امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشکل با وزارت آموزش و پرورش
#1
« به نام خدا »

با سلام.
ما در سال 1388 از طریق کنکور سراسری به صورت گزینش شده وارد مراکز تربیت معلم شدیم، البته در دفترچه‌ی کنکور سراسری قید شده بود که این وزارتخانه هیچ تعهدی در قبال استخدام ما ندارد و در صورت نیاز ما تنها از 50 درصد اولویت استخدام برخوردار خواهیم بود.
ما خیلی پیگیری کردیم تا اینکه بند 111 در بودجه 90 به وسیله مجلس تصویب شد :

۱۱۱ - به منظور احیاء مراکز تربیت معلم در آموزش و پرورش، دولت می‌تواند بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود را در چهارچوب مجوزهای استخدامی موضوع ماده (۵۱) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه با رعایت شرایط قانونی استخدام و طبق قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۸/۳/۱۳۶۹ به استثناء دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم و احکام مترتب بر این‌گونه دانش‌آموزان و دانشسراهای مقدماتی را بدون هرگونه بار مالی جدید تأمین نماید.

ولی وزارت آموزش و پرورش این بند را دارای اشکالات حقوقی دانست و از اجرای آن سرباز زد.

با پیگیری مجددمان این بند در اواخر بهمن 90 اصلاح شده و بدین صورت تصویب شد :

111- به منظور احیای مراکز تربیت معلم در آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود را در چارچوب مجوزهای استخدامی موضوع ماده 51 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه با رعایت شرایط قانونی استخدام و طبق قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب 8/3/69 به استثنای دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم و احکام مترتب بر این گونه دانش‌آموزان و دانشسراهای مقدماتی را بدون هر گونه بار مالی جدید تأمین کند.

تبصره 1- مشمولین این بند که خدمت زیر پرچم خود را نگذرانده‌اند، از مزایای مربوط به خدمت زیر پرچم مندرج در ماده 2 قانون مذکور پس از موافقت فرماندهی کل قوا استفاده می‌کنند.

تبصره 2- وزارت آموزش و پرورش باید به نحوی اقدام نماید که تا قبل از بهمن ماه سال 90 مراحل استخدامی مشمولین این بند به اتمام برسد.

بعد از تصویب این قانون، وزیر و معاونانش گفتند قانون را اجرا می‌کنند و مشکل کاملاً حل شده است اما موضعشان عوض شد درحالی‌که دخترها و پسران معاف را برای مهر 91 استخدام می‌کنند، به ما پسران غیر معاف می گویند مشمول این بند نمی‌شویم! درحالیکه معاونان وزیر و زیر دستانشان از اشکال حقوقی دم می‌زنند اما آقای وزیر به هیچ وجه نگفتند مشکل حقوقی وجود دارد و فقط گفتند نیروهای مسلح اجازه تعهد خدمت نداده است و سرباز معلم می‌شوید،
با پیگیری خودمان فهمیدیم که وزارت آموزش و پرورش از نیروهای مسلح درخواست سرباز معلمی کرده است نه درخواست تعهد خدمت و به همین دلیل آن‌ها هم نمی‌توانستند بگویند ما متعهد شویم یا خیر. حالا آموزش و پرورش به ما می‌گوید بودجه 90 تمام شده است و قابل اجرا نیست درحالی‌که در قانون بیان شده تبصره‌های قانون بودجه قابل اجراست جز اینکه لغو شوند.

نکته‌ی دیگر اینست که منبع مالی این طرح از منبع بازنشستگی وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شود و این وزارتخانه به هیچ وجه نمی‌خواهد زیر بار 3 سال دانشجویی ما برود و می‌خواهد ما را سرباز معلم کند و اگر مجبور به استخدام ما شد، از بدو استخدام آزمایشی سابقه‌ی ما را محاسبه کند.
اکنون این سؤالات مطرح می‌شود که :

براساس ماده 4 اساسنامه‌ی مراکز تربیت معلم مصوب سيصد و یازدهمین جلسه‌ شوراي‌ عالي‌ آموزش‌ وپرورش‌مورخ‌ 1362 :

ماده‌ 4- دانشجو معلمان‌ در طول‌ مدت‌ تحصيل‌ برابر قانون‌ مربوط از حقوق‌ كارآموزي‌ استفاده خواهند كرد و پس‌ از فراغت‌ از تحصیل‌ موظف‌ به‌ حداقل‌ پنج‌ سال‌ خدمت‌ در وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ و در محلی‌ كه‌ اين‌ وزارت‌ تعيين‌ مي‌نمايد مي‌باشند.
بر اساس ماده یک قانون متعهدین به خدمت آموزش و پرورش مصوب 1368 : (دانشجویان مراکز تربیت معلم مکلفند در آغاز تحصیل خود به وزارت آموزش و پرورش تعهد خدمت بسپارند و تحصیل آنان در مراکز تحصیلی‌ مربوط منوط به سپردن تعهد ثبتی به وزارت مذکور و یا اعلام عدم ‌نیاز آن وزارت است)

1- آیا جذب بدون گرفتن تعهد خدمت از ما، (با توجه به اینکه در دفترچه‌ی کنکور سراسری 1388 قید شده بود که آموزش و پرورش هیچ تعهدی در قبال استخدام ما ندارد و در صورت نیاز تنها از 50 درصد اولویت استخدام برخوردار خواهیم بود) مخالف اساس نامه مراکز تربیت معلم محسوب نمی‌شود و برای ما حقی ایجاد نمی‌کند؟

وزارت آموزش و پرورش مدعی ست که در اصلاحیه‌ی بند 111 که در بهمن ماه تصویب شده، قید نشده که دادن تعهد ثبتی در بدو ورود برای استخدام ما ملاک نمی‌باشد، به همین دلیل ما مشمول قانون متعهدین خدمت نمی‌شویم چرا که ماده‌ی یک این قانون دادن تعهد ثبتی در ترم یک را برای مشمول شدن در این قانون لازم می‌داند، این در حالی ست که این وزارتخانه در طول این چند سال، در چندین دوره در بدو ورود از دانشجویان تعهد نگرفته است و آن‌ را به ‌ترم‌های دو، سه و حتی بعد از فارغ‌التحصیلی موکول کرده است
در تبصره‌ی 1 اصلاحیه‌ی بند 111 بودجه 90 قید شده است که :

(مشمولین این بند که خدمت زیر پرچم خود را نگذرانده‌اند، از مزایای مربوط به خدمت زیر پرچم مندرج در ماده 2 قانون مذکور پس از موافقت فرماندهی کل قوا استفاده می‌کنند.)

2- در این صورت آیا ما علیرغم حکم قانون‌گذار بر مشمولیت ما بر قانون متعهدین خدمت با اجازه‌ی رهبری (اختیارات رهبری در حوزه نظام وظیفه به نیروهای مسلح واگذار شده است)، باز هم نمی‌توانیم مشمول قانون متعهدین به خدمت شویم؟

3- آیا درخواست وزارت آموزش و پرورش، از ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر سرباز معلم کردن ما، که مخالف دستور قانون برای اخذ تعهد بعد از اجازه از نیروهای مسلح است، غیر قانونی محسوب می‌شود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، با شکایت ما از این وزارتخانه چه حقوقی برای ما و چه تکالیفی برای این وزارتخانه ایجاد خواهد شد؟

4- بعد از تجمع ما در مقابل دفتر ریاست جمهوری، معاون تجمعات این دفتر در نامه‌ای به آقای کیارشی معاون توسعه انسانی وزارت آموزش و پرورش، حل مشکل ما را دستور دادند. آیا این درخواست می‌تواند منشأ تکلیفی برای استخدام کردن ما شود؟

تقاضا میشود هر راهکار قانونی دیگری که به ما کمک میکند را متذکر شوید.


پیوست‌ها :

مواد 1 و 2 قانون متعهدین خدمت :
ماده 1. دانش‌آموزان دانشسراها و دانشجویان مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌های تربیت معلم و رشته‌های دبیری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مکلفند در آغاز تحصیل خود به وزارت آموزش و پرورش تعهد خدمت بسپارند و تحصیل آنان در مراکز تحصیلی‌ مربوط منوط به سپردن تعهد ثبتی به وزارت مذکور و یا اعلام عدم ‌نیاز آن وزارت است.
ماده 2. وزارت آموزش و پرورش می‌تواند جهت تأمین نیروی ‌انسانی آموزشی خود علاوه بر دانش‌آموزان و دانشجویان موضوع ‌ماده یک از دانشجویان داوطلب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش ‌عالی و طلاب حوزه‌های علمیه تعهد خدمت اخذ کند، این متعهدین‌ از هر لحاظ مشمول این قانون و قانون معافیت فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم از خدمت زیر پرچم در زمان صلح با رعایت ماده 7قانون نظام وظیفه عمومی مصوب 29/7/1363 مجلس شورای‌ اسلامی خواهند بود.
ماده 7 قانون نظام وظیفه :
ماده 7- قانون معافيت فارغ‌التحصیلان مراكز تربيت معلم از خدمت وظيفه عمومي مصوب 27/2/58 شوراي انقلاب ابقاء و مشمولين مذكور در آن قانون پس از طي دوره آموزش مقدماتي نظامي بقيه خدمت مقرر در آن قانون را در آموزش و پرورش انجام خواهند داد.

ماده واحده «تشكيل دانشگاه ويژه فرهنگيان» :
ماده واحده- «دانشگاه ويژه فرهنگيان وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده و مطابق ضوابط، مقررات و استانداردهاي وزارت علوم،‌تحقيقات و فناوري، به صورت هیئت امنايي تشكيل مي‌شود.
تبصره 1- اين دانشگاه داراي واحدها يا در مراكز استان‌ها و شهر تهران (در حال حاضر 32 واحد)‌ به صورت پرديس دختران و پسران خواهد بود.
تبصره2- مراكز مذكور در تبصره فوق‌، جايگزين مراكز تربيت معلم موجود مي‌شود.
تبصره 3- دانشجويان اين دانشگاه مطابق قوانين و مقررات، متعهد به خدمت در وزارت آموزش و پرورش خواهند بود.

ماده51 برنامه پنجم :
هرگونه به‌کارگیری نیروی انسانی رسمی و پیمانی، در دستگاه‌های اجرائی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع است.
تبصره1ـ تعداد مجوزهای استخدامی برای هرسال در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه با رعایت مفاد بند (ب) ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و معاونت به تصویب شورای توسعه مدیریت می‌رسد. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، رئیس شورای مذکور و معاونت به عنوان عضو شوراهای موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌گردند.
تبصره2ـ بند (ج) ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری، مشاغل حاکمیتی، مناطق کمتر توسعه‌یافته و همچنین بند (ج) ماده (16) قانون برنامه پنجم که مشمول حکم بند(ب) ماده(20) این قانون است و اجرای قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 15/7/1388 و اصلاحیه‌های بعدی آن از مفاد این ماده مستثنی است.
پاسخ }
سپاس شده توسط


پیام‌های داخل این موضوع
مشکل با وزارت آموزش و پرورش - توسط درفش کاویان - ۲۱ تير ، ۱۳۹۱, ساعت --> ۵۲ : ۲۱

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشکل فراگیر مزاحمت مدارس غیر انتفاعی ihce 5 10,703 ۱ مهر ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۵۸ : ۱۰
آخرین ارسال: kousha_82
  ایجاد مشکل از همسایه ها vahid_nemesis 5 7,345 ۲۴ شهريور ، ۱۳۹۷, ساعت --> ۳۸ : ۰۶
آخرین ارسال: Ebiii
  مشکل حقوقی در کارگری bdei131993 2 4,974 ۶ آبان ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۱۴ : ۲۳
آخرین ارسال: حکمت
  مشکل همسایه خانه مجردی saeid1346 12 15,949 ۱ خرداد ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۲۶ : ۰۹
آخرین ارسال: saeid1346
  مشکل راه انداختن کارگاه در آپارتمان vahidjavani 1 4,006 ۷ آذر ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۵۸ : ۲۰
آخرین ارسال: حکمت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان