انجمن حقوقی هامون
نکات حقوقی قصور پزشکی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن حقوقی هامون (https://www.vakil.net/forum)
+-- انجمن: تالارهای مباحث کیفری (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- انجمن: انجمن تخصصی مشاوره حقوقی پزشکی قانونی (https://www.vakil.net/forum/forumdisplay.php?fid=11)
+--- موضوع: نکات حقوقی قصور پزشکی (/showthread.php?tid=1257)



نکات حقوقی قصور پزشکی - rezadehghan - ۲۰ دي ، ۱۳۹۶

بی احتیاطی، شایع ترین قصور پزشکی 
یکی از مسوولان پزشکی قانونی کشور، بیشترین نوع قصور پزشکی را شامل بی احتیاطی و بی مبادلاتی دانست و گفت: شایع ترین بی احتیاطی، گرفتن شرح حال، معاینه و عدم توجه به علائم بالینی بیمار است.
وی افزود: بر این اساس هر نوع خطایی که در فرآیند ارائه سلامت ایجاد شود به عنوان خطای پزشکی محسوب می شود.
این مسوول با بیان اینکه در سیستم قضایی ایران ، خطاها شامل بی احتیاطی و عدم مهارت است، افزود: مشکلات دارویی، جراحی و عمدی از جمله خطاهای پزشکی درکشور است.
وی به دلایل پیدایش خطاهای پزشکی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد علت بوجود امدن یک خطای پزشکی بیش از آنکه ناشی از بی توجهی پزشک باشد نتیجه اشکال در کل سیستم است که شاهد افزایش روز افزون شکایت در پزشکان به دلیل خطاهای انان هستیم.
وی، تاخیر در گزارش ، عدم گزارش مصرف داروها، عدم گزارش علائم، ترس از مسائل قانونی و اعمال فشار را از جمله خطای بیمار دانست که در قانون به ان توجه شده است.
وی وقایع و خطاهای جراحی را عملهای اشتباه ، روش و رویه غلط ، جا گذاشتن اشیا خارجی در بدن بیمار عنوان کرد.
قصد و عمد در تقصیرات پزشکی همانند سایر جرایم نیست
رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران نیز اشاره ای به قوانین درباره حقوق بیمار دارد و می گوید: بدون تردید شکایت و دادخواهی و تظلم خواهی از حقوق اساسی و بنیادین آحاد جامعه و از جمله بیماران است.
دکتر محمود عباسی افزود: بیماران همانند سایر آحاد جامعه در صورتی که مورد ظلم واقع شوند یا خسارتی به آنان وارد شود یا صدمه ای از ناحیه پزشک معالج ببینند حق مراجعه به محاکم و دادسراها را دارند و در صورتی که پزشک معالج مرتکب تخلف انتظامی و قصور پزشکی شده باشد بیمار حق مراجعه به دادسرای انتظامی نظام پزشکی را نیز دارد و این دو می توانند به موازات یکدیگر انجام شوند.
وی تصریح کرد: البته قصد و عمد در تقصیرات پزشکی به صورتی که همانند سایر جرائم باشد نیست زیرا پزشک قصد ارائه خدمت به بیمار را دارد و در این راستا ممکن است مرتکب خطا یا اشتباه در تشخیص شود یا دارویی را به طور اشتباهی تجویز کند. 
عباسی افزود: این گونه جرائم زمینه تعقیب پزشک معالج را فراهم می سازد با جرائم عمومی دیگر مانند خیانت در امانت که قاضی باید عنصر روانی جرم را احراز کند متفاوت است. 
رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران افزود: بسیاری از تقصیرات پزشکی قابل تعقیب کیفری، خطا در تشخیص یا تجویز داروهایی است که بر اساس استانداردهای موجود و عرف متخصصان پزشکی نباید تجویز شوند.
ممانعت از اجرای مجازت حبس برای تقصیرات پزشکی
نائب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اصلاح برخی مواد قانون مجازات اسلامی درباره جرائم غیرعمد گفت: تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی در جرائم غیر عمد ضروری است.
سید حمیدرضا طباطبایی نایینی افزود: بنابراین جرائم پزشکی غیرعمد در اثر اعمال جراحی و یا جرمی که در اثر بی مبالاتی یک مهندس ساختمان انجام می شود نیز دراین حیطه قرار دارد.
وی تاکید کرد: در سال های گذشته پزشکان با مشکلات بسیاری دراین زمینه مواجه شدند مبنی بر اینکه محاکم قضایی مجازات حبس برای تقصیرات پزشکی غیر عمد در نظر می گرفتند، بنابراین تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی تهیه کردند تا تغییرات و اصلاحی در مواد قانون مجازات اسلامی دراین خصوص برای پزشکان صورت گیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اخیرا در دیداری با رییس قوه قضاییه، خواهان تجدید نظر و جلوگیری از صدور جزای حبس برای موارد قصور پزشکی شد.
سید حسن هاشمی، با ابراز نگرانی جامعه پزشکی از اعمال مجازات حبس در خصوص قصور پزشکی گفت: بدون شک پزشک در فضایی مبتنی بر آرامش حرفه ای می تواند، خدمات تشخیصی و درمانی موثری داشته باشد و اجرای چنین احکامی ممکن است در روند پذیرش و ارائه خدمات درمانی بیماران بویژه در فوریت های پزشکی اخلال ایجاد کند و روابط انسانی بین بیمار و پزشک را خدشه دار نموده و سلامت مردم را به مخاطره اندازد.
آیت الله آملی لاریجانی نیز ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر بهداشت اعلام کردند در گذشته بخشنامه ای به قضات ارسال و از قضات سراسر کشور خواسته شده تا از صدور جزای حبس خودداری کنند که مجددا بر آن تاکید خواهد شد.