امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طرح یک مساله
#2
(۱۷ آذر ، ۱۳۹۰, ساعت --> ۱۹ : ۱۴)mmn125 نوشته است: علی یک قطعه زمین 400 متری با سند ششدانگ دفترچه‌ای در سالاریه دارد. یک جوی آب به‌طور طبیعی زمین را به دو قسمت تبدیل‌کرده‌است. وی قطعة جنوبی و نبش کوچه 12متری را به شرط دویست‌متر‌بودن به حسن می‌فروشد. ضمناً شرط می‌شود حق ارتفاقی نسبت به قطعة دیگر و به‌صورت یک مسیر باریک برای علی در این زمین محفوظ باشد. بعد از عقد معلوم می‌شود، مقدار زمین تحویلی، یکصد و هشتاد متر‌مربع است. یک هفته بعد از تصرف مشتری و قبل از اعمال خیار از سوی وی، بر اثر سیل، امکان انتفاع از زمین به‌طور عادی از بین می‌رود. حکم مسألهSadصحّت و بطلان معامله و شرایط ضمن آن؛ اثر تخلّف از شرط مقدار؛ حقوق و مسؤولیت فروشنده و خریدار بعد از وقوع سیل) را بر اساس قانون، مستدلاً بیان نمایید.

سلام
1- معامله صیحیح است .
2- در صورتی که در مقدار آن اشتباهی رخ داده است، اگر شرط دیگری در این زمینه در قرارداد و مبایعه نامه نشده باشد و خیار فسخ معامله به جهت اشتباه در مقدار قید نشده باشد، به اندازه 20 متر ، از ثمن معامله به خریدار برگردانده می شود .
3- با عدم در نظر گرفتن این موضوع که خریدار مبیع را تصرف کرده است ، هر چند که طبق قانون فروشنده ضامن درک می باشد ، اما در این مورد چون بروز سیل امکان انتفاع از زمین را از بین برده است، و بروز سیل خارج از مسولیت شخص الف می باشد ، فروشنده ضامن درک نیست .
از شکست نترسید، از این بترسید که سال آینده همین جایی باشید که امروز هستید
پاسخ }
سپاس شده توسط


پیام‌های داخل این موضوع
طرح یک مساله - توسط mmn125 - ۱۷ آذر ، ۱۳۹۰, ساعت --> ۱۹ : ۱۴

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان