امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شهادت دروغ
#21
باسلام وعرض ادب
احتراما" مشغول مطالعه سوال وپاسخ ها بودم که به مورد هبه نظرم جلب شد که براساس فتاوی معظمین متفق القول هستند وحتی حضرت اما (ره)هم هبه را جزء عدم اذن دانسته اند ونمیتوان از این اذن رجوع نمود البته مشروط براینکه این هبه نسبت بمال خودباشد ودارای فساد نباشد نمونه اینکه دردعوی حقوقی اخیر بنده سازمان مسکن مدعی شده که دیگر محکوم پرونده مقدار 160 مترمربع زمین از حدنصاب گرفته است واز خود اسقاط حق نموده ودرواقع هبه وبذل کرده است (484)مترمربع - چون این بذل مضر به حقوق اینجانب بوده وبموجب ماده قانون مدنی که خلاصه نقل میگردد این است که هرگونه معامله وتوافق (توافق هم یک بذل است ) که به حق غیر مضرباشد بلااثر وباطل است
بنابراین میتوان گفت هرفرد میتواند نسبت بمال خود انچه را دارای اهلیت شرعی وقانونی است هبه نماید البته بازهم این هبه مشروط براین ه که خود هبه کننده نیز مفلس نشود وبقصد ورشکستی خود نباشد وسلام خدانگهدار

باسلام وعرض ادب
احتراما" مشغول مطالعه سوال وپاسخ ها بودم که به مورد هبه نظرم جلب شد که براساس فتاوی معظمین متفق القول هستند وحتی حضرت امام (ره)هم هبه را جزء عدم اذن دانسته اند ونمیتوان از این اذن رجوع نمود البته مشروط براینکه این هبه نسبت بمال خودباشد ودارای فساد نباشد نمونه اینکه دردعوی حقوقی اخیر بنده سازمان مسکن مدعی شده که دیگر محکوم پرونده مقدار 160 مترمربع زمین از حدنصاب گرفته است واز خود اسقاط حق نموده ودرواقع هبه وبذل کرده است (484)مترمربع - چون این بذل مضر به حقوق اینجانب بوده وبموجب ماده قانون مدنی که خلاصه نقل میگردد این است که هرگونه معامله وتوافق (توافق هم یک بذل است ) که به حق غیر مضرباشد بلااثر وباطل است
بنابراین میتوان گفت هرفرد میتواند نسبت بمال خود انچه را دارای اهلیت شرعی وقانونی است هبه نماید البته بازهم این هبه مشروط براین ه که خود هبه کننده نیز مفلس نشود وبقصد ورشکستی خود نباشد وسلام خدانگهدار
پاسخ
#22
جناب آقای بتیانه عقود اسلامی دارای تعاریف و شرایط خاص بوده و هر عقدی بر اساس نیت خاص ایجاد شده و به دلیل نزدیکی مفاهیم و مصادیق عقود در شناخت آنها اختلاف ایجاد میشود و نمیتوان عقدی را با یک نیت خاص منعقد نمود و با تغییر شرایط آن عقد را بر اساس عقود دیگر تفسیر و یا ارتباط داد همانگونه که این قاعده فقهی بیان میکند عقود تابع القصود لذا مورد شما به هیچ عنوان ارتباطی با قصد قبلی نداشته و نوعی تفسیر بوده که جهت قانونی و شرعی نداشته لذا نمیتوان عقد هبه را در قد بیع یا صلح داخل دانست و عقد هبه نیز بسیار تفسیر داشته و دارد و عده ای آنرا عقد و عده ای ایقاع دانسته و هر کس تفسیر خاص خود را بیان میکند لذا تفسیر و دخالت عقود با نظر شخصی بدون در نظر گرفتن نظرات طرفین عقد تفسیری ناصواب بوده لذا دوست گرامی تفاسیر فقهی و حقوقی بسیار حساس و قابل فکر بوده اگر یک قاضی و یا حقوقدان بخواهد به فکر شخصی و با نظر شخصی مسائل را انطباق دهد هیچگاه به عدل و انصاف دست نخواهد یافت لذا دوست بزرگوار جناب بتیانه هر عقد باید در چارچوب همان عقد برسی شود ممنون از بیانات حضرتعالی این نظر مختصر برداشت شخصی بنده از مشکل بیان شده قبلی شما و مطابقت مطلب فعلی بیان شده توسط حضرتعالی میباشد
بالا ترین محکمه وجدان است.و بالاترین پشتوانه مطالعه و تفکر در امور.تلفن دفتر انجمن جناب خدائی فر46 30 92 66 - 021 جهت تماس
پاسخ
#23
سروربزگوارم جناب کامیاب ضمن تشکر از توضیح خوب ومفید جنابعالی در مورد هبه این حقیر فرا گرفتم و امیدوارم استحقاق این اموختن را داشته باشم
سوالی پیش امد که اذن هبه یک بخشش است از طرف کسی به شخصی ویا ارگانی که شخصی به اذن هبه موردیرا بذل میکند ایا همین شخص حق رجوع از اذن دارد یا خیر؟
پاسخ
 سپاس شده توسط lpln
#24
با سلام خدمت دوستان جناب بتیانه پاسخ حضرتعالی در قانون مدنی صراحتاً آمده بنده مسافرت هستم و قانون مدنی در دسترسم نیست اما اگر اشتباه نکنم ماده 803 قانون مدنی پاسخ حضرتعالی باشد اما مطالعه مواد مربوطه باز هم اگر اشتباه نکنم از مواد 795 به بعد احتمالاً 10 یا دوازده ماده قانون مدنی مربوط به هبه بوده خالی از لطف نباشد این نظر شخصی بنده میباشد
بالا ترین محکمه وجدان است.و بالاترین پشتوانه مطالعه و تفکر در امور.تلفن دفتر انجمن جناب خدائی فر46 30 92 66 - 021 جهت تماس
پاسخ
#25
سلام ووقت بخیر سفر خوش
ماده 803 ق .م را دیدم ممنونم اما درماده 804 هم موردی مشاهده شده که اگر در ملک موردهبه توسط متهب بنا وساختمان ایجادنماید که متصل است وانفصال غیرممکن دراین صورت با رجوع از هبه بنا وساختمان هم متعلق به واهب میشود ؟
پاسخ
#26
سلام
ایا شخصیت شخص شاهد هم مهمه ؟ من دیدم بعضی ها درب دادگاه وایمیسن برای شهادت دادن
یعنی مهمه طرف ادم با اعتباری باشه یا نه هرکسی میتونه شهادت بده ؟
پاسخ
#27
(۳ مهر ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۱۹ : ۱۲)alibaran نوشته است: سلام
ایا شخصیت شخص شاهد هم مهمه ؟ من دیدم بعضی ها درب دادگاه وایمیسن برای شهادت دادن
یعنی مهمه طرف ادم با اعتباری باشه یا نه هرکسی میتونه شهادت بده ؟

سلام
شخصیت طرف در دادن شهادت مهم نیست . اما قاضی شهادت هر شاهدی را هم قبول نمی کند . در واقع شخصیت شاهد در اقناع قاضی تاثیر دارد نه اینکه قانوناً بتواند از ارائه شهادت کسی جلوگیری نماید .
جهت اخذ مشاوره رایگان با دفتر مؤسسه تماس بگیرید : ۶۶ ۱۷ ۵۷ ۶۶ ۰۲۱ / ۴۳۴۹ ۸۵۷ ۰۹۱۲
پاسخ
#28
(۹ اسفند ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۰۷ : ۰۱)غریبه54 نوشته است:
(۷ اسفند ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۵۲ : ۰۸)Kamyab.Teymouri نوشته است: اینکه میگید شواری حل اختلاف رسمی است در متن قانون نیست و متن قانون حتی دادسراها رو هم در بر نمیگیره
در بالا به این سوال جواب داده شده مخاطب محترم اگر نهاد قضایی مانند دادسرا و یا شورای حل اختلاف که یکی از نهادهای شبه قضایی میباشد رسمی و قانونی نبود قانونی برای آن مصوب نمیگردید هر نهادی به واسطه قانون تشکیل و بر اساس قانون فعالیت میکند پس هر نهادی که به واسطه قانون تشکیل و فعالیت نماید رسیدگی و احکام صادره در آن نیز قانونی و رسمی بوده مگر خلاف آن در قانون تصریح شده باشد  
مگه شما به پاورقی گروه حقوق قوه قضائیه استناد کنید که خوب میدونی نظرات این گروه لازم الاجرا نیست
متاسفانه این یکی از عیب های قانون ماست
مخاطب محترم این نظر حضرتعالی بوده اعتبار احکام و عملکرد نهدهای قضایی و شبه قضایی را حضرتعالی تایید و تصویب نکرده و نمیکنیم که بخواهیم آنرا رد یا قبول کنیم بنده و حضرتعالی در مقابل قانون و دولت و نظم عمومی کاره ای نیستیم که بخواهیم اعلان نظر کنیم کسی که مجاز به اعلا نظر بوده را قانون مشخص نموده و تعدادی از این اشخاص را میتوان به نمایندگان مجلس در تصویب قوانین و یا دادگاه عالی در مقابل دادگاه تالی و غیره را نام برد لذا کسی که قانون به نفع منافع شخصیش عمل نمیکند همیشه فکر میکند قانون خلاف آمده و غیره لذا تفسیر قوانین تنها توسط حقوقدانان آنهم بر اساس اصول و قواعد قانونی ممکن بوده و نه نظر اشخاص غیر حقوقی لذا بیانات حضرتعای به استناد اصول و قواعد جاری مخالف قانون و حق بوده این نظر شخصی بنده با عنایت به عرایض و بیانات دوستان بوده شاید دوستان حقوقی بنده نظرات محکمتر و مستدل تر حقوقی داشته باشند

سلام گرامی
از پاسخ گویی شما ممنونم
اما بیانتون یه کم تنده و اندکی انگار جبهه گیری کردید
حرفهایی که من زدم مجربه
من قانونو گفتم قانون وضع نکردم
شهادت دروغ در دادسرا و شورای حل اختلاف طبق قانون صریحی قابل اثبات نیست.
ای کاش بود...
شکایتهایی سراغ دارم که به خاطر دادگاه نبودن این دو حوزه رد شده.
در هر صورت ما اینجاییم که از اطلاعات هم استفاده کنیم و کامل تر بشیم
پیروز باشی

بنظرم قبول نیست

چون از شخصی شکایت داشتیم ک ابتدا در اداره کار مطرح کردیم، گفت این اقارونمیشناسم، باید سند و مدرک داشته باشی، کار ب بازرسی کشید ، تو همون جلسه گفت روز مزد بوده و تسویه شده. چند تا چکم دسش بود که امانی بود برای هزینه های خرید مصالح ک پاس نکرده بود ، گفت پاس کردم داده براش وام بگیرم، چطور رو چکهایی که پاس ک نشدن هیچ ، برگشتم شدن وام میدن نفهمیدم، امتیاز ۳۰ تومن وامم سوخت

اصل موضوع اینجاست، کیفری شکایت کردم با ۱۰۰% خیال تخت ک کارش تمومه، بازپرس گفت به من ربطی نداره تو اداره کار چی گفته؟؟؟!!!!!!!
در پرونده رو ۳ قفله کرد. یارو ۵۰ تومن برا جلب رضایت اماده کرده بود، حالا میگه دادگاه گفته بدهکار نیستم، خدام نمیتونه ازم بگیره، برو از قا1ی بویر.
پاسخ
#29
(۲۷ ارديبهشت ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۱۰ : ۱۹)ziba نوشته است: سلام.آيا شهادت دروغ در شوراي حل اختلاف نيز شهادت نزد مقامات رسمي محسوب ميشود و جرم تلقي ميشود؟اگر كسي درباره يك موضوع دو بار و هربار به نفع يكي از طرفين دعوا شهادت بدهد آيا ميتوان از او با عنوان دادن شهادت كذب شكايت كرد يا خير؟با تشكر
ضمانت اجرای شهادت دروغ در مواد قانونی پیش بینی شده است. این جرم، دارای دو دسته ضمانت اجرای حقوقی و ضمانت اجرای کیفری می باشد. برای مثال، ماده 650 قانون تعزیرات، این مجازات ها را برای جرم شهادت دروغ، در نظر گرفته شده است.

(هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی به دروغ شهادت بدهد ، به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد).
همچنین، در صورتی که شهادت دروغ منجر به اجرای مجازاتی همچون دیه ( دیه شکستن استخوان)، حدود ( حد شرب خمر ) یا قصاص ( اعدام ) بر فردی بشود، همان مجازات، بر کسی که شهادت دروغ داده نیز اعمال می شود. به عنوان مثال، اگر افرادی به جرمی که موجب قصاص است، شهادت بدهند، اما پس از اجرای قصاص، ثابت شود که شهادت دروغ داده اند، قاضی و مأمور اجرای حکم، ضامن نیستند؛ بلکه کسانی که به دروغ شهادت داده اند، اعدام می شوند.

براساس ماده 259 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، در صورتی که بازداشت بر اثر اعلام مغرضانه جرم، شهادت کذب و یا تقصیر مقامات قضایی باشد، دولت پس از جبران خسارت می تواند به مسئول اصلی مراجعه کند.
لازم است به این نکته اشاره شود که براساس قانون، اگر کسی به دروغ علیه دیگری شهادت بدهد و رأی دادگاه بر اساس شهادت دروغ او صادر شده باشد ( نه هیچ دلیل دیگری ) ، در این حالت، می توان براساس ماده 272 قانون آیین دادرسی کیفری، از طریق دیوان عالی کشور، تقاضای اعاده دادرسی کرد. البته به این شرط که شهادت دروغ به موجب حکم قطعی اثبات شود
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Photo شهادت کذب در حقوق ایران as-eskandari 0 6,825 ۱ مرداد ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۲۰ : ۰۳
آخرین ارسال: as-eskandari

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان