امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا امکان ابطال و فسخ معامله در فروش مال مشاع وجود دارد ؟
#1
Star 

با سلام خدمت همه دوستان عزیز

صورت مسئله اینگونه است :

1. قطعه زمینی چند صد متری به 10 ، 12 تا ورثه میرسد ؛ از طرف 2 تا مورث
2. هنوز نه حکم انحصار ورثه گرفته شده و نه زمین مذکور بین ورثه تقسیم شده و هنوز به صورت مشاع است
3. یکی از ورثه حدود 5 سال پیش حدود 200 متر از زمین مذکور را به خریداری میفروشد و قول میدهد که بعدا آن را مشخص کرده و تحویل دهد ؛ که تا حال این کار را نکرده
4. بعد از 5 سال ، خریدار دادخواست الزام به تحویل مبیع تقدیم دادگاه نموده و خلاصه بعد از رسیدگی های طولانی ، کارشناسی برای این امر معین شده که نظرش را بدهد "در شورای حل اختلاف"
5. نظر کارشناس نیز حاوی نکته ای قابل توجه نیست ، ظاهرا فقط آمده و گفته که زمین مال ورثه است و ..... و اینکه باید فروشنده تعیین مبیع کند و آن را تحویل دهد و .....
ظاهرا دادخواست اولیه از پایه و اساس اشتباه بوده است "به نظر بنده"

خلاصه حال با توجه به این تفاسیر :

1. بهترین دادخواست ممکن چه نوع دادخواستی میباشد ؟ " ابطال معامله فی مابین و تحویل ثمن ، فسخ معامله و تحویل ثمن و یا همان الزام به تحویل مبیع و یا ......؟ "
2. آیا امکان اینکه دادگاه حکم بر تقسیم زمین مذکور بین ورثه را صادر نماید ، وجود دارد ؟ به چه استنادی و با تقدیم چه دادخواستی از طرف خریدار ؟
3. در صورت ابطال و فسخ معامله ، آیا امکان درخواست خسارت تاخیر تادیه وجود دارد ؟

لطفا تا حد امکان دوستان عزیز کامل و مستند پاسخ ها رو بنویسید
ببخشید که این همه تاکید میکنم
ولی واقعا این قضیه برای بنده مهمه

با تشکر از همگی دوستان ......


پاسخ
#2
(۱۵ خرداد ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۰۰ : ۰۱)nimrooz نوشته است: خلاصه حال با توجه به این تفاسیر :

1. بهترین دادخواست ممکن چه نوع دادخواستی میباشد ؟ " ابطال معامله فی مابین و تحویل ثمن ، فسخ معامله و تحویل ثمن و یا همان الزام به تحویل مبیع و یا ......؟ "

سلام
شما ابطال معامله را نمیتوانید درخواست نمائید . چرا که ورثه مربوطه سهم الارث خود را فروخته است . و فروش سهم الارث هر چند که هنوز انحصار وراثتی صورت نگرفته و تعیین حدود نشده باشد صحیح است . شما در این فرض قائم مقام ورثه فروشنده یا به نوعی یکی از وراث محسوب می شوید که تنها در همان موضوع مورد معامله دارای حق می باشید . تقدیم دادخواست فسخ معامله یا تحویل و استرداد ثمن معامله نیز تا زمانی که شما از دادخواست الزام به تحویل مبیع نتیجه نگرفته اید امکان پذیر نمی باشد .
[/quote]

(۱۵ خرداد ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۰۰ : ۰۱)nimrooz نوشته است: 2. آیا امکان اینکه دادگاه حکم بر تقسیم زمین مذکور بین ورثه را صادر نماید ، وجود دارد ؟ به چه استنادی و با تقدیم چه دادخواستی از طرف خریدار ؟
شما باید دادخواست الزام وراث به افراز ماترک مذکور را ارائه دهید . با توجه به اینکه شما خریدار سهم الارث یکی از وراث هستید ، و در حال حاضر مانند بقیه وراث مالک مشاعی ملک مورد نظر هستید .

(۱۵ خرداد ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۰۰ : ۰۱)nimrooz نوشته است: 3. در صورت ابطال و فسخ معامله ، آیا امکان درخواست خسارت تاخیر تادیه وجود دارد ؟

خسارات تاخیر تادیه در این موضوع قابلیت طرح ندارد و زمانی قابل مطالبه می باشد که شما بتوانید خسارات وارده را ثابت نمائید .
جهت اخذ مشاوره رایگان با دفتر مؤسسه تماس بگیرید : ۶۶ ۱۷ ۵۷ ۶۶ ۰۲۱ / ۴۳۴۹ ۸۵۷ ۰۹۱۲
پاسخ
#3
با سلام خدمت دوستان عزیز
درخصوص سوال مطروحه نکته ای به نظر می رسد که بیانش خالی از لطف نیست .
در متن سوال روشن نشده که دقیقاً چه مقدار از ملک به ورثه به ارث رسیده و همین مساله سبب می شود که نتوانیم دقیقاً بگوییم که وارثی که 200 متر از زمین را فروخته چون سهم خود را فروخته پس مشکلی نیست . چه آنکه معلوم نیست متراز کلی زمین مذکور چقدر است در نتیجه ممکن است 200 متر بیشتر از سهم وارثی باشد که آنرا منتقل نموده . باری ، درصورتی که 200 متر مذکور بیشتر از سهم وارث فروشنده باشد مازاد بر سهم او داخل در سهام سایر شرکاست . از اینرو طبق ماده ی 581 قانون مدنی تصرفات وارث فروشنده مازاد بر سهمی که در ملک مشاعی دارد فضولی بوده و برای تنفیذ آن نیازمند به اذن سایر شرکا می باشد . لازم به ذکر است که سایر شرکا همگی باید اذن بدهند زیرا ملک مشاعی است . پس در صورتیکه شرکا اذن بر فروش مازاد سهم وارث فروشنده بدهند در اینصورت معامله صحیح و نافذ است اما اگر سایر شرکا یا ورثه مازاد یا مقداری را که بیش از سهم وارث فروشنده بوده را رد کنند و تنفیذ ننمایند خریدار می تواند به استناد خیار تبعض صفقه معامله را فسخ کند .
پاسخ
 سپاس شده توسط vakil
#4
باسلام
من یک انباری دارم در حومه شهرکه فعلا متروک هست.دوستانم بهم پیشنهاد دادن که این انباری رو بهشون به مدت 10سال اجاره بدم و اونها با اعمال تغییراتی در ساختمان اون رو بصورت کارگاه تولید کابینت آشپزخانه در بیارند و مشغول بکاربشند.از اساتید بزرگوار این سوال رو داشتم که آیا اجاره طولانی مدت باعث بوجود آمدن حق کسب و پیشه برای مستاجرین میشه؟یا اون قوانین منسوخ شده؟
باسپاس فراوان
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ابطال دادخواست ya30n 1 3,290 ۲۰ خرداد ، ۱۳۹۶, ساعت --> ۱۳ : ۱۳
آخرین ارسال: حکمت
  دادخواست ابطال وکالت بلاعزل amir86 0 3,354 ۱۴ شهريور ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۴۳ : ۱۲
آخرین ارسال: amir86
  آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان rslrezaie 0 4,020 ۲۴ خرداد ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۴۱ : ۱۸
آخرین ارسال: rslrezaie
  ابطال تقسیم نامه sanda 14 22,878 ۲۱ اسفند ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۳۳ : ۰۱
آخرین ارسال: مـــدافـــع عـــدالـــت
  فروش موقوفه!! مـــدافـــع عـــدالـــت 2 4,624 ۱۶ اسفند ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۲۲ : ۱۵
آخرین ارسال: حکمت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان