انجمن حقوقی هامون
الزام به پرداخت خسارت تصادف - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن حقوقی هامون (https://www.vakil.net/forum)
+-- انجمن: تالار پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی متفرقه (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- انجمن: پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=8)
+--- موضوع: الزام به پرداخت خسارت تصادف (/showthread.php?tid=790)



الزام به پرداخت خسارت تصادف - afshin - ۱۰ دي ، ۱۳۹۳

سلام
متاسفانه اخلاقيات و پايبندي به قول و احترام به اعتماد ديگران روز بروز كمتر شده و ريشه هاي بي اعتمادي و عدم گذشت و ... در خلق و خوي ما دوانده ميشود.
باري ...
حدود 10 روز قبل با يك خودرو تصادف كردم. راننده كه اظهار مينمود اصلا خودرو مرا نديده و حواسش جاي ديگري بوده، تقصير خود را پذيرفت و هنگاميكه به او گفتم با 110 تماس بگيريم تا كارشناس اعزام كنند، گفت كه بسيار عجله دارد و منتظر او هستند و در ضمن خودرو متعلق به او نيست و لذا كارت خودرو و بيمه نامه نيز به همراه ندارد و حاضر است خسارت را پرداخت كند. ولي در حال حاضر پول همراه ندارد و گواهينامه خود را بعنوان ضمانت به من تحويل داد. براي تعيين خسارت به يك صافكار مراجعه نمودم كه مبلغ خسارت را در حدود 160000 تومان برآورد نمود.
امروز راننده مذكور تماس گرفت، وپس از شنيدن مبلغ خسارت ميگويد :
من اين مبلغ را قبول ندارم و اصلا ميتوانستم تماس هم نگيرم. ميگويم اشكالي ندارد و ميتوانيد از صاحب خودرو بخواهيد قرار بگذاريم برويم بيمه تا تعيين خسارت كند و اين مبلغ خسارت نيازي به كروكي تصادف نيز ندارد.
ميگويد من كلا به خود خودرو و صاحب خودرو و كارت بيمه و ... ديگر دسترسي ندارم.
و من ميگويم تكليف من چيست؟ و او ميگويد من فعلا در تهران نيستم و وقتي برگشتم تماس ميگيرم تا ببينيم چه كنيم ...

استنباط من اين است كه احتمالا ميخواهد دفع الوقت كند و شايد از همان روز براي گرفتن المثني گواهينامه خود اقدام هم كرده باشد. موضوع مبلغ خسارت نيست چون اصلا مبلغ زيادي نيست ولي اينكه از اعتماد من سوء استفاده شده و يك مثلا زرنگ پيش خودش فكرهايي كرده، احساس خوبي ندارم.
سئوال من اين است : آيا با مراجعه به پليس + 10 يا شوراي حل اختلاف و ارائه گواهينامه شخص
طرف مقابل ميتوانم جلوي صدور المثني گواهينامه وي را بگيرم و او را ملزم به پرداخت خسارت نمايم يا خير؟
با تشكر


RE: الزام به پرداخت خسارت تصادف - کامیاب - ۱۱ دي ، ۱۳۹۳

مخاطب محترم به نظر بنده در مورد مشکل شما حضرتعالی باید معادل خسارت وارده هزینه و وقت بگذارید تا مبلغ خسارت را بگیرید لذا اقدام شما با توجه به میزان خسارت بیان شده معادلش هزینه کارشناسی و هزینه دادرسی و به قول عامیانه علافی شورا راهنمائی و رانندگی و.... دارد به نظر بنده عقل حکم میکنه که دنبالش نرید اگر شما پیگیری کنید معادل این تاسف دوچار سرخوردگی اداری کشوری میشوید که بار تحملش سنگین تر از زرنگی این شخص بوده لذا به نظر بنده جهت آزار ایشان فقط بروید در اجرائیات راهنمائی و رانندگی اعلان کنید گواهی نامه این شخص گم نشده و نزد شما بوده و ایشان به شما بدهکار بوده قطعاً از صدور گواهی نامه جدید ممانعت شده و ایشان جهت دریافت گواهی نامه خود به شما رجوع و پول شما را کامل پرداخت خواهد نمود این نظر بنده با توجه به احساس خوب و انسان دوستانه شما بوده


RE: الزام به پرداخت خسارت تصادف - afshin - ۱۱ دي ، ۱۳۹۳

با سلام مجدد و سپاس از حسن نظر شما،
فرمايش شما را كاملا قبول دارم، و آنرا انجام خواهم داد. ممكن است در صورت اطلاع بفرمائيد من دقيقا به كجا بايد مراجعه كنم؟ اداره اجرائيات راهنمايي و رانندگي منطقه خاص يا ...
آيا اين رويه يك رويه تعريف شده و مشخص است و اگر هست چگونه؟
چنانچه بگويند شايد شما اين گواهينامه را پيدا كرده اي و اين داستان تصادف را از خودت ساخته اي من چطور بايد اين مطلب را ثابت كنم؟
با تشكر مجدد.


RE: الزام به پرداخت خسارت تصادف - کامیاب - ۱۱ دي ، ۱۳۹۳

مخاطب محترم همانگونه که بیان نمودم رسیدگی در صلاحیت شورا و با هزینه ای معادل هزینه تعمییرات خودروی شما و در مورد سوال شما هر شخصی که گواهینامه خود را گم کرده باید یک تعهد نامه محضری جهت صدور گواهی نامه المثنی به همراه مدارک مثبته لازم و فیشهای مربوطه را به پلیس +10 برده و تقاضای المثنی میکند و راهنمایی و رانندگی پس از برسی سوابق اقدام به صدور گواهینامه مجدد میکن اما اگر شما اعلان به وجود گواهینامه این شخص در اجرائیات راهنمایی و رانندگی در شهرک آزمایش تهران و یا راهنمایی و رانندگی مراکز استان نمایید با ذکر علت مثلاً بدهی یا تصادف یا....راهنمایی و رانندگی ثبت سیستم نموده و گواهینامه مجدد صادر نخواهد نمود این یک رویه جاری بوده که دلالت بر عدم فقدان مدارک مانند کارت خودرو یا گواهینامه یا سند مالکیت خودرو و ... که جلوگیری از صدور مجدد مینماید اما از منظر قانون محاکم شما باید دادخواست به شورا داده و پس از استعلام پلاک خودرو و کارشناسی و غیره.. مشخص شدن هزینه ها و چند مدت دوندگی و استهلاک عصبی آنهم اگر شخص محکوم شود و همانگونه که بیان فرمودید انکار نکند پس از چند ماه به حقتان میرسید و عملاً به نظر شخص بنده روی خود اقدام کننده به علت دوندگی و استهلاک عصبی کم میشود و شخص از نظر روانی شاید بگوید روی طرف را کم کردم ولی عملاً به دلیل ناچیز بودن خسارت به علت تورم و بی ارزشی ریال در مقابل درآمد روی اقدام کننده کم میشود نه کسی که گذاشته رفته لذا شما باید همان زمان بجای گواهینامه کارت بیمه شخص را گرفته و یا اگر افسر تصادفات رجوع نموده کروکی گرفته بودید اکنون دچار سردرگمی و دنبال چاره جویی نبودید اما اگر چنین گزارشی مبنی بر عدم مفقودی مدرک به اجرائیات راهنمایی و رانندگی بدهید نتنها برای او گواهینامه صادر نخواهد شد بلکه ایشان وقت و هزینه مصرف نموده و در آخر گواهی نامه نیز برای وی صادر نمیشود و آن شخص نتنها پول و وقت خود را هدر داده بلکه در آخر باید برای گرفتن گواهی نامه به شما رجوع و پول شما را بدهد در ضمن امتحان این کار کم وقت تر و کم هزینه تر از شکایت و یا دادخواست بوده حالا خود دانید صلاح مملکت خویش خسروان دانند این دو راه میتواند مشکل شما را حل کند این نظر و برداشت شخصی بنده نسبت به حل مشکل شما با کمترین بار مالی و غیر مالی میباشد


RE: الزام به پرداخت خسارت تصادف - afshin - ۱۱ دي ، ۱۳۹۳

ممنون از راهنمايي كه فرموديد. همانگونه كه عرض كردم به روش پيشنهادي شما اقدام خواهم نمود. نتيجه را خواه مثبت و خواه منفي در همين صفحه اطلاع خواهم داد. شايد براي ساير مراجعين كه با مشكل مشابه برخورد كرده اند، مفيد واقع شود.