امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
soal
#2
با سلام خدمت شما دوست گرامی
به نظر می رسد شرح مساله از این قرار باشد که :
1- زوج دادخواست طلاق بطرفیت زوجه به دادگاه می دهد .
2- به تعاقب آن زوجه هم مهریه و نفقه ی خود را مطالبه می کند .
3- دادگاه حکم به طلاق به نفع زوج و پرداخت مهریه و نفقه به نفع زوجه می دهد .
4- زوج دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و درخواست تقسیط آن را می دهد .
5- دادگاه حکم به تقسیط مهریه و همچنین پرداخت نفقه می دهد .
باید گفت اگر مراتب طبق آنچه که در فوق گفتیم باشد زوج نمی تواند دوباره به حکم اعسار خود اعترا کند چون حکم اعسار به نفع او صادر شده و خواهان نمی تواند به رایی که خواسته ی او بوده دوباره اعتراض کند . پس اگر زوج دادخواست اعسار و تقسیط مهریه داده باشد و حکم اعسار و تقسیط مهریه به این نحو باشد که : 20 سکه از 62 سکه را یکجا و مابقی را 2 ماه یک سکه و مبلغ 1450 هزار تومان به عنوان نفقه پرداخت نماید ، در اینجا زوج نمی تواند به این حکم اعتراض کند زیرا حکم با توجه به وضعیت مالی و معیشتی زوج صادر شده بنابراین قابل اعتراض نیست.
دادگاه حکم به پرداخت مهریه بصورت یکجا می دهد نه به صورت تقسیط و ماهیانه ، بنابراین تنها درصورتی پرداخت مهریه به صورت تقسیط و ماهیانه خواهد بود که زوج دادخواست اعسار و تقسیط مهریه بدهد که دراینصورت ممکن است حکم به تقسیط داده شود . اما بعد از اینکه چنین حکمی صادر شد زوج نمی تواند بار دیگر به این حکم اعتراض کند این اعتراض بلاوجه است زیرا این حکم ( حکم به پرداخت مهریه به صورت ماهیانه ) با توجه به تمام شرایط زوج صادر شده پس دادگاه حتماً احراز کرده که زوج می تواند چنین مبلغی را ماهیانه بپردازد و بعد حکم صادر کرده و اگر زوج می خواسته که مبلغ کمتری را به عنوان مهریه بپردازد باید در جلسات دادرسی قاضی را متقاعد می کرد که واقعاً نمی تواند مبلغ زیادی بپردازد و مثلاً نمی تواند 20 سکه را یکجا بپردازد و مابقی را دو ماه یک سکه . در نهایت تنها زوجه می تواند به حکم اعسار و تقسیط مهریه اعتراض کند نه زوج .
درباره ی اینکه هنوز عروسی نکرده اید هم باید گفت : درصورتی که طلاق قبل از نزدیکی باشد طبق ماده 1092 قانون مدنی زوج باید نصف مهریه را بپردازد نه تمام آنرا. و همچنین درباره ی اینکه وکیل شما به حکم تقسیط دادگاه اعتراض نموده که 2 ماه یک سکه کم است باید گفت بله به این حکم می توان اعتراض کرد و درصورت ملائت و توانایی زوج ، دادگاه او را به پرداخت ماهیانه مبلغ یا سکه ی بیشتری محکوم خواهد کرد .
پاسخ }
سپاس شده توسط


پیام‌های داخل این موضوع
soal - توسط nazita - ۳۰ شهريور ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۴۱ : ۱۲

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Bug soal nazita 1 5,905 ۲۰ شهريور ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۱۱ : ۱۸
آخرین ارسال: Hamed-babaei
  soal hugo_deepred2 4 9,559 ۳۰ تير ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۴۱ : ۰۲
آخرین ارسال: vakil

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان