امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خارج از بافت شهری
#21
چند نکته را ذکر میکنم شاید برای برخی خوانندگان مفید باشد

*تا انجایی که من متوجه شدم اولین قانون مربوط به تغییر کاربری بعد از انقلاب در سال 74 تصویب شد که در ان فقط مجازات نقدی در نظر گرفته شده بود و از انجایی که مشاهده گردید انهایی که تغییر کاربری دادند و ساختند با طیب خاطر جریمه را نیز پرداخت کردند و در عمل، کاربری حفظ نشد! لذا مجلس در سال 85 با بازنگری در ان، قلع و قمع (تخریب) را نیز به مجازات اضافه نمود
*لذا مواردی که اکنون برایشان پرونده تشکیل میشود مهمترین مطلب زمان انجام تغییر کاربریست
اگر قبل 74 باشد.....>فی امان الله!
اگر مابین 74 و 1/8/85 باشد.....>جزای نقدی
اگر بعد از 1/8/85 باشد جزای نقدی و تخریب
و این واژه اخر یعنی تخریب همان پیکانیست که حتی شنیدن ان هم دست کمی از فرو رفتن بر جان سازنده یا مالک نداردConfused

در این خصوص رای دیوان عالی قابل توجه است


رای وحدت رویه در خصوص تغییر کاربری اراضی زراعی

د: رأی وحدت رویه شماره ۷۳۰ ـ ۲۸/۳/۱۳۹۲ هیأت عمومی دیوان عالی کشور

ماده ۳ (اصلاحی ۱/۸/۱۳۸۵) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوّب ۳۱/۳/۱۳۷۴ که دادگاه را مکلف کرده ضمن صدور حکم مجازات برای مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌های موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (۱) اصلاحی ۱/۸/۱۳۸۵ ماده (۱) قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند، حکم بر قلع و قمع بنا نیز صادر نماید با توجه به اینکه قلع و قمع بنا جزء لاینفک حکم کیفری است، نسبت به جرایم واقع شده پیش از لازم‌الاجرا شدن آن ماده حاکمیت ندارد. بنابراین رأی شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان همدان که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص می‌شود. این رأی طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها لازم‌الاتباع است


اما چگونه میشود که یک تغییر دهنده کاربری در چنگال قانون گرفتار میشود و سر کارش با بازپرس و کلانتری و دادگاه میفتد

علی رغم قانونی که وجود دارد و تاکیدات مقامات و حساسیتهایی که به خصوص در 2 سال اخیر به وجود امده، جهاد کشاورزی عزم جدی برای پرونده کردن همه تخلفات و ارجاع ان به کلانتری ندارد به دلایل مختلفی که شاید گفتنش اینجا لزومی نداشته باشد
ولی چگونه میشود که برای یک تغییر دهنده کاربری پرونده تشکیل میشود؟
1-لج کردن با ماموران مراجعه کننده در مراحل اولیه
2-یک اتفاق یا بدشانسی غیر قابل پیشبینی
3- مراجعه خود سازنده به اداره جهاد از روی نادانی و در نتیجه گرفتار شدن و ...
4-گزارش یکی از دوستان یا دشمنان
5-توی چشم بودن بیش از حد محل

به هر حال وقتی پرونده تشکیل شد با توجه به حساسیتهای بسیار زیاد اخیر تقریبا دیگر هیچ مفری برای متهم وجود ندارد. ولی اگر پرونده ای تشکیل نشود تا زمان انتقال سند مشکلی وجود ندارد.
پاسخ
#22
رئیس جهاد کشاورزی دماوند خبر داد
تخریب 23 فقره ساخت و ساز غیرمجاز در دماوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از تخریب 23 فقره ساخت و ساز غیرمجاز که در راستای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در هومند وادان و دهن شهرستان دماوند صورت گرفته بود، خبر داد.


محمد ترکیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دماوند اظهار کرد: بر اساس دستور مقامات قضایی و در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی، 4 هکتار از اراضی کشاورزی هومند وادان و دهن در بخش مرکزی شهرستان دماوند آزادسازی شد.

وی با بیان اینکه حدود 23 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در این مناطق وجود داشت، ‌افزود: این تخریب‌ها در معیت بخشداری مرکزی، نیروی انتظامی و اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند انجام شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: از مجموع 23 دستور قضایی، 18 فقره دیوار به میزان 2 هزار و 500 متر و پنج دستگاه بنا به مساحت 330 مترمربع تخریب شد.

ترکیان اضافه کرد: خوشبختانه در این تخریب هیچ‌گونه درگیری بین مالکان و مأموران گشت حفاظت از تغییر کاربری اراضی جهاد کشاورزی و انتظامی شهرستان دماوند صورت نگرفت.

وی بیان کرد: قطعاً با کسانی که در زمین‌های کشاورزی ساخت و ساز غیرمجاز انجام می‌دهند، برخورد جدی صورت می‌گیرد.

"عباس صفري" در اين خصوص اظهار كرد: در راستاي اجراي ماده ۱۳ آيين نامه اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ ها مصوب سال ۸۳ هيات وزيران، نماينده دادستان، نماينده جهاد كشاورزي شهرستان به همراه نيروي انتظامي و نماينده شهرداري دماوند تعدادي از ساخت و سازهاي غير مجاز در منطقه چنار شرق قلع و قمع شد و وضعيت زمين به حالت اوليه باز گشت.

وي ادامه داد: با توجه به تذكرات شفاهي و اخطارهاي كتبي ابلاغي به مالك مبني بر توقف عمليات تغيير كاربري غير مجاز در اراضي كشاورزي و باغات كه به موجب قانون حفظ كاربري ممنوع مي باشد، مالكان هيچگونه توجهي به اخطار هاي ابلاغي ننموده و مجوزي كه حاكي از مجاز بودن بناي احداثي باشد، ارائه نشد.
وي از نهادهاي خدمات رسان از جمله آب، برق و گاز و ... خواست تا به هيچ عنوان به زمين هاي فاقد كاربري مسكوني مجوز و خدمات ارائه نكنند.

سرپرست واحد كنترل و نظارت شهرداري دماوند نيز افزود: متاسفانه برخي افراد سودجو در پي تخريب محيط زيست و همچنين اراضي كشاورزي سطح شهر هستند كه در اين راستا گشت هاي ويژه اي توسط اين واحد به صورت روزانه در منطقه جهت جلوگيري از هرگونه ساخت و ساز غير مجاز حضور دارند.

"محمود محمدبيگي" ادامه داد: اين واحد علاوه بر نظارت بر اراضي كشاورزي، نظارت بر اراضي ملي را نيز در دستور كار داشته كه در صورت حضور هرگونه افراد سودجو با آنان برخورد خواهد شد.
وي بيان كرد: دماوند يكي از شهرستان هاي استان تهران است كه به واسطه شرايط مناسب رو به رشد و قابل توسعه بودن آن، شاهد تصرف اراضي ملي و كشاورزي توسط افراد سودجو هستيم كه بايد توجه ويژه براي حفظ اين اراضي نشان داد.

[تصویر:  67106238466501355086.jpg]
[تصویر:  54420065277644987346.jpg]
[تصویر:  59405798109121748595.jpg]
[تصویر:  01732609880382130348.jpg]
[تصویر:  61923500690065082576.jpg]
پاسخ
#23
سلام
اوایل هفته از دفتر بازپرس تماس گرفتند و فرمودند حداکثر ظرف 3 روز اینجا حضور پیداکنید، من و پدرم هم فردایش مراجعه کردیم و بعد از طی مراحل و پیدا کردن پرونده خدمت بازپرس محترم رسیدیم اینبار من هم توانستم به حضور بازپرس برسم، حدودا 10 دقیقه انجا بودیم و بعد ازچند سوال و جواب کوتاه که عمدتا یاداوری قانون از سوی بازپرس محترم بود ایشان فرمودند اخرین دفاعت را بکن و بعد از درخواست پدرم مبنی بر استمهال ،جناب بازپرس با حداکثر 3 روز که به شنبه ختم میشود موافقت نمودند. بازپرس ضمن صحبتهایشان به نکات جالبی اشاره کردند که شاید الان صلاح نباشه بگم ولی بعد از اعلام حکم هرچه که باشد اینجا ذکر میکنم چون فکر میکنم مشابه این پرونده تا کنون تو اینترنت صحبتی ازش نشده...
پاسخ
#24
در تاریخ مقرر اخرین دفاع را تحویل دفتر بازپرسی دادیم و گفتند ابلاغیه تاریخ و شعبه دادگاه برایتان خواهد آمد، آیا میتوان گفت به طور متوسط از زمان نگارش نظریه بازپرس تا تعیین شعبه دادگاه چقدر زمان میبرد؟
پاسخ
#25
متاسفانه خبر رسید یکی از اشخاصی که در دادگاه باهاشون اشنا شده بودم حکم تخریب براشون صادر شده...

روی درب های اداره جهاد

[تصویر:  4895DSC_1099.jpg]
پاسخ
#26
دستور جدید آملی‎لاریجانی به مراجع قضایی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۵

در پی بیانات مقام معظم رهبری در ضرورت صیانت از محیط زیست، رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه ای دستور داد که از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

به گزارش مهر، در پی بیانات مقام معظم رهبری در ضرورت صیانت از محیط زیست، رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه ای دستور داد که از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

متن کامل بخشنامه رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بخشنامه به مراجع قضایی سراسر کشور

در پی بیانات مهم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اهمیت و ضرورت صیانت از محیط زیست، خصوصاً جنگلها، مراتع، منابع آبی و جلوگیری از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی و لزوم جدیت و هماهنگی کلیه مسئولین کشور در حفظ و سلامت محیط زیست و با توجه به وظایف ذاتی دستگاه قضایی، مراجع قضایی سراسر کشور مکلفند:
۱- ضمن رسیدگی سریع و قاطع به پرونده های ارجاعی، با جدیت بیشتری نسبت به برخورد با متخلفین از قانون، خصوصاً افراد ذی نفوذ اقدام نموده و نباید هیچگونه کوتاهی و اغماضی در این رابطه صورت پذیرد.
۲- دادستان های سراسر کشور حسب وظیفه ذاتی مکلفند در صورت عدم شکایت دستگاه های اجرایی در موارد وقوع جرم در زمینه اموال عمومی نسبت به تعقیب متهمین اقدام قانونی به عمل آورند.
۳- رؤسای کل دادگستری استانها مسئولیت نظارت بر اجرای این بخشنامه را عهده دار بوده و موظفند نتیجه اقدامات به عمل آمده را به صورت مرتب به حوزه ریاست قوه قضاییه گزارش نمایند.
۴- سازمان بازرسی کل کشور مکلف است با توجه به وظیفه سازمانی و با استفاده از ظرفیت وسیع قانونی، نظارت بر عملکرد مسئولین مربوطه را بیش از گذشته پیگیری و نتیجه را مستمراً به حوزه ریاست منعکس نماید.
بدیهی است دستگاه های اجرایی ذی ربط حسب وظیفه ذاتی لازم است علاوه بر نظارت بر واحدهای تحت امر، موارد جرم را به مراجع قضایی منعکس نمایند.


صادق آملی لاریجانی
رئیس قوه قضاییه
پاسخ
#27
در نامه وزیر راه و شهرسازی به دادستان مطرح شد

هشدار آخوندی به خریداران ویلا/ضرورت تشکیل جلسه فوق العاده شورای حفظ بیت المال

وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به دادستان کل کشور با اشاره به تعطیلات نوروزی طولانی و کاهش نظارت‌ها، خواستار جلوگیری از اقدامات احتمالی متصرفین، افراد فرصت طلب و سود جو که مبادرت به تجاوز به اراضی ملی و دولتی می‌کنند، شد.

خبرگزاری فارس: هشدار آخوندی به خریداران ویلا/ضرورت تشکیل جلسه فوق العاده شورای حفظ بیت المال








به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس احمد آخوندی در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی دادستان کل کشور و دبیر شورای‌عالی حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی تصریح کرد: هر ساله در آستانه تعطیلات نوروزی و مساعد بودن شرایط جوی، با وجود تعطیلات طولانی و کاهش نظارت و حفاظت لازم، افراد فرصت طلب و سود جود مبادرت به تجاوز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آن می‌نماید.

در ادامه این نامه آمده است: با عنایت به آثارمثبت بخشنامه‌های ابلاغی آن دادستانی محترم در سالیان گذشته در کاهش تصرفات غیرقانونی اراضی مذکور و جلوگیری از اقدامات احتمالی متصرفین، خواهشمند است ضمن صدور اوامر مقتضی به منظور تشکیل جلسه فوق العاده شورای حفظ بیت المال استان‌‌ها دادگستری استان و ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه، اوامر عالی قضایی صادر و امر به ابلاغ فرمایید.

*هشدار در مورد خرید ویلا و زمین در شهر‌های شمالی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی درباره خرید ویلا و زمین در شهر‌های شمالی بدون در نظر داشتن شرایط لازم هشدار داد.

سیدقاسم بی نیاز اعلام کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو، زمین‌های دارای کاربری کشاورزی را به ویژه در استان های شمالی بدون مجوز از مراجع ذیصلاح تفکیک می کنند و به معرض فروش می گذارند و حتی در مواردی پس از ساخت غیرقانونی ویلا آن را می فروشند.

وی افزود: این موضوع موجب شده است بخش قابل توجهی از آگهی های نشریات به فروش زمین‌ها و ویلاهای فاقد اسناد مالکیت و مجوز ساخت اختصاص یابد که وزارت راه و شهرسازی به هموطنان توصیه می‌کند دقت لازم را به هنگام خریداری این املاک به کار گیرند.

بی نیاز تصریح کرد: در این زمینه استعلام از اداره کل راه و شهرسازی، مشورت با مشاور حقوقی و دیدن اسناد لازم برای خرید زمین و ویلا توصیه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور خواستار تشکیل جلسه فوق‌‌العاده شورای حفظ بیت‌المال استان‌‌ها برای تعامل و همکاری دادگستری استان، ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه در ایام نوروز شده است.

همچنین یادآوری می‌شود در تعطیلات نوروزی با مسافرت هموطنان به ویژه به مناطق شمال کشور،افراد فرصت طلب و سودجو مبادرت به فروش زمین‌های کشاورزی به عنوان ویلا و یا با کاربری مسکونی و تجاوز به اراضی بیت المال می نمایند ، که بایستی اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت گیرد.
پاسخ
#28
نظرات دادستان محترم هشتگرد در خصوص تغییر کاربری در وبلاگشان:

http://jahanshahlou.blogfa.com/post-6.aspx

و پست های متعدد دیگر.....

نظر یکی از خوانندگان وبلاگ

http://jahanshahlou.blogfa.com/post-58.aspx
پاسخ
#29
با شرایطی که الان به وجود اومده کار ما در دادگاه بسیار مشکل شده....
مطلبی که در صحبتهای اقایون مطلقا به چشم نمیخوره حمایت از کشاورز و تولید کشاورزیه!!!!
من قبل عید رفتم برای یه زمین مجوز گلخونه بگیرم اگه داستانشو تعریف کنم به خدا خندتون میگیره ..
اگه این قانون جریمه 5 برابری هم اجرا بشه اونجاهایی که کشاورزها زمین ها رو رها کردن برمیگردن کشاورزی میکنن؟ مگه قبلا جریمه و قلع و قمع نبود؟
کاری به نفع مردم انجام نمیشه فقط غوغا سالاریه.....کشاورز اگه براش صرف نکنه ، با ممنوعیت ویلا سازی دوباره بر میگرده کشاورزی میکنه؟!
وضعیت قانونها جوریه که مقامات قضایی میگن قانون بد اگه اجرا بشه بهتر از بی قانونیه( حتی در مرآ و منظر عمومی)
دفاع و توجیه ما از قانون الان اینجوری شده.....


تشکیل ستاد ویژه برای مقابله با موج تخریب اراضی کشاورزی


خبرگزاری تسنیم: با اصلاح قانون، علاوه بر تشدید برخوردهای قانونی، میزان جرایم برای هر گونه تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ۳ تا ۵ برابر ارزش زمین افزایش می یابد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اطلاعات، با اصلاح قانون، علاوه بر تشدید برخوردهای قانونی، میزان جرایم برای هر گونه تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به 3 تا 5 برابر ارزش زمین افزایش می یابد.

قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان این مطلب به ایرنا گفت: در قانون اصلاح شده، هزینه قلع و قمع بنا هم از متخلفان دریافت می شود، زیرا تاکنون هزینه تخریب، قلع و قمع بناها توسط دولت پرداخت می شد که با اصلاح قانون، این هزینه برعهده متخلفان و زمین خواران خواهد بود.

وی با بیان آنکه ما به دنبال افزایش جرایم سنگین هستیم تا تعداد متخلفان کاهش یابد، اظهار داشت: بزودی اصلاح قانون اراضی کشاورزی کشور در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد و امیدواریم در سه ماهه اول سال 94 بتوانیم طبق قانون اصلاح شده جدید عمل کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در سالهای گذشته تاکنون در اطراف شهرهای بزرگ و مناطق خوش آب و هوای استان های تهران، مازندران، البرز، گیلان، گلستان و دیگر کلانشهرها با مشکل تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه بوده ایم، به طوری که این موضوع به یک بحران در کشور تبدیل شده است.

وی در این خصوص تاکید کرد: تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در زیرساخت‌های اصلی تولید بخش کشاورزی از جمله منابع پایه آب و خاک خسارت های جبران ناپذیر وارد کرده است.

نامبرده گفت: در حالی که طی دهه گذشته علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و وجود قانون، کمتر به این موضوع پرداخته شده، متاسفانه در طرح های توسعه شهری و روستایی همچون طرح‌های هادی روستایی، تفصیلی و جامع شهری موضوع حفاظت از اراضی کشاورزی دیده نشده و بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی در قالب اجرای این طرح ها به شکل قانونی مورد تخریب و تغییر کاربری قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری دولت یازدهم، امسال برنامه پیشگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به طور جدی در دستور کار قرار گرفت؛ و به همین منظور یگان های ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در 250 تا 260 شهرستان کشور فعال می شود.

افشار با بیان آنکه با توسعه یگان های ویژه حفاظت بخش عمده ای از اراضی تحت پوشش حفاظتی قرار می گیرد، گفت: در ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید در سال 92 اولین یگان ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در 15 شهرستان کشور فعال شد و در سال 93 تعداد این واحدها به 130 مورد رسید؛ این در حالیست که قبل از دولت یازدهم یگان حفاظتی برای اراضی کشاورزی کشور وجود نداشت.

وی درباره بودجه حفاظت از اراضی کشاورزی افزود: بودجه سال 94 حفاظت از اراضی کشاورزی نسبت به سال 92 بیش از 10 برابر افزایش داشته که این امر نشانگر عزم جدی و تصمیم راسخ دولت و وزارت جهادکشاورزی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ایجاد شعب ویژه رسیدگی به تخلفات اراضی کشاورزی را از دیگر اقدامات سال جاری دانست و اظهار داشت: طی‌18 ماه گذشته هماهنگی مناسبی بین دستگاه‌های قضایی، نیروهای انتظامی و سازمان امور اراضی کشور برقرار شده بود و خوشبختانه با بخشنامه دادستان کل کشور، دستور رئیس قوه قضائیه و همکاری دستگاه‌های قضایی برای تسریع در رسیدگی پرونده های تخلفات اراضی کشاورزی شعب ویژه ای در برخی شهرستان های کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: طی این مدت، با دستور رئیس قوه قضائیه و دادستانی کل کشور، هر پرونده‌ای که احساس شد در استان ها و شهرستان ها دچار مشکل است، با تشکیل ستاد ویژه ای مورد پیگیری قرار گرفت که در تمام استان ها دادگستری ها با ما همراه بودند.

این مقام مسئول افزود: همچنین در سال 94 با همکاری استانداران سراسر کشور ستاد مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در تمام استان ها به ریاست استانداران فعال شده و با حضور دستگاه های مختلف این امر پیگیری می شود.

به گفته وی، درحال حاضر برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی به دنبال ساماندهی اقدامات قوه قضائیه، دولت و تمام دستگاه های مختلف اجرایی هستیم.

همچنین امسال با همکاری و هماهنگی بنیاد مسکن جمهوری اسلامی تلاش داریم از توسعه روستایی و ویلاسازی در این مناطق جلوگیری کنیم.متاسفانه در دهه گذشته روستاهای ما به جای تولیدات کشاورزی مرکز ویلاسازی شده بودند.

افشار در ادامه از تشکیل شورای عالی حفاظت از بیت المال خبر داد و گفت: در صورتی که یگان ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور وارد عمل نشود، شورای عالی حفاظت از بیت المال این موضوع را از طریق دستگاه های قضائی دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: امسال هماهنگی‌های لازم برای ورود دستگاه های نظارتی انجام شده و خوشبختانه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور حفاظت از اراضی کشاورزی را در دست بررسی و پیگیری دارند.به گفته رئیس سازمان امور اراضی کشور، دستگاه های دولتی حق ندارند به متخلفان در ساخت و ساز خدمات زیربنایی از جمله آب، برق و گاز ارایه بدهند، متاسفانه تا سال گذشته این هماهنگی ها وجود نداشت و هم اکنون دستگاه‌های نظارتی این موضوعات را دنبال می کنند و هماهنگی های لازم با وزارت نیرو در این خصوص انجام شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را اجرای کاداستر اراضی کشاورزی برشمرد و گفت: این عملیات باید طی سالهای گذشته انجام می شد که متاسفانه عملیاتی نشد.

اما در نظر داریم با سرعت بخشیدن به اجرای عملیات کاداستر در سال 94 گامی بلند درحفظ کاربری اراضی کشاورزی برداریم.

افشار اضافه کرد: با اجرای کاداستر، اراضی کشاورزی کشور به لحاظ وضع دقیق آب ، خاک، تولید و مسائل حقوقی زمین شناسایی و ساماندهی می شوند تا مشکل کشاورزان برای تهیه وثیقه بانکی و ایجاد سرمایه گذاری در این بخش برطرف شود.

وی درباره اعتبار این بخش گفت: خوشبختانه در قانون بودجه 94 به اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی توجه ویژه ای شده است، بنابراین اعتبار این بخش از سه ردیف بودجه ای تامین خواهد شد.به گفته رئیس سازمان امور اراضی کشور، در مجموع بیش از 700 میلیارد ریال برای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی درنظر گرفته شده که

این امر نشانگر توجه ویژه دولت به بخش کشاورزی است.
پاسخ
#30
نماینده ولی‌فقیه در البرز:
مجوز تغییر کاربری باغ سیب کرج به هیچ وجه صادر نمی‌شود






[تصویر:  xvf8ev0k9lvy5h0cvggle_t.jpg]
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی در دیدار با مسئولان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج که ظهر امروز در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: یکی از نعمات اساسی خداوند برای انسان منابع و آبی است که در اختیار انسان قرار داده شده اما نحوه استفاده کردن از این منابع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: احادیث زیادی برای حفظ و رعایت این منابع از جمله درختکاری، هوا و آب از سوی ائمه معصومین(ع) روایت شده که در آن جایگاه یک درخت به اندازه یک مومن در نظر گرفته شده است.

امام جمعه کرج با تاکید بر اینکه انسان نباید از این منابع و سرمایه‌ها تنها برای مصارف خود استفاده کند، گفت: انسان در این صورت به بشریت ظلم کرده و در این راستا یکایک‌ ما موظف به رعایت موارد مربوط به استفاده صحیح از این منابع هستیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه استان البرز توسعه یافته اما این توسعه بی‌قواره است و هیچ چیز در جایگاه خود قرار ندارد، گفت: شکل شهری کرج در جایگاه درست خود قرار ندارد و زیرساخت‌ها فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه سرویس اتوبوسرانی کرج معضلی برای شهر محسوب می‌شود، تصریح کرد: خیابان‌کشی‌ها، مبلمان شهری، ساخت و سازها هیچ‌یک به درستی و در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید مجموعه‌ای از فرهنگیان و آگاهان این حوزه کارگروهی تشکیل دهند تا با عملیات جهادی فعالیت مناسبی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری نباید مجوز ساخت‌وساز آزادانه را صادر کند و در این زمینه نمای شهری باید مدنظر قرار گیرد، گفت: حفظ درختان و فضای سبز در ساخت‌وسازها از مواردی است که باید رعایت شده و مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه کرج خاطرنشان کرد: چگونگی استفاده از این منابع طبیعی توسط انسان در قیامت مورد سوال قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با تغییر کاربری باغ سیب به هیچ وجه موافقت نمی‌شود و اجازه چنین کاری به هیچ بهانه‌ای داده نمی‌شود، اظهار داشت: خاک این باغ از توانایی بالایی برخوردار است و هیچ‌کس حق ندارد در چنین فضایی جز کاربری فضای سبز، کاربری دیگری برای آن درنظر بگیرد.

وی بیان کرد: باید هیجان و جهاد عمومی در مردم برای احیای کشاورزی ایجاد شود که هرکس به نوبه خود در زمینه تبلیغ و اجرایی کردن آن وظایفی را به عهده دارد.

آیت‌الله حسینی‌همدانی بر احیای فضاهای کوچک شهری برای استفاده‌های کشاورزی و فضای سبز تاکید کرد و گفت: در حوزه جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی سطح شهر یا در حاشیه آن، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم و اقدامات لازم برای حفظ آن‌ها را انجام می‌دهیم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت آب بیان کرد: باید قسمتی از درآمدها به منظور بهره‌وری و بهینه مصرف کردن آب، مورد استفاده قرار گیرد و آبیاری‌های تحت‌فشار و قطره‌ای بیشتر گسترش یابد و همه‌گیر شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز افزود: باید فضای لازم برای استفاده از چنین آبیاری‌هایی حتی در منازل مسکونی فراهم شود و در این راستا استفاده از آب خام نیز باید توسعه یابد و مردم تشویق شوند تا برای آبیاری باغ‌ها و زمین‌های خانگی از آب تصفیه شده لوله کشی استفاده نکنند.

وی گفت: سیستم فرهنگی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری باید از آیات قرآنی مرتبط با حفظ آب، خاک، گیاه و منابع طبیعی بهره بگیرد و پیام آن را در سطح شهر به مردم برساند.

امام جمعه کرج اظهار داشت: استفاده از گیاهان در نمای خانه‌ها و آپارتمان‌ها توسط مردم می‌تواند در زیباسازی شهر تاثیرگذار باشد و تشویق‌هایی نیز برای انجام این کارها باید در نظر گرفته شود.

وی همچنین با تاکید بر استفاده از واژه "بوستان" به جای "پارک" بیان کرد: واژه پارک که برگرفته از فرهنگ غرب است، نباید مورد استفاده قرار گیرد چراکه به معنی توقف است و در اسلام توقف وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز تصریح کرد: بوستان‌ها باید به عنوان مرکزی برای تعالی، رشد و افزایش فرهنگ در فضایی مفرح و شاداب باشد و مردم نهایت بهره را از این فضا ببرند.
پاسخ
#31
حجت‌الاسلام و المسلمين موسي‌پور معاون سازمان بازرسی کل کشوربا اشاره به دغدغه مقام معظم رهبري درخصوص ساخت‌وساز در بالاي ارتفاعات گفت: باتوجه به ارزش افزوده‌اي كه اين ساخت‌و‌ساز‌ها به‌دنبال دارد افراد سودجو و فرصت طلب و قانون گريز در پي سوءاستفاده هستند كه بايد با عوامل و متخلفين برخورد جدي صورت پذيرد ضمن اينكه تغيير كاربري‌ها نيز يكي از موضوعاتي است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.










هشدار دادستاني تهران به جهاد كشاورزي


مهر- معاون دادستان تهران با اعلام اينكه جهادكشاورزي تهران ۱۲۰ حكم قلع و قمع ساخت و سازهاي غيرمجاز و تغيير كاربري را در سال جاري اجرا نكرده است هشدار داد كه بايد جهادكشاورزي مديران متخلف را معرفي كند.

اين روزها ديگر كسي به فكر توسعه زمين هاي كشاورزي نيست بلكه همه مي خواهند با تغيير كاربري زمين هاي چند هكتاري خود را به برج و ويلا و باغ تبديل كنند. البته نمي توان تمام تقصيرها را متوجه كشاورزان و صاحبان زمينها دانست چرا كه وسوسه افراد سودجو، بنگاههاي املاك، توسعه شهرها، سودآوري در ساخت، بي اطلاعي از قوانين و سهل انگاري مسئولان هم در اين موضوع دخيل است.



بر اساس اين گزارش، در سالهاي اخير موضوع تغيير غيرقانوني كاربري زمينهاي زراعي و باغات آنقدر افزايش يافته كه حتي دفتر مقام معظم رهبري هم به استانداري تهران تذكر داده است. اما نكته قابل تامل اين است كه دستگاههاي متولي براي جلوگيري از هر گونه زمين خواري و تغيير كاربري غير اصولي اقدام قابل توجه چندانی نمي كنند. ناگفته نماند كه قانون وظيفه دستگاههاي متولي براي مبارزه با زمين خواري و تخلفات تغيير اراضي كشاورزي را تعيين كرده است. خردادماه سال ۷۴ بود كه مجلس شوراي اسلامي قانوني را به عنوان حفظ حقوق اراضي زراعي و باغها تنقيح و تصويب كرد. قانوني كه به وزارت جهاد كشاورزي اجازه مي دهد به عنوان كارشناس دستگاه قضايي در تشخيص اراضي و تعيين كاربري اظهار نظر كند.



بر اساس اين گزارش در ماده ۳ اين قانون آمده است: تمامي مالكان يا متصرفان اراضي زراعي و باغهاي موضوع اين قانون كه به صورت غيرمجاز و بدون اخذ مجوز از كميسيون موضوع تبصره يك ماده يك اين قانون اقدام به تغيير كاربري نمايند علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزاي نقدي از يك تا سه برابر بهاي اراضي زراعي و باغها به قيمت روز زمين با كاربري جديد كه مورد نظر تخلف بود و در صورت تكرار جرم به حداكثر جزاي نقدي و حبس از يك ماه تا ۶ ماه محكوم مي شوند.



قوانين و مقررات موجود در كشور مي گويد متولي اصلي مقابله و برخورد با هرگونه تغيير كاربري در زمين هاي كشاورزي با وزارت جهادكشاورزي است و اگر اين سازمان و ساير سازمانهاي ديگر به زميني كه بدون مجوز تغيير كاربري داده مجوز ساخت و خدمات ارائه كند متخلف است و حتي مدير مجرم زنداني مي شود. در ماده ۸ قانون حفظ حقوق اراضي زراعي و باغها آمده است: صدور هرگونه مجوز يا پروانه ساخت و تامين و واگذاري خدمات و تاسيسات زيربنايي مانند آب، برق، گاز و تلفن از سوي دستگاههاي ذيربط در اراضي و باغها موضوع ماده يك اين قانون توسط وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي ، مسكن و شهرسازي، استانداري ها، شهرداري ها و ساير مراجع ذيربط صرفا پس از تائيد كميسيون موضوع تبصره يك ماده يك اين قانون مبني بر ضرورت تغيير كاربري مجاز خواهد بود و متخلف از اين ماده برابر مقررات ماده ۳ اين قانون مجازات مي شوند.



معاون دادستان تهران: جهادكشاورزي تهران ۱۲۰ حكم قلع و قمع ساخت و سازهاي غيرمجاز را اجرا نكرد



در این باره مرتضي تورك معاون دادستان تهران و مسئول رسيدگي به پرونده هاي زمين خواري و عضو شوراي حفظ حقوق بيت المال در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: دستگاه قضايي هيچگاه در موضوع مبارزه با زمين خواري و حفظ حقوق بيت المال كوتاه نيامده و اطاله دادرسي را به حداقل رسانده است. به عنوان نمونه در ۸ ماه گذشته تاكنون ۱۲۰ مورد دستور قلع و قمع و تخريب از سوي دادستاني صادر شده كه مهمترين آن در بخش خجير و منطقه تماشا و غيره بوده است ولي متاسفانه هيچ كدام از دستورات و احكام اجرايي نشده است. گفته هاي تورك در حالي است كه به زمين هاي زراعي با تغيير كاربري غيرقانوني خدماتي اعم از آب، برق، گاز و غيره داده شده كه اين تخلف مديران را مي رساند و مديركل جهاد كشاورزي شهرستان تهران بايد پاسخگو باشد. اين نكته يعني اينكه در اين ۱۲۰ مورد حكم دادستاني ۱۲۰ مورد تخلف محرز مديران رخ داده و جهادكشاورزي بايد اشخاص و مديران متخلف را به قوه قضائيه معرفي كند.



مديركل جهاد كشاورزي تهران: دستور دادم تمامي احكام يك ماهه اجرا شود



موسوي مديركل جهادكشاورزي استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اتفاقات رخ داده و عدم اجراي احكام قضايي مي گويد: من مدير استان هستم نه شهرستان! هر شهرستاني بايد احكام قضايي مرتبط با خود را اجرا كند و برويد از مديران شهرستان ها سوال كنيد چرا اجرا نكرده اند!



اين مدير مسئول در جهاد كشاورزي استان تهران مي گويد: ناگفته نماند براي اجراي اين دستورات نيازمند هماهنگي ميان نيروي انتظامي، شوراي تامين استان و فرمانداري ها هستيم. مثلا بولدوزر و لودر مي خواهيم و گروهي که شرایط امنیت اجراي حكم را تامین کند. ولي در اين مورد شخصا به آقاي تهراني پور مدير جهادكشاورزي شهرستان تهران گفتم بايد تا يك ماه آينده تمامي احكام را اجرا كنيد.
پاسخ
#32
http://www.laoi.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=7fb797c7-9bfe-4b65-9e15-b69536b8c88b&WebPartID=817065b4-8203-4265-abbc-f217ba788def&ID=f1e89e29-fcae-4c0b-817a-2368b3b3e1ab

http://www.laoi.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=7fb797c7-9bfe-4b65-9e15-b69536b8c88b&WebPartID=ddb516d6-29ef-420c-a22b-b985ff1605e0&ID=6bea2fbd-0fee-4001-88f6-85670fdc9868

http://www.laoi.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=7fb797c7-9bfe-4b65-9e15-b69536b8c88b&WebPartID=ddb516d6-29ef-420c-a22b-b985ff1605e0&ID=e7b8ef6d-8c62-47f7-8fc8-321d4fe09635

http://www.irna.ir/fa/News/81575786/

http://www.hemayat.net/mobile/detail/2602
پاسخ
#33
کمتر از 20 روز به تاریخ دادگاهمون باقی مونده نمیدونم اسم این اتفاق رو چی بذارم؟؟
از 400 قطعه 350 تا ساخته شده و سکونت دارن (دایم و موقت) ، حدود 10 قطعه در حال ساخت هستن، روبروییمون چند روز پیش مصالح خالی کرد....
ولی از اونجایی که تخلف دیگران و جهل به قانون رافع مسولیت نیست ما نمیتونیم بگیم چرا با بقیه کاری ندارین و فقط ما؟؟ چون قانون سراغ اونها هم میاد تا حالا که نیومده ولی حتما میاد چون از مبانی عدالته که قانون برای همه یکسان باشه و چون اینطوری هست قانون سراغ بقیه هم میاد.
چند وقتیه از بنیاد مسکن با متر های لیزری و تجهیزات مشابه میان از قطعات نقشه برداری میکنن برای مقدمات قانونی شدن ساخت وساز(ظاهرا فقط 10% سطح اشغال رو میخوان قانونی کنن در یک یا 2طبقه)
اما این قانونی شدن شامل حال ما نمیشه چون قانون تسری به گدشته نداره و اون زمان وقوع جرم باید ببینیم چه قانونی حاکمیت داشته و اگه طبق قانون ساختمون ما رو تخریب کنن بعدش ما میتونیم بریم طبق قانون مجوز ساخت بگیریم پس معلوم شد که مشکل انچنانی نیست مخصوصا که پای ویلا و باغ در میونه و اگه مشکل مشکل مستضعفین و مظلومان جامعه بود داستان فرق میکرد
تفکیک اونجا سال 1352 انجام شده....تصور کشاورزی هم محاله 45 ساله کشاورزی نمیشه( به نقل از یکی از مقامات)

ولی دادگاه در مورد ما باید قانون رو اجرا کنه! چون قانون بد بهتر از بی قانونیه!
همشون هم میدونن و میگن که اونجا مساله کشاورزی و منابع طبیعی مطرح نیست ولی قانون باید اجرا بشه.
جهادیا اگه قانون رو اجرا نکن خودشون باید برن دادگستری جواب بدن پس حتما باید مراحل قانون رو اجرا کنند!
مال دنیا که ارزشی نداره..اصلا مگه فرقیم میکنه ..به جای اینکه بریم ویلا میریم همونجا پیکنیک...چون بر اساس قانون مالکیت محترم و محفوظه و میتونیم بریم فرش پهن کنیم ولی فرش نباید دایمی باشه و باید زود جمعش کرد تا طبق قانون تغییر کاربری به حساب نیاد و قانون برای اصرار بر تغییر کاربری هم تکلیف رو به خوبی معلوم کرده
اگه مساله هسته ای نبود این داستان مهم ترین موضوع کشور بود! چون ما در شرایط حساس کنونی قرار گرفتیم!!
اصلا چی شده که مردم اینقدر دنبال ویلا سازی افتادن؟ مگه تهران به این خوبی چه شه که حاضرن 10 ساعت تو ترافیک باشن تا 2 روز برن شمال؟؟
شاید بعضی ار مقامات قصور کرده باشن ولی اصلا سازمان یافته نبوده، بنگاههای املاک مسبب این وضع هستن
چند نفر تو تهران سرطان گرفتن؟ چند درصد بیمار قلبی و ریوی داریم؟ بیماری های روانی علتش چیه؟
کشاورزای شمال چرا زمینهاشونو میفروشن؟ چرا قبلا اینقدر اینکار رو نمیکردن؟
کشاورزی که سهله چند درصد سرمایه گذاریها تو یک کار ثابت و تولیدی انجام میشه؟
پاسخ
#34
با سلام دیروز با مراجعه به شعبه رسیدگی کننده پیش منشی شعبه رفتیم و از او خواستیم تا کیفر خواست را به منظور مطالعه و کسب امادگی برای جلسه مطالعه کنیم که با پاسخ منفی و خداحافظ خداحافظ روبرو شدیم!! آیا از نظر قانونی این حق را نداریم؟ واقعا چرا محاکم اینجوریه؟
پاسخ
#35
اوایل هفته در جلسه دادگاه شرکت کردیم

علی رغم نظریه مساعد بازپرسی ، جلسه جو خوبی نداشت و به رای خوشبین نیستم....

تمام صحبتها به اینجا میرسه که واقعیت یک بحثه و قانون یه بحث دیگه و اجرای قانون واجبه هرچند با عدالت توام نباشه....

به این فکر میکنم که اینقدر سرطان زیاده و بیمارستانها از رستورانها شلوغترند ما که گرفتار این موضوع نیستیم حالا بیان خونمونو خراب کنن وضع ما از اون بندگان دردمند خدا

خیلی بهتره که!

در مواردی که نظریه بازپرسی به سود متهم هست ولی قاضی با تفسیر خودش از پرونده توجهی به نظریه ندارد آیا راهی پیش پای متهم هست؟
پاسخ
#36
سلام دوست عزیز بالاخره نتیجه دادگاهتون چی شد؟
پاسخ
#37
باسلام حضور دوست عزیزم جناب پیروز
مطالبی درپاسخ arman100 ارسال نموده بودیدکه عالی بودو2اعتبار تقدیم گردید نمیدانم چه شد که با تقدیم اعتبار مطلب اخیز ارسالی جنابعالی نیزهمزمان حذف گردید
با قبول زحمت مجددآ ارسال نمائید
ما بیشتر،
از برداشتهایمان آزار میبینیم تا از واقعیتها...............
پاسخ
#38
(۷ بهمن ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۱۹ : ۱۵)حکمت نوشته است: باسلام حضور دوست عزیزم جناب پیروز
مطالبی درپاسخ arman100 ارسال نموده بودیدکه عالی بودو2اعتبار تقدیم گردید نمیدانم چه شد که با تقدیم اعتبار مطلب اخیز ارسالی جنابعالی نیزهمزمان حذف گردید
با قبول زحمت مجددآ ارسال نمائید

اگر جوابی ارسال شده من ندیدم لطفادوباره ارسال کنید.
پاسخ
#39
با سلام خدمت جناب حکمت و دوست عزیزمون ، متاسفانه من به هیچ عنوان در خاطرم نیست که جوابی به این دوستمون داده باشم و اگر شما مضمونش یادتون هست بفرمایید تا توضیح کامل بدم.
پاسخ
#40
با سلام
بنده در همین سال قطعه زمینی را از خانمی که تازه 2 سال است شوهرش را طلاق گرفته بود اجاره کردم و قرار داد شهرداری 10 ساله دارد
این زمین قبلا برای کارگاه بسته بندی به این خانم داده شده بود و شرکتی هم پشتوانه ان که نمیدونم زمین را به شخص میدهند و یا شرکت و اینکه شوهر این خانم ادعای ارث و میراث بر این زمین را دارد که صاحب 1 رختر از زن قبلی خود میباشد و ان هم در شرکت سهم دارد
سند موقت این خانم در دست شوهر طلاق دادشه و به این خانم تحویل نمی داد در نتیجه با مراجعه به شهرداری انها ایشان را راهنمایی کردند که برو سند موقت رو اعلام مفقودی بزن و از اعتبار بنداز و روزنامش کن این هم همین کار را انجام داد و الان شهرداری براش صادر نمیکنه و میگه باید دوباره کمیسیون برگزار بشه که زمین را به شما بدیم یا نه
صنف من درب و پنجره هست و این خانم سرمایه برای بسته بندی را در حال حاضر ندارد
من موقت وسایل را جابجا کردم تا مشکلی براش پیش نیاد
کمیسیون رای داد و دوباره گفتند که کمیسیون قبلی اشتباهی پیش اومده و یه کمیسیون دیگه باید برگزار بشه
چکار باید کرد؟
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تسهیلات بافت های فرسوده zzzfffhhh 0 1,102 ۲۰ خرداد ، ۱۳۹۸, ساعت --> ۱۰ : ۱۸
آخرین ارسال: zzzfffhhh
  تفاوت سند زمین شهری با منگوله دار چیه؟ mg_mahyar 4 9,502 ۱۷ ارديبهشت ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۴۲ : ۲۲
آخرین ارسال: کامیاب

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان