداياى پس از عقد نكاح نيز روشن گردد.
ماده ۷۹۵ قانون مدنى چنين بيان داشته است «هبه عقدى است كه به موجب آن يك نفر مالى را مجاناً به كس ديگرى تمليك مى كند تمليك كننده واهب، طرف ديگر را متهب، مالى را كه مورد هبه است عين موهوبه مى گويند.»
ماده ۸۰۳ همان قانون بيان نموده است «بعد از قبض نيز واهب مى تواند با بقاء عين موهوبه از هبه رجوع كند مگر درموارد ذيل:
۱- در صورتى كه متهب ، پدر يا مادر و يا اولاد واهب باشد .
۲- در صورتى كه هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
۳- در صورتى كه عين موهوبه از ملكيت متهب خارج شده و يا متعلق حق غير واقع شود ، خواه قهراً مثل اينكه متهب به واسطه فلس، مهجور شود خواه اختياراً مثل اينكه عين موهوبه به رهن داده شود .
۴- در صورتى كه در عين موهوبه تغييرى حاصل شود .
بنابراين چنانچه پس از عقد نكاح هدايايى از طرف زوجين و يا بستگان آنها به طرف ديگر تقديم شود با توجه به ماهيت حقوقى چه تنها در موارد ذيل آن هدايا قابل مطالبه و استرداد خواهد بود :
۱- مال مورد هبه باقى بوده و از بين نرفته باشد . به عنوان مثال چنانچه هديه يك دستگاه وسيله نقليه بوده كه از ناحيه زوج به زوجه هديه شده باشد و اين وسيله در اثر تصادف و يا آتش سوزى و امثال آن تلف شده باشد قابل استرداد و مطالبه نخواهد بود .
در اين فرض بر خلاف هداياى قبل از عقد كه بيان آن گذشت حتى قيمت آن نيز با وجود اينكه از نوع هداياى ذاتاً قابل نگاه داشتن است قابل مطالبه نيست چه بر اثر تقصير متهب تلف شده باشد چه غير آن .
۲- در صورتى كه هبه از نوع معوض نبوده و چنانچه از نوع معوض بوده باشد عوض داده نشده باشد . به عنوان مثال واهب شرط كند كه در قبال وسيله نقليه اى كه هبه مى كند يك دستگاه موتوسيكلت دريافت نمايد كه در اين صورت چنانچه واهب وسيله نقليه را داده باشد و موتوسيكلت را تحويل گرفته باشد واهب حق رجوع به وسيله نقليه را نخواهد داشت.
۳- مال مورد هبه از مالكيت متهب خارج نشده باشد . به عنوان مثال چنانچه هديه گيرنده وسيله نقليه را فروخته باشد يا با به رهن دادن آن به ديگرى متعلق حق غير كرده باشد واهب حق مطالبه مال مورد هبه را نخواهد داشت . همچنين است زمانى كه در مال مورد هبه تغييرى حاصل شده باشد كه از حالت اوليه آن خارج گرديده باشد به عنوان مثال شمش طلا تبديل به سكه هاى طلا شده باشد كه در اين حالت مال مورد هديه را نمى توان مطالبه كرد . تبديل مال به مال ديگر مثلاً تبديل وسيله نقليه اى كه هديه شده به وسيله نقليه ديگرى از طريق خريد و فروش نيز از اين نوع است.

نويسنده : مجيد يوسفى
بالا ترین محکمه وجدان است.و بالاترین پشتوانه مطالعه و تفکر در امور.تلفن دفتر انجمن جناب خدائی فر46 30 92 66 - 021 جهت تماس
پاسخ
#8
خب متاسفانه اين 250 -300 گرم طلا ( گوشواره و دستبند و ... ) بعد از عقد نكاح داده شده! و استفاده هم شده ... با اين توصيفات و با وجود اينكه فاكتور هم داريم و دست ما فاكتورها موجود هست ميتونن براحتي بگن كه ما طلاها رو تبديل به وجه نقد كرديم و ...! متاسفانه همه قوانين به نفع اونهاست طوري كه معلوم و مشخصه! ميتونن تمام اين طلاها و ... رو براحتي بخورن و درخواست مهريه هم بدن و هنوز ما يه چيزي بديم ! عجبا ...
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مدارک لازم برای طلاق توافقی vakil 2 6,375 ۱۲ خرداد ، ۱۴۰۰, ساعت --> ۲۲ : ۱۴
آخرین ارسال: afraclinic
  شرایط طلاق setare72f 1 1,713 ۷ آذر ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۴۸ : ۱۰
آخرین ارسال: keykavous
  حضانت کامل فرزند پسر توسط مادرش و درخواست طلاق internet 31 32,941 ۲۹ آذر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۴۸ : ۱۱
آخرین ارسال: هشتگ11
  مزایای داشتن وکیل در طلاق توافقی vakil 0 3,258 ۲۲ شهريور ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۱۰ : ۰۲
آخرین ارسال: vakil
  طلاق توافقی و مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی vakil 0 4,934 ۲۲ شهريور ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۰۵ : ۰۲
آخرین ارسال: vakil

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان