امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قانون آیین دادرسی کیفری جدید
#1
قانون آیین دادرسی کیفری به نوعی با تحول قانون مجازات اسلامی متحول شده و به قول خیلی از علما و دکترین حقوقی گامی به سوی پیشرفت حقوق جزایی کشور هس.
اما دوس دارم نظر شما رو نسبت به قانون جدید بدونم.
قانون جدید رو تا اونجایی که من خوندم کمی تفصیلی تر شده و در برخی موارد قیودی به مواردی که در قانون قبل وجود نداشت اضافه شد، مثل بازداشت ولگردها که تعریفش وسیع تر شده.
ولی با این حال این سوال برای من به وجود اومده، با توجه به اینکه در قانون قبل دادسراها مورد توجه قرار داده نشده بودن، و نوعاً دادسرا رو حذف کرده بودن، و بعد در سال 81 با قانون تشکیل دادسراهای عمومی و انقلاب دوباره پا به عرصه حقوق کیفری و مدنی کشور گذاشتن تا تجربه تلخی بالغ بر 6 سال را پایان بدن، با توجه به اینکه در قانون جدید تشکیل دادسراها اومده، کماکان قانون تشکیل دادسراهای عمومی و انقلاب موضوعیت داره یا نسخ شده، و اگه نسخ شده به طور کامل بوده یا موادی که با قانون جدید تضاد داشته؟
نظرات حقوقی خودتون رو اگه بدید ممنون میشم.
پاسخ
#2
با عرض سلام خدمت مخاطب محترم و دوستان بزرگوار انجمن در مورد سوال شما امیدوارم از بیانات بنده ناراحت نشوید به نظر بنده حقوق جزا و جرم در کشور ما زاغ آمد راه رفتن کبک را بیاموزد راه رفتن خودش هم از یاد برد میباشد به این دلیل که ما در کشور به دنبال جرمشناسی و حذف عناوین مجرمانه هستیم در صورتی که دولتهای غربی در اینگونه موارد راهکارهای مختلف جهت حل معضلات کیفری بیان نموده و مستقیماً دولت و نظام قضایی را درگیر حل این معضل نموده چه بصورت مادی و چه به صورت معنوی و در صورت هرگونه کاستی نسبت به عدول و یا تغییر قانون در آن کشورها اقدام میشود اما در کشور ما یکسری تغییرات خوب انجام شده بدون ریشه و اساس به این دلیل که ولگردی را جرم دانسته ولی دلیل این جرم و راه حل آن و مسئولیت دولت و نظام قضایی رابیان ننموده ریشه یابی این جرم و موارد بسیار دیگر بیان نشده در نظام جزایی فعلی ایران از نظر جزایی چند جرم بسیار مهم و برخورد میشود که تعدادی از آن آدم ربائی،شرارت،جرائم سیاسی امنیتی،قتل،آدم ربایی،و چند خاص مورد دیگر لذا با این توضیح کوتاه خواستم بیان کنم بی ثبات ترین قانون در کشور ایران قوانین جزایی بوده و دائماً در حال تغییرات بی اساس و تفاسیر مقطعی توسط قضات و جلسات قضایی بوده نتنها جرم در کشور کاهش نیافته بلکه با قوانین جدید بر روی بعضی جرایم سرپوش گذاشته شده و موارد بسیار دیگر و تا زمانی که دخالت مادی مانند ایجاد اشتغال که وظیفه اصلی و قانونی دولت بوده مطابق قانون اساسی و کشیدن بار مالی مجرمان توسط دولت و همچنین ایجاد بسترهای مختلف توسط دولت صورت پذیرفته نشود این مشکلات کیفری در کشور حل نمیشود در کشور ما دولت فقط بصورت مطلق به فکر جیب خودش بوده به این تفسیر که هزینه های ایجاد عدل در کلیه کشورهای جهان به عهده دولت و نظام قضائی بوده اما در کشور ما به دوش کسانی است که مورد ظلم و مورد کیفر قرار گرفته اند و دولت در این وادی مسئولیتی جز جریمه و در مواردی خاص زندان هیچ مسئولتی نداشته!!!! پس کجا دنبال عدل و عدالت کیفری هستیم؟!!!!و متاسفانه دانش آموختگان کیفری فقط اعمال نظر شخصی نموده و در حل معضلات کیفری جرئت ندارند دولت را مسئول دانسته و نقش دولت و نظام قضایی را پررنگتر کنند به این معنا که دولت و نظام قضایی با ایجاد مسئولیتهای مادی و معنوی در قبال جامعه ستون اصلی و پایه و اساس جرم زدائی و حل این مشکلات و ایجاد قانونی باثبات در جامعه بوده لذا بیان محاسن و معایب و مباحث در این موارد از نظر بنده بعنوان یک حقوقدان عملی عبث و بیهوده بوده چون فاتحه نظام کیفری در کشور خوانده شده زیاد سر شما و دوستان را در نمی آورم چون این رشته سر دراز دارد ممنون از صبر دوستان این نظر شخصی بنده بوده
بالا ترین محکمه وجدان است.و بالاترین پشتوانه مطالعه و تفکر در امور.تلفن دفتر انجمن جناب خدائی فر46 30 92 66 - 021 جهت تماس
پاسخ
#3
منم با نظر شما موافقم تا حدودی.
سوای اینکه ما هنوز جرم شناسی رو به طور علمی نمیدونیم چیه در کشورمون، و هنوز از جزا و جرم شناسی سر رشته های کمی داریم و حتی دکترین ما در پی ترجمه متون خارجی هستن و حتی در سربرگ آموزشی رشته حقوق فقط 2 واحد جرم شناسی پاس میکنن دانشجوها، باید بگم که، تا وقتی که ما قراره حقوق اسلام و غرب رو یکی کنیم و در کنار هم بذاریم نمی تونیم به نوع کاملی از انصاف در قوانین جزایی برسیم، یا باید رومیه رومی باشیم یا زنگیه زنگی. البته من تو رشته و گرایش های جزا آنچنان سر رشته ای ندارم، ولی وقتی قانون کشور هنوز درگیر 1400 سال پیشه نمیتونیم انتظار بالاتری داشته باشیم، مجبوریم با داشته هایی که الآن داریم همین ها رو سبک و سنگینشون کنیم.
مثلاً در آ.د.ک سابق ضابطین دادگستری و به معنای اخص نیروی انتظامی حق داشت هر کسی رو که فکر میکرد ولگرده برای 24 ساعت بازداشت کنه، ولی در قانون جدید با مشکلاتی که در آینده مطمئناً ازش پیدا میشه و در میاد و اونم نه کم، بلکه زیاد، میبینیم که دست نیروی انتظامی برای دستگیری ولگرد و یا بهتر بگم، انگ ولگرد زدن به هر کس کوتاه تر شده. البته با این توضیح موافقم که ما هنوز راهکاری نیندیشیدیم که بریم اونایی که تو خیابون دارن میگردن حالا به هر نحو و در بدترین حالت به عنوان ولگرد، از چه مسائلی رنج میبرن. به نوعی ما هنوز فلسفه جرم رو در کشورمون نتونستیم پیدا کنیم چه به آن برسد که بخواهیم پیاده کنیم!
ولی با تمامی این تفاسیر با تمهیدات جدیدی که در قانون مجازات اسلامی جدید هم اندیشیده شده، اومدن نظام های آزادی مشوط یا نیمه آزادی یا مسائلی از این دست میتونه آینده روشنی به ما بده، اگه نخوایم صد در صد سیاه و سفید بهش نگاه کنیم.
و اینکه اساتید و دکترین ما نمی تونن حرف بزنن کاملاً به صحبت شما صحه میذام و اینو متاسفانه از مسائل سیاسی حال حاضر کشور میدونم که جای بحثش به قول شما اینجا نیس، که ما مباحثمون بیشتر حقوقیه.

از صحبت های پر مغز و متفکرانه شما خیلی ممنونم. آدم رو واقعاً به فکر فرو می بره که ما کجاییم و دنیا کجا! اونا کجا قدم میذارن و ما کجا! برخی عاملان و افراد، شدن محفلی برای کوبیدن غرب و نمیدونن که اونا چقدر جلوتر از ما قدم بر میدارن!
اگه در مورد سوال من از لحاظ تخصصی هم اطلاعاتی دارید که بدید ممنون میشم.
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیین نامه شیوه اجرای قرارهای نظارت و تامین قضایی ابلاغ شد hamid79 2 6,477 ۲۲ آبان ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۲۷ : ۱۳
آخرین ارسال: Saminnikoo
  درباب درخواست تجمیع پرونده های کیفری Parirokh 0 8,977 ۱۹ آذر ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۵۷ : ۱۶
آخرین ارسال: Parirokh
  دعاوی کیفری anaLaw 1 5,049 ۲۳ دي ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۵۵ : ۰۴
آخرین ارسال: کامیاب

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان