امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوال مهم
#15
(۱۸ مهر ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۱۸ : ۱۰)محمدعلی عزیزی نوشته است: سلام خدمت دوستان گرامی بلاخص استاد گرانقدرم جناب تیموری عزیز
کاملا صحیح فرموده اند که در دوران نامزدی اگر اختلافی پیش آید و موجب بهم خوردن وصلت مزبور شود بایستی هدایا به طرفین مسترد گردد(به کسانی که هدیه داده اند)
وبنده موضوع هبه را که مربوط به دوران قبل از نامزدی میباشد را با دوره ی نامزدی اشتباه گرفته و در نتیجه اشتباه بعرض رسانده ام
از این بابت از تمامی حضار پوزش میطلبم
در نتیجه همانگونه که دوستان فرموده اند شما بایستی هدایا را به زوج عودت داده و نیز مستحق نفقه هم نمیباشید
فقط میتوانید مطالبه ی نصف مهریه بنمایید
با عذر خواهی مجدد

سلام خدمت همه دوستان،جناب عزیزی ،قانون مدنى صرفاً وضعیت حقوقى هدایاى قبل از عقد نکاح را روشن نموده و اشاره اى به هدایاى پس از ازدواج نکرده است.در ماده 803 قانون مدنی ذکر شده هبه عقدی جایز است مگر در موارد ذیل،در این موارد صحبتی از هبه به همسر نشده،بعد از بحث میان فقها نظر مشهور این است که دادن طلا و ...از جانب هر یک از طرفین عقد هبه جایز است و قابل مطالبه .....مگر این که عین طلاها موجود نباشد مثلا زن فروخته باشد یا عوض کرده باشد یا به هر دلیلی از ملکیت زن خارج شده باشد دیگر قابل رجوع نیست.....ماده ۸۰۳همان قانون بیان نموده است «بعد از قبض نیز واهب مى تواند با بقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر درموارد ذیل:

۱- در صورتى که متهب ، پدر یا مادر و یا اولاد واهب باشد .
۲- در صورتى که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
۳- در صورتى که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده و یا متعلق حق غیر واقع شود ، خواه قهراً مثل اینکه متهب به واسطه فلس، محجور شود خواه اختیاراً مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود .
۴- در صورتى که در عین موهوبه تغییرى حاصل شود . مثل این که خانه ی کلنگی موضوع بخشش، تخریب و تبدیل به آپارتمانی دیگر شده باشد.

بنابراین چنان چه پس از عقد نکاح هدایایى از طرف زوجین و یا بستگان آنها به طرف دیگر تقدیم شود با توجه به ماهیت حقوقى چه تنها در موارد ذیل آن هدایا قابل مطالبه و استرداد خواهد بود :

۱- مال مورد هبه باقى بوده و از بین نرفته باشد . به عنوان مثال چنانچه هدیه یک دستگاه وسیله نقلیه بوده که از ناحیه زوج به زوجه هدیه شده باشد و این وسیله در اثر تصادف و یا آتش سوزى و امثال آن تلف شده باشد قابل استرداد و مطالبه نخواهد بود .
در این فرض بر خلاف هدایاى قبل از عقد حتى قیمت آن نیز با وجود اینکه از نوع هدایاى ذاتاً قابل نگاه داشتن است قابل مطالبه نیست چه بر اثر تقصیر متهب تلف شده باشد چه غیر آن

۲- در صورتى که هبه از نوع معوض نبوده و چنانچه از نوع معوض بوده باشد عوض داده نشده باشد . به عنوان مثال واهب شرط کند که در قبال وسیله نقلیه اى که هبه مى کند یک دستگاه موتوسیکلت دریافت نماید که در این صورت چنانچه واهب وسیله نقلیه را داده باشد و موتوسیکلت را تحویل گرفته باشد واهب حق رجوع به وسیله نقلیه را نخواهد داشت.
۳- مال مورد هبه از مالکیت متهب خارج نشده باشد . به عنوان مثال چنانچه هدیه گیرنده وسیله نقلیه را فروخته باشد یا با به رهن دادن آن به دیگرى متعلق حق غیر کرده باشد واهب حق مطالبه مال مورد هبه را نخواهد داشت . همچنین است زمانى که در مال مورد هبه تغییرى حاصل شده باشد که از حالت اولیه آن خارج گردیده باشد به عنوان مثال شمش طلا تبدیل به سکه هاى طلا شده باشد که در این حالت مال مورد هدیه را نمى توان مطالبه کرد . تبدیل مال به مال دیگر مثلاً تبدیل وسیله نقلیه اى که هدیه شده به وسیله نقلیه دیگرى از طریق خرید و فروش نیز از این نوع است.

نکته، در موردی که در دوران نامزدی هدایایی از ناحیه ی زن و شوهر آینده به یکدیگر داده می شود، چنانچه نامزدی منجر به وقوع عقد و ازدواج شود، احکام هبه (بخشش) نسبت به هدایای مزبور قابل اجرا است و هر یک از همسران با وجود شرایط اشاره شده می توانند در صورت موجود بودن مال هبه شده در مالکیت طرف و عدم تغییر در آن، از بخشش خود رجوع کرده و آن را پس بگیرد

نشست قضائي مورخه 16/9/91شهرستان خميني شهر

سؤال : حكم استرداد هدايا در ماده 1037 قانون مدني آيا صرفاَ مربوط به دروان نامزدي است يا پس از وقوع عقد ازدواج و سپس الف – وقوع طلاق در دوران عقد ب- وقوع طلاق پس از زندگي مشترك نيز قابل اعماي است ؟ (توجه : دادخواست خواهان به خواسته استرداد هدايا مطرح شده است).

نشست قضائي مورخه 16/9/91شهرستان خميني شهر

- سوال:

حكم استرداد هدايا در ماده 1037 قانون مدني آيا صرفاَ مربوط به دروان نامزدي است يا پس از وقوع عقد ازدواج و سپس الف – وقوع طلاق در دوران عقد ب- وقوع طلاق پس از زندگي مشترك نيز قابل اعماي است ؟ (توجه : دادخواست خواهان به خواسته استرداد هدايا مطرح شده است).

- نظر اكثريت :

در مورد هدايايي كه اعطاء مي گردد در هبه بودن آن اختلافي نيست و اكثر علماي حقوقي هم بر اين امر نظر دارند ليكن چون در دوران نامزدي هدف و جهت اعطاي اين هديه ها رسيدن به وصلت منظور مي باشد در مقطع زماني دوران نامزدي قانونگذار مطابق ماده 1037 ق . م حكم خاصي را براي اين نوع هبه در نظر گرفته است و پس از وقوع عقد ازدواج و چه در زمان عقد و چه شروع زندگي مشترك ديگر حكم خاص ماده 1037 ق .م جاري نيست و اگر هم دادخواست استرداد هدايا باشد چون يك نوع هبه است و اين دادگاه است كه تشخيص موضوع را مي دهد پس استرداد هدايا در واقع همان استرداد هبه است و در اين مقطع زماني يعني دوران پس از نامزدي مي بايست به دنبال احكام خاص هبه و ملاك عمل قرار دادن ماده 803 ق .م باشيم و اگر ما اين هدايا را يك نوع هبه معوض بدانيم كه عوض آن گاه مي تواند هداياي طرف مقابل باشد كه داده است و گاهي هم وصلت منظور و تمتع زوجين از يكديگر مي تواند بنا به نظري عوض باشد پس با لحاظ ساير شرايط ماده 803 ق . م قابل استرداد خواهد بود.

- نظر اقليت :

حكم استرداد هدايا در ماده 1037 ق . م حكم خاصي است كه صرفاَ قابل اعمال و اجرا در مقطع زماني دوران نامزدي مي باشد چرا كه هدف از اعطاي اين هدايا كه يك نوع هبه مي باشد صرفاَ جهت انجام وصلت منظور مي باشد و چنانچه اين وصلت واقع نشد چون علت و جهت هديه از بين رفته است پس قابل استر داد مي باشد و چنانچه وصلت منظور واقع شد ديگر اجرا و اعمال ماده 1037 ق .م امكان پذير نيست و اين حكم صرفاَ در دوران نامزدي قابل اجرا مي باشد .


دبير جلسه:
تنها چیزی که در دنیا می توانی تغییرش دهی،

خودت هستی

و با این کار دنیا را متحول می کنی .
پاسخ }
سپاس شده توسط


پیام‌های داخل این موضوع
سوال مهم - توسط sahel - ۱۶ مهر ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۲۲ : ۱۳

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سوال مهم و فوری hugo_deepred2 5 8,249 ۱۶ مهر ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۲۵ : ۱۵
آخرین ارسال: dadkhah
  سوال در مورد ترک انفاق مینا1992 10 16,368 ۳۱ تير ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۳۳ : ۰۷
آخرین ارسال: حکمت
  سوال ، فیلم ستایش... مـــدافـــع عـــدالـــت 3 6,654 ۲۴ خرداد ، ۱۳۹۳, ساعت --> ۵۹ : ۱۸
آخرین ارسال: مـــدافـــع عـــدالـــت
Brick سوال در خصوص طلاق amirniazi89 4 9,786 ۹ ارديبهشت ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۳۰ : ۱۴
آخرین ارسال: navid1000
  سوال nah 2 7,167 ۸ آبان ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۵۷ : ۰۲
آخرین ارسال: کامیاب

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان