امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شهادت دروغ
#29
(۲۷ ارديبهشت ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۱۰ : ۱۹)ziba نوشته است: سلام.آيا شهادت دروغ در شوراي حل اختلاف نيز شهادت نزد مقامات رسمي محسوب ميشود و جرم تلقي ميشود؟اگر كسي درباره يك موضوع دو بار و هربار به نفع يكي از طرفين دعوا شهادت بدهد آيا ميتوان از او با عنوان دادن شهادت كذب شكايت كرد يا خير؟با تشكر
ضمانت اجرای شهادت دروغ در مواد قانونی پیش بینی شده است. این جرم، دارای دو دسته ضمانت اجرای حقوقی و ضمانت اجرای کیفری می باشد. برای مثال، ماده 650 قانون تعزیرات، این مجازات ها را برای جرم شهادت دروغ، در نظر گرفته شده است.

(هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی به دروغ شهادت بدهد ، به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد).
همچنین، در صورتی که شهادت دروغ منجر به اجرای مجازاتی همچون دیه ( دیه شکستن استخوان)، حدود ( حد شرب خمر ) یا قصاص ( اعدام ) بر فردی بشود، همان مجازات، بر کسی که شهادت دروغ داده نیز اعمال می شود. به عنوان مثال، اگر افرادی به جرمی که موجب قصاص است، شهادت بدهند، اما پس از اجرای قصاص، ثابت شود که شهادت دروغ داده اند، قاضی و مأمور اجرای حکم، ضامن نیستند؛ بلکه کسانی که به دروغ شهادت داده اند، اعدام می شوند.

براساس ماده 259 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، در صورتی که بازداشت بر اثر اعلام مغرضانه جرم، شهادت کذب و یا تقصیر مقامات قضایی باشد، دولت پس از جبران خسارت می تواند به مسئول اصلی مراجعه کند.
لازم است به این نکته اشاره شود که براساس قانون، اگر کسی به دروغ علیه دیگری شهادت بدهد و رأی دادگاه بر اساس شهادت دروغ او صادر شده باشد ( نه هیچ دلیل دیگری ) ، در این حالت، می توان براساس ماده 272 قانون آیین دادرسی کیفری، از طریق دیوان عالی کشور، تقاضای اعاده دادرسی کرد. البته به این شرط که شهادت دروغ به موجب حکم قطعی اثبات شود
پاسخ }
سپاس شده توسط


پیام‌های داخل این موضوع
شهادت دروغ - توسط ziba - ۲۷ ارديبهشت ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۱۰ : ۱۹
RE: شهادت دروغ - توسط alibaran - ۳ مهر ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۱۹ : ۱۲
RE: شهادت دروغ - توسط vakil - ۱۴ مهر ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۵۹ : ۲۱
RE: شهادت دروغ - توسط پونه تندرو - ۲۴ آذر ، ۱۴۰۰, ساعت --> ۵۸ : ۱۶

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Photo شهادت کذب در حقوق ایران as-eskandari 0 6,825 ۱ مرداد ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۲۰ : ۰۳
آخرین ارسال: as-eskandari

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان