امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
زنا
#1
زنا چیست ؟

زنا به زبان ساده :

زنا به رابطه جنسی بین زن و مرد (مهبلی و مقعدی) بدون ازدواج اطلاق می‌شود به شرط آنکه دخول صورت بگیرد ، یعنی آلت مرد به مقدار ختنه‌گاه در آلت زن داخل گردد (نزدیکی که دخول صورت نگیرد زنا نیست)

قابل ذکر میباشد مرد زناکار را زانی و زن زناکار را زانیه می‌خوانند.



زنا طبق قانون :

ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی: زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

تبصره ۱: جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ی ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.

تبصره۲: هرگاه طرفین یا یکی از آن ها نابالغ باشد، زنا محقق است. لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.

ماده ۲۲۳ قانون مجازات اسلامی: هرگاه متهم به زنا، مدعی زوجیت باشد ادعای او بدون دلیل و سوگند پذیرفته می شود مگر آن که خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود.

انواع زنا در اسلام:


زنا دارای موارد مختلفی است که برای هر کدام از آنها کیفرها و حدود جداگانه‌ای در اسلام وجود دارد.

الف ) زنا با محارم :

زنا با محارم یعنی مرد با زنی که جزو محارم نَسَبی وی هستند و ازدواج کردن با آنان حرام است، زنا کند.




ب)زنای به عنف:

زنا ی به عنف یعنی زن به عمل زنا راضی نباشد و مرد با زور و ارعاب و تهدید با او زنا کند.


ج) زنای محصنه :

زنای محصنه یعنی که شخص زنا کننده دارای همسر دائمی باشد (هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد ) تن به زنا داده باشد.


د) زنای غیر محصنه :

به زنای شخص مجرد، زنای غیر محصنه گفته می‌شود.



مجازات زنا :

طبق ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی حد زنا در موارد زیر اعدام می باشد:

– زنا با محارم نسبی

– زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.

– زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

– زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.



تبصره: هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بی هوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.



طبق ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی نزدیکی (جماع ) با متوفی، زنا محسوب شده به غیر از نزدیکی زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست.ومجازات این زنا سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می باشد.

طبق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی حد زنا محصن و محصنه رجم (سنگسار) است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه ی قضاییه چنان چه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می باشد.

طبق ماده ۲۲۸ قانون مجازات اسلامی در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنان چه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.



طبق ماده ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی حد زنا در مواردی که مرتکب غیرمحصن باشد، صد ضربه شلاق است.

طبق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.

طبق ماده ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید به سی و یک تا هفتاد و چهارضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.



نکات مهم راجع به زنا :

- نظریه پزشک قانونى به تنهایى براى اثبات زنا کافى نیست و نفس رؤیت شهود در اثبات حد لازم است.

-علم به زنا به تنهایى مجوّز قتل نمى شود، مگر این که او را در حال زنا با همسرش ببیند که در این صورت قتل او جایز است ولى تا در محکمه اثبات نکند قتل عمد شمرده مى شود. در مواردى که ثابت شود که شخص اعتقاد به مهدورالدّم بودن کسى داشته و او را به قتل رسانده، قتل شبه عمد حساب مى شود.

تالیف :


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان