امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوال
#1
Brick 
پرونده ای در دادگاه مطرح و در حال رسیدگی است و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام می نماید طرفین بدون اطلاع از دادگاه با تراضی یکدیگر به داوری مراجعه می کنند دادگاه رای به بی حقی خواهان صادر می کند و داوران حکم بر محکومیت خوانده و هر دو حکم قطعی می شود .خواهان دعواا به دادگاه صلاحیت دار مراجعه و تقاضای صدور اجراییه می نماید و خوانده به دایره اجرا مراجعه کرده و حکم به بی حقی خواهان را به قاضی اجرا ارائه می نماید حال وضعیت این پرونده چیست ؟ قاضی اجرای احکام چه تصمیمی خواهد گرفت؟
پاسخ }
سپاس شده توسط
#2
مخاطب محترم حضرتعالی سوال زیرکانه ای را طرح نموده اید و سوال حضرتعالی دارای فروضات متعدد بوده که هر کدام دارای مباحثی کسترده بوده لذا هنوز مشخص ننموده اید که داور منتخب زیر نظر دادگاه و طبق کدام قانون قبول داوری نموده زیرا زمانی نظر داور قابلیت اجراء در محاکم قضایی را دارد که طی توافق صورت گرفت توسط مراجع معرفی کننده صادر شده باشد قانون کشور کشک و دوغ نیست که دونفر در یک قرارداد قبول داوری نمایند و داور نظر بدهد و واحد اجراء آنرا اجراء کند خود داوری دارای قانون خاص خود بوده ابتدا شما چگونگی طرح سوالتان را اصلاح کنید و سپس جواب درست بخواهید زیرا به نظر بنده نظر داور در موردی که بیان فرمودید قابلیت اجراء ندارد زیرا زمانی قابلیت اجراء خواهد داشت که مطابق اصول و قواعد و قوانین داوری داور اعلان نظر نموده باشد لذا به نظر بنده حکم صادره از دادگاه قابلیت اجراء داشته نه نظر داوری لذا دوست عزیز لطف نموده جهت طرح سوال کمی هم نسبت به قانون و محل طرح سوال دقت نمایید ممنون از زحمات شما شاید دوستان در مورد شما نظر بهتر و قانونی تری ارائه نمایند
بالا ترین محکمه وجدان است.و بالاترین پشتوانه مطالعه و تفکر در امور.
پاسخ }
سپاس شده توسط
#3
باسلام
سوال شما باعث شد بنده بحث داوری را در آ د م مبسوطا مطالعه نمایم
بنده نیز با نظر استاد تیموری موافق هستم
ارجاع امر به داوری پس از اقامه ی دعوی در دادگاه مستلزم ارجاع و معرفی مرجع رسیدگی کننده میباشد
و در فرض صحت فرمایشان شما بنظر می رسد رای داوران بی اثر بوده و قابلیت اجرایی نداشته باشد
ضمنا اگر چنین موضوعی وجود خارجی داشته باشد نتیجه ی نهایی را جهت بهرمندی شاگردانی چون بنده در همین سایت مطرح فرمایید
بسیار ممنونم
پاسخ }
سپاس شده توسط
#4
(۱۳ بهمن ، ۱۳۹۲, ساعت --> ۴۸ : ۱۵)safaaa نوشته است: پرونده ای در دادگاه مطرح و در حال رسیدگی است و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام می نماید طرفین بدون اطلاع از دادگاه با تراضی یکدیگر به داوری مراجعه می کنند دادگاه رای به بی حقی خواهان صادر می کند و داوران حکم بر محکومیت خوانده و هر دو حکم قطعی می شود .خواهان دعواا به دادگاه صلاحیت دار مراجعه و تقاضای صدور اجراییه می نماید و خوانده به دایره اجرا مراجعه کرده و حکم به بی حقی خواهان را به قاضی اجرا ارائه می نماید حال وضعیت این پرونده چیست ؟ قاضی اجرای احکام چه تصمیمی خواهد گرفت؟

با سلام
دوست عزیز در مسئله ای که مطرح فرموده اید دو فرض را در نظر می گیریم . اول اینکه اگر مستند اقامه دعوی توسط خواهان قراردادی باشد و در آن قرارداد ، در خصوص حل اختلافات به وجود آمده ارجاع به داوری قید شده باشد ، در این صورت دادگاه از ابتدا وارد رسیدگی نخواهد شد و قرار رد دعوی صادر می نماید .
در فرض دوم ، چنانچه داوری تعیین نشده باشد و طرفین پس از جلسه دادگاه و علی راس اقدام به تعیین داور نموده باشند ، در این صورت رای داور بلا اثر می باشد . چرا که حکم مرجع قضائی هم از لحاظ اعتبار و هم از لحاظ زمانی مقدم بر نظر داوری می باشد . در ضمن اینکه باید عرض نمایم تا زمانی که پرونده در مرجعه قضائی تحت رسیدگی است ، طرفین دعوی بدون اطلاع دادگاه مجاز به تعیین داور نمی باشند و ورود داور در این پرونده فاقد وجاهت قانونی می باشد .
از شکست نترسید، از این بترسید که سال آینده همین جایی باشید که امروز هستید
پاسخ }
سپاس شده توسط


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  یک سوال قضایی مهم alireza0098 2 4,508 ۲۱ ارديبهشت ، ۱۳۹۶, ساعت --> ۵۱ : ۲۱
آخرین ارسال: alireza0098
  سوال درمورد تبصره بعضی قوانین saeid1346 0 4,248 ۱۵ آذر ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۱۱ : ۱۸
آخرین ارسال: saeid1346
  سوال در مورد سرقفلی اشتراکی واقع در دو پلاک ثبتی Farshiddd 3 7,337 ۲ خرداد ، ۱۳۹۵, ساعت --> ۳۰ : ۲۲
آخرین ارسال: حکمت
  سوال در مورد روال کار شکایت تصادفی fars4pic 3 6,836 ۱ دي ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۰۴ : ۲۱
آخرین ارسال: حکمت
  سوال حقوقی کیومرث بتیانه 4 7,317 ۷ آبان ، ۱۳۹۴, ساعت --> ۳۵ : ۱۲
آخرین ارسال: کیومرث بتیانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان