انجمن حقوقی هامون
چگونگی اخذ سند رسمی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن حقوقی هامون (https://www.vakil.net/forum)
+-- انجمن: تالار پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی متفرقه (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- انجمن: پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=8)
+--- موضوع: چگونگی اخذ سند رسمی (/showthread.php?tid=412)



چگونگی اخذ سند رسمی - Hamed-babaei - ۲۶ خرداد ، ۱۳۹۲

با سلام خدمت دوستان عزیز
احمد که در کار بساز و بفروش است سابقاً ملکی در تهران از شخص الف با مبایعه نامه عادی خریداری می کند و الف هم از ب و ب هم از ج به همین ترتیب و با مبایعه نامه ی عادی . اخیراً احمد قصد دارد تا در این ملک یک برج بسازد . اما برای ساختمان این برج نیازمند به پروانه ی ساخت است که باید از شهرداری اخذ نماید . شهرداری مبایعه نامه ی عادی ایشان را قبول نمی کند و می گوید باید سند رسمی بیاوری . به همین جهت احمد در صدد اخذ سند رسمی است . از آنجا که مالک اولی یعنی ج برای اخذ سند رسمی ملک سابقاً اقداماتی انجام داده و سوابق تقاضای ثبت سند در اداره ی ثبت محل موجود است به همین جهت وقتی احمد به اداره ی ثبت مراجعه می کند به او می گویند یا باید از مالک اولی وکالتنامه بیاوری و یا از دادگاه حکمی مبنی بر تنفیذ مبایعه نامه ی عادی یا اثبات مالکیت .
احمد به دادگاه رفته و دادخواست اثبات مالکیت می دهد اما دادگاه این دادخواست را رد می کند .
با توجه به شرح ماوقع سوال بنده از دوستان این است که : بنده اخیراً متوجه شدم دادخواست اثبات مالکیت در تهران مواجه با رد است و اگر چنین دادخواستی بدهی رد می شود گویا رویه ی تهران با سایر استانها فرق دارد . برای اخذ سند رسمی در مورد فوق چگونه باید وارد شویم ؟ اگر نتوانیم دادخواست اثبات مالکیت بدهیم و مالک اول را هم نتوانیم پیدا کنیم که از او وکالتنامه بگیریم چگونه می توانیم با سند عادی اقدام به اخذ سند رسمی کنیم ؟
با درنظر گرفتن این مورد که اولاً چون سابقه ی تقاضای ثبت در اداره ی ثبت درخصوص ملک موضوعه موجود است نمی توان ابتدا به اداره ی ثبت برای اخذ سند مراجعه کرد حال آنکه اگر چنین سابقه ای نبود می شد ، و دوماً ملک موصوف دارای کاربری کشاورزی یا نسق زراعی نیست و تنها عرصه است و نه اعیان بنابراین نمی توان اعمال اده ی 147 قانون ثبت نمود . پس راه حل چیست ؟
ضمناً اگر ملک دارای پلاک ثبتی باشد یا نباشد فرقی می کند یا خیر ؟


RE: چگونگی اخذ سند رسمی - حکمت - ۲۲ تير ، ۱۳۹۲

باسلام
سئوال ابهاماتی دارد
علی ایحال 1-درصورت وجودچندسندعادی سندی که تقدم تنظیم نسبت به سندموخرداشته باشدارجح تراست
2-به نظرمیرسدقراررددعوی صحیحآاصداریافته باشدزیرا خواهان ازدادگاه تقاضای اثبات مالکیت نموده ودادگاه نیزقراررددعوی صادرنموده وهمانگونه که مستحضریدقرارموجدامرمختومه نیست اصلح آن است که دادخواست تنفیذقراردادعادی به طرفیت مالک تقدیم دادگاه نماید
3-ماده147ثبت همملغی گردیده یک سال است که قانون جدیدی جایگزین آن درخصوص املاک فاقدسند گردیده است
4-اینکه فرمودید مالک اگرسند داشته باشد،اگرچنین وضعیتی وجودداشته باشد میتوانید الزام به تنظیم سند تقدیم دادگاه به اعتبارسندعادی خودتان نمائید(یکی ازابهامات )