انجمن حقوقی هامون
کیفر فراراز صحنه تصادف - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن حقوقی هامون (https://www.vakil.net/forum)
+-- انجمن: تالارهای مباحث کیفری (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- انجمن: انجمن تخصصی مشاوره حقوقی حقوق جزای اختصاصی (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- موضوع: کیفر فراراز صحنه تصادف (/showthread.php?tid=456)



کیفر فراراز صحنه تصادف - as-eskandari - ۱ مرداد ، ۱۳۹۲

کیفر فراراز صحنه تصادف
در بررسی اجمالی قوانین مربوط به فرار از صحنه تصادف به طور كلی جرایم به 3 دسته جرایم عمد غیرعمد و شبه عمد تقسیم می شود و از نگاه قانون نیز تخلفات راهنمایی و رانندگی شبه عمد است. چرا كه راننده متخلف در بروز حادثه سوءنیتی نداشته است. با این وجود قانونگذاران برای متخلفان، مجازاتی در نظر گرفته اند و طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیرعمد شود راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت دیه به اولیای دم – در صورت مطالبه – محكوم می شود. البته در برخی مواقع قانونگذاران نگاه ویژه ای به تخلفات رانندگی دارند. طبق این قانون رانندگی در حالت مستی، بدون گواهینامه، با سرعت غیرمجاز و خودروی دارای نقص فنی موثر در تصادف، تردد در محل های ویژه عبور عابران پیاده یا خط كشی ها مجازات بیش از دو سوم حداكثر مجازات قانونی را به دنبال دارد. دادگاه نیز می تواند علاوه بر این مجازات كه برای متهم در نظر می گیرد او را بین یك تا 5 سال از رانندگی هم محروم كند. ....
در بررسی اجمالی قوانین مربوط به فرار از صحنه تصادف به طور كلی جرایم به 3 دسته جرایم عمد غیرعمد و شبه عمد تقسیم می شود و از نگاه قانون نیز تخلفات راهنمایی و رانندگی شبه عمد است. چرا كه راننده متخلف در بروز حادثه سوءنیتی نداشته است. با این وجود قانونگذاران برای متخلفان، مجازاتی در نظر گرفته اند و طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیرعمد شود راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت دیه به اولیای دم – در صورت مطالبه – محكوم می شود. البته در برخی مواقع قانونگذاران نگاه ویژه ای به تخلفات رانندگی دارند. طبق این قانون رانندگی در حالت مستی، بدون گواهینامه، با سرعت غیرمجاز و خودروی دارای نقص فنی موثر در تصادف، تردد در محل های ویژه عبور عابران پیاده یا خط كشی ها مجازات بیش از دو سوم حداكثر مجازات قانونی را به دنبال دارد. دادگاه نیز می تواند علاوه بر این مجازات كه برای متهم در نظر می گیرد او را بین یك تا 5 سال از رانندگی هم محروم كند.
همچنین طبق قانون «حصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین» در صورت بروز حوادث مرگبار به دلیل رعایت نكردن مقررات راهنمایی و رانندگی مجازات زندان برای متخلف در نظر گرفته می شود. اما مورد دیگری كه قانونگذاران برای مرتكبین تخلفات رانندگی در نظر گرفته اند این است كه متخلف باید هنگام تصادف به مصدوم یا سانحه دیدگان كمك كند و او را بلافاصله به مراكز درمانی برساند و یا از ماموران انتظامی و امدادی كمك بخواهد. اما چنانچه از این وظایف خودداری و محل حادثه را ترك كند حتی در زمانی كه مصدوم فوت نكرده باشد، فرد متخلف، به دو سوم حداكثر مجازات قانونی محكوم خواهد شد.
نكته مهمتر این كه طبق ماده 719 قانون مجازات اسلامی چنانچه راننده متخلف در زمان احتیاج فوری، به مصدوم كمك نكند، دادگاه نمی تواند تخفیفی در میزان مجازاتش قائل شود.
درباره افرادی كه مقصر اصلی حادثه را فراری دهند یا به او كمك می كنند نیز باید گفت: اقدام این افراد به هر دلیل طبق ماده 551 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود. البته میزان مجازات بستگی به نوع جرم نیز دارد.
روزنامه ایران > شماره 4565 10/5/89 > صفحه 26 (حوادث)
نوشته شده در 89/06/04ساعت توسط سید حسین میری